Podíl e-commerce na českém maloobchodě se vloni zvýšil na 17 %

1. 4. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
O tom, že význam české e-commerce je stále větší, se v uplynulých dvou letech přesvědčil prakticky každý. Rostoucí důležitost internetového prodeje potvrzují také data Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Z těch vyplývá, že podíl e-commerce na celém českém maloobchodu dosáhl v roce 2021 již na 17 %.

On-line retail dosáhl vloni obratu 223 miliard korun (dle Heureka.cz a APEK), což znamenalo opět rekordní výsledky prodejů. „Podíl e-commerce na maloobchodu ČR roste každým rokem. V roce 2021 se prodej zboží po internetu vyšplhal již na 17 % z celku. To znamená navýšení o procentní bod oproti roku 2020. Tempo, jakým význam elektronického prodeje roste, ale získáme při větším pohledu do minulosti. Například v roce 2005 byl totiž podíl on-line prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 %,“ okomentoval výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Důležitost e-shopů ale neplyne jen z dat za prodané zboží. „Přímá zaměstnanost v internetových obchodech přesahuje 85 tisíc zaměstnanců. Připočítáme-li také navázané služby v čele s logistikou, zjistíme, že e-commerce zajišťuje v ČR práci více než 120 tisícům lidí,“ doplnil Vetyška. To je pro představu asi o 20 tisíc zaměstnanců více než jich pracuje v potravinářské výrobě. Prodej po internetu tak hraje stále významnější celospolečenskou roli. Navíc je zřejmé, že i nadále bude docházet k prolínání elektronických a klasických obchodů. „Stále méně dává smysl mluvit o on-line a off-line obchodech. Vidíme, že trend směřuje ke splynutí obou těchto prodejních kanálů.

Je zcela jasné, že e-commerce v ČR i celé Evropě bude nadále zvyšovat svůj význam a podíl na prodaném zboží. Jaký je tedy výhled do dalších let? „Podle našich odhadů by v roce 2030 mohl on-line prodej tvořit až 25 % celého českého maloobchodu. Dlouhodobě stoupající zájem o internetové nakupování ve všech kategoriích zboží a větší důraz tradičních kamenných obchodů na zapojení se do e-commerce tomu jednoznačně nasvědčují,“ uzavřel pohledem do budoucnosti Jan Vetyška.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více