Podíl e-commerce na českém maloobchodě se vloni zvýšil na 17 %

1. 4. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
O tom, že význam české e-commerce je stále větší, se v uplynulých dvou letech přesvědčil prakticky každý. Rostoucí důležitost internetového prodeje potvrzují také data Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Z těch vyplývá, že podíl e-commerce na celém českém maloobchodu dosáhl v roce 2021 již na 17 %.

On-line retail dosáhl vloni obratu 223 miliard korun (dle Heureka.cz a APEK), což znamenalo opět rekordní výsledky prodejů. „Podíl e-commerce na maloobchodu ČR roste každým rokem. V roce 2021 se prodej zboží po internetu vyšplhal již na 17 % z celku. To znamená navýšení o procentní bod oproti roku 2020. Tempo, jakým význam elektronického prodeje roste, ale získáme při větším pohledu do minulosti. Například v roce 2005 byl totiž podíl on-line prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 %,“ okomentoval výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Důležitost e-shopů ale neplyne jen z dat za prodané zboží. „Přímá zaměstnanost v internetových obchodech přesahuje 85 tisíc zaměstnanců. Připočítáme-li také navázané služby v čele s logistikou, zjistíme, že e-commerce zajišťuje v ČR práci více než 120 tisícům lidí,“ doplnil Vetyška. To je pro představu asi o 20 tisíc zaměstnanců více než jich pracuje v potravinářské výrobě. Prodej po internetu tak hraje stále významnější celospolečenskou roli. Navíc je zřejmé, že i nadále bude docházet k prolínání elektronických a klasických obchodů. „Stále méně dává smysl mluvit o on-line a off-line obchodech. Vidíme, že trend směřuje ke splynutí obou těchto prodejních kanálů.

Je zcela jasné, že e-commerce v ČR i celé Evropě bude nadále zvyšovat svůj význam a podíl na prodaném zboží. Jaký je tedy výhled do dalších let? „Podle našich odhadů by v roce 2030 mohl on-line prodej tvořit až 25 % celého českého maloobchodu. Dlouhodobě stoupající zájem o internetové nakupování ve všech kategoriích zboží a větší důraz tradičních kamenných obchodů na zapojení se do e-commerce tomu jednoznačně nasvědčují,“ uzavřel pohledem do budoucnosti Jan Vetyška.

Podobné články

Více než polovina e-shopů věří, že sezona bude lepší než loni

21. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce v meziročním srovnání obratů klesá. E-shopy však navzdory tomu podle průzkumu společnosti Skip Pay stále věří, že ve výsledku vše dobře dopadne a o výdělky z vánoční sezony se paradoxně bojí méně než loni touto dobou. Čtěte více

První vrchol prodejů v e-shopech se blíží. Výhodných nabídek chce využít až 80 % zákazníků

16. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční prodeje se v e-shopech rozjíždí naplno a jeden z obchodních vrcholů celého roku je za dveřmi. Na vlnu především v USA populárního Black Friday, se kterým jsou spojené výrazné slevy zboží, naskočily české obchody již před několika lety. A zákazníci na ně slyší… Čtěte více

Jak zvládnout nápor objednávek během Black Friday a neztratit hlavu?

6. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Black Friday se stal nákupním fenoménem a e-shopy díky němu zaznamenávají prudký nárůst online návštěvnosti a prodejů. Přes značný obchodní potenciál úspěch závisí na strategii, načasování a zákaznické spokojenosti v mnoha oblastech. Na co se zaměřit, aby váš e-shop uspokojil zákazníky i během nákupního šílenství? Čtěte více

E-shopy čeká logistická špička, třetina vidí řešení ve fulfillmentu

30. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skladon)
Nadcházející měsíce budou pro obchodníky nejnáročnějším obdobím roku, intenzivní přípravy a zásobování tak vrcholí již nyní. Snaha udržet vysokou kvalitu logistiky navzdory výraznému nárůstu objednávek a možnost zbavit se starostí s plánováním skladových i personálních kapacit jsou jedním z důvodů, proč stále více obchodníků využívá tzv. fulfillment. Čtěte více