Hlavní sezona e-shopů se rozjíždí: Až 80 % Čechů nakoupí vánoční dárky na internetu
Vánoční sezona v e-shopech startuje. Asociace pro elektronickou komerci APEK se proto podívala na to, jak Češi plánují na Vánoce nakupovat. Není žádným překvapením, že využití internetových obchodů bude masivní, 80 % nakupujících z internetové populace objedná alespoň nějaký dárek on-line. Téměř 12 % jich ještě váhá a je velmi pravděpodobné, že se přidá.
„On-line nakupování je samozřejmě již naprosto běžná záležitost. Dávno nenakupujeme v e-shopech jen pračky a ledničky, ale všechny druhy zboží. Od potravin po zahradní nábytek, od pracích prostředků po špičkovou elektroniku. Proto není žádným překvapením, že také vánoční dárky skoro každý z nás objedná na internetu,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Ze získaných dat je zřejmé, že on-line nákupy nejsou dávno doménou jen nejmladší generace.“
Kdo je tedy rozhodnutý objednat alespoň nějaké dárky v e-shopech? Nejvíce „on-line generací“ jsou lidé ve věku 25 až 34 let, ze kterých 90,2 % nejméně jednu objednávku v internetovém obchodě udělá. U většiny dalších skupin je to ale velmi podobné. Mezi 35 a 44 let je poměr e-nakupujících 87,5 %, v rozmezí 45 a 54 let je to 85,6%. Prakticky stejná hodnota je pak u nejmladších zákazníků ve věku 15 až 24 let. Nejméně se chystají využít internetu k pořízení vánočních dárků i nadále nejstarší nakupující, a to ti ve věku nad 65 let, kterých ale bude daleko více než ještě před pár lety - nejméně 58 %.
Právě mezi nejstaršími on-line zákazníky došlo v uplynulých letech k největšímu posunu. „Zatímco v roce 2022 objednalo alespoň jeden dárek v e-shopech 48 % spotřebitelů z kategorie 65+, po třech letech vidíme nárůst o deset procentních bodů. V ostatních kategoriích není posun tak významný, ale sledujeme, jak se internetové nakupování postupně srovnává mezi všemi generacemi,“ doplnil Vetyška.
Větší útraty v e-shopech, menší v kamenných obchodech
Jak tedy Češi plánují rozložit svojí chystanou útratu? „Z výzkumu nám vyplynulo, že v e-shopech očekávají spotřebitelé větší výdaje než v kamenných prodejnách. Zatímco v tradičních obchodech na otázku, kolik se připravují utratit za vánoční dárky, je nejčastější rozmezí jeden až dva tisíce korun, v e-shopech je to dva až pět tisíc,“ řekl Jan Vetyška.
Pojďme ale být konkrétnější a podívejme se na všechny odpovědi. Ve výzkumu se APEK ptal nakupujících, za kolik plánují pořídit vánoční dárky v kamenných obchodech a za kolik v těch internetových. Pro snadnější rozlišení byla použita tradiční rozmezí:

Jak je vidět, pro větší objednávky se chystají zákazníci opět upřednostnit e-shopy. „On-line nákupy přináší řadu výhod, mezi ně nepochybně stále patří i zajímavé ceny nebo lepší možnosti doručení zboží. Proto dává smysl, že si pro dražší a specializované zboží „dojdou“ Češi na internet. Jak jsem ale zmiňoval, pořídit dárek v e-shopech je snadné v jakékoli kategorii,“ doplnil Jan Vetyška.
Dlouhodobý vývoj ukazuje, jak se navyšují vánoční výdaje. Zatímco letos plánuje v e-shopech za dárky utratit více než 5 tisíc korun v součtu 29,1 % nakupujících, v roce 2024 to bylo 26,8 % a v roce 2023 25,4 %.
V listopadu a prosinci utrácí Češi nejvíce, říjen se držel průměrných hodnot
„V APEK nás zajímá samozřejmě i dlouhodobý vývoj české e-commerce na pravidelné měsíční bázi. Od respondentů z našich pravidelných výzkumů víme, že nejvyšší útraty lze opravdu očekávat v listopadu a prosinci. Z posledních výsledků, které se zabývaly říjnem, můžeme sice potvrdit mírný meziroční růst, ale jinak to byl v nákupech měsíc spíše standardní,“ řekl Vetyška. Český on-line spotřebitel průměrně utratil v desátém měsíci více než 4,6 tisíce korun při necelých čtyřech objednávkách.
Nyní ale přichází listopad a prosinec, během kterých lze očekávat nejvyšší výdaje z celého roku. Vloni dosáhla průměrná útrata přes šest, respektive 7,5 tisíce korun. To byl nárůst o více než 50 % oproti běžným měsícům. „Osobně předpokládám, že v listopadu letos utratí zákazníci v e-shopech více a mezi oběma měsíci nebude takový rozdíl. Na druhou stranu realita často ukáže, že řada z nás objednává dárky na poslední chvíli,“ sdělil Vetyška.
„Nyní nás čeká vrchol celého e-commerce roku. Podle našich dat se e-shopům letos daří, a i proto nyní očekáváme celkový meziroční růst při srovnání 2024 a 2025 přesahující pět procent,“ uzavřel Vetyška.
Vánoční výzkum proběhl prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 318 respondentů. Měsíční výzkum proběhl na vzorku 1 080 respondentů. Pravidelně aktualizované výstupy jsou dostupné na webové adrese https://data.apek.cz/.