Podíl e-commerce na českém maloobchodě se vloni zvýšil na 17 %

1. 4. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
O tom, že význam české e-commerce je stále větší, se v uplynulých dvou letech přesvědčil prakticky každý. Rostoucí důležitost internetového prodeje potvrzují také data Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Z těch vyplývá, že podíl e-commerce na celém českém maloobchodu dosáhl v roce 2021 již na 17 %.

On-line retail dosáhl vloni obratu 223 miliard korun (dle Heureka.cz a APEK), což znamenalo opět rekordní výsledky prodejů. „Podíl e-commerce na maloobchodu ČR roste každým rokem. V roce 2021 se prodej zboží po internetu vyšplhal již na 17 % z celku. To znamená navýšení o procentní bod oproti roku 2020. Tempo, jakým význam elektronického prodeje roste, ale získáme při větším pohledu do minulosti. Například v roce 2005 byl totiž podíl on-line prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 %,“ okomentoval výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Důležitost e-shopů ale neplyne jen z dat za prodané zboží. „Přímá zaměstnanost v internetových obchodech přesahuje 85 tisíc zaměstnanců. Připočítáme-li také navázané služby v čele s logistikou, zjistíme, že e-commerce zajišťuje v ČR práci více než 120 tisícům lidí,“ doplnil Vetyška. To je pro představu asi o 20 tisíc zaměstnanců více než jich pracuje v potravinářské výrobě. Prodej po internetu tak hraje stále významnější celospolečenskou roli. Navíc je zřejmé, že i nadále bude docházet k prolínání elektronických a klasických obchodů. „Stále méně dává smysl mluvit o on-line a off-line obchodech. Vidíme, že trend směřuje ke splynutí obou těchto prodejních kanálů.

Je zcela jasné, že e-commerce v ČR i celé Evropě bude nadále zvyšovat svůj význam a podíl na prodaném zboží. Jaký je tedy výhled do dalších let? „Podle našich odhadů by v roce 2030 mohl on-line prodej tvořit až 25 % celého českého maloobchodu. Dlouhodobě stoupající zájem o internetové nakupování ve všech kategoriích zboží a větší důraz tradičních kamenných obchodů na zapojení se do e-commerce tomu jednoznačně nasvědčují,“ uzavřel pohledem do budoucnosti Jan Vetyška.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více