Novinky

Výdejní boxy pojedou až do Vánoc naplno. Zákazníci je jednoznačně preferují

Se začátkem prosince je „oficiálně“ u konce Black Friday. Češi v uplynulých dnech v e-shopech utratili miliardy. Internetové obchody ale rozhodně nečeká oddech – druhý vrchol předvánočních prodejů se očekává v týdnu od 8. prosince.

František Doupal
Zdroj: APEK
  • 5. 12. 2025
  • 3 min
Výdejní boxy pojedou až do Vánoc naplno. Zákazníci je jednoznačně preferují

Každoroční otázka na nakupování vánočních dárků v e-shopech je stejná. Do kdy můžeme objednávat balíčky tak, aby určitě dorazily pod stromeček? „Odpověď na tento dotaz není úplně jednoznačná a je nutné ji rozdělit na dvě části. Obchodníci s vlastními výdejnami či rychlým způsobem dodání jsou schopní nabídnout odběr objednávek i na Štědrý den. Pokud si ale zákazník vybere základní doručení na konkrétní adresu, tak potom doporučuji neobjednávat později než v pátek 19. prosince v průběhu dne,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Obecně lze ale nakupujícím doporučit, aby své objednávky neodkládali. Ať již z důvodu rizika, že vybrané zboží bude vyprodané, a nebo z důvodu nepředvídatelných překážek. „Nikdy nevíme, zda zrovna před Vánoci nenastane nějaká kalamita a počasí nezkomplikuje doručování. Pravděpodobnost je velmi malá a dopravci jsou připravení téměř na vše. Přesto doporučuji nakupovat alespoň s malým předstihem.“

Výdejní boxy pojedou naplno, zákazníci je jasně preferují

I s ohledem na to, že nákup zboží v e-shopech mají zákazníci spojený s pohodlím, bude při vánočních nákupech rozhodovat nejen rychlost, ale i dostatečná nabídka způsobů doručení objednávek. „Když jsme se zeptali nakupujících, kteří pořídí na internetu všechny nebo většinu dárků, co je pro ně klíčové, tak panovala výrazná shoda – pohodlí při on-line nakupování. Přes 60 % z těchto nakupujících jako svou hlavní motivaci uvedlo to, že si může zboží objednat v klidu z domova. Nejen pro ně je důležité, jakým způsobem jim e-shopy mohou balíčky doručit,“ vysvětlil Vetyška. Jednoznačně nejpopulárnější je přitom dodání objednávek do výdejních boxů. Ty jako způsob, který hodlají využívat o Vánocích nejčastěji, označilo 57 % on-line zákazníků. Naproti tomu doručení přímo domů nebo do zaměstnání chce využívat nejvíce jen 18 % nakupujících. „Výdejních boxů bude na konci roku v ČR okolo 15 000, síť je tedy dostatečně připravená na vánoční nápor. Dopravci mají navíc vhodná řešení, jak v případě naplnění konkrétního boxu postupovat,“ doplnil Vetyška.

Bez zajímavosti také není se podívat na to, jak rychlý je vývoj v oblasti vánočního doručování balíčku: „Pokud se ohlédneme například do roku 2021, tak dodání na adresu preferovalo 34 % spotřebitelů, zatímco výdejní boxy volilo jen sedm procent. Vládl přitom osobní odběr na výdejních místech, jehož jsou samozřejmě boxy vylepšenou formou,“ shrnul Vetyška.

A co dnes rozhoduje při výběru způsobu dodání během nákupu? Pro více než polovinu zákazníků je to cena. Pro další čtvrtinu je to pak pohodlí. „V praxi je to obvykle kombinace. Nakupující u nás mají s objednávkami on-line velké zkušenosti a vědí, že díky kvalitním službám českých e-shopů a jejich partnerů se mohou těšit na klidné Vánoce,“ uzavřel Jan Vetyška.

Shrnutí výzkumu:

  • vánoční dárky v e-shopech objedná nejméně 80 % uživatelů internetu v Česku;
  • řada internetových obchodů bude nabízet možnost osobního vyzvednutí objednávek ještě na Štědrý den. Pro dodání balíků přímo na adresu je nejvhodnější objednávat do pátku 19. 12.;
  • 57 % on-line zákazníků si nechá doručit své nákupy nejčastěji do výdejních boxů;
  • významným atributem pro výběr způsobu dodání zboží je stále cena – rozhoduje se podle ní 54 % nakupujících v internetových obchodech.

Vánoční výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 318 respondentů. Pravidelně aktualizované výstupy jsou dostupné na webové adrese https://data.apek.cz/.