České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla
Průměrná měsíční útrata v e-shopech roste v meziročním srovnání od začátku roku
„Od ledna sledujeme v meziročním srovnání téměř každý měsíc růst průměrných útrat zákazníků e-shopů. Potvrzuje se tak trend z druhé poloviny roku 2024, kdy se česká e-commerce vrátila k růstu,“ zhodnotil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Přestože nakupování na internetu je už dávno součástí běžného života všech, i nadále na něm utrácí nejvíce mladší a střední generace. Ti zákazníci, kteří jsou z kategorie 25 až 34 let, utratili jen v srpnu průměrně v e-shopech téměř 6 000 korun. Naopak u spotřebitelů starších 65 let to bylo jen lehce přes 3 100 korun. „Vnímáme, že rozdíly se postupně zmenšují. Jak dospívají generace, pro které je on-line nakupování rutinou, nůžky už nejsou tak rozevřené,“ doplnil Jan Vetyška a pokračoval: „Sledujeme samozřejmě i rozdíly v útratě mezi velkými městy a malými obcemi. Vlivů je celá řada. Pro českou e-commerce je ale letos vývoj opravdu pozitivní.“
Obliba výdejních boxů průběžně roste, stále častěji platíme pomocí Apple nebo Google Pay
„Je až s podivem, jak procento nakupujících, kteří pro doručení svého nákupu využili výdejní box, roste každým měsícem. V srpnu si alespoň jednu objednávku nechalo tímto způsobem doručit 67 % nakupujících. Před rokem to přitom bylo 51 %,“ poznamenal Vetyška. Domů si balíček nechalo dodat 42 % a do výdejny 35 %.
V oblasti plateb i nadále stoupá uživatelů, kteří volí jako platební metodu Apple nebo Google Pay. „Platby za pomoci smartphonů jsou rychlé a pohodlné, není tedy divu, že jejich obliba roste. V srpnu je využilo v případě Apple alespoň jednou 18 % nakupujících, u Google to bylo 20 %. Nadále ale nejčastěji platíme přímo kartou. Tu využila polovina zákazníků e-shopů,“ shrnul Vetyška.
Hlavní sezona rozhodne
Na e-shopy a obchodníky vůbec nyní čeká hlavní sezona. Už prakticky od října vždy rostou předvánoční prodeje, které určí definitivně úspěch či neúspěch. „Podle dosavadního vývoje očekáváme, že meziroční růst obratů v české e-commerce by mohl přesáhnout hranici sedmi procent. Zatím vnímáme mírný optimismus mezi prodejci a věříme, že zákazníci opět ocení širokou nabídku a skvělé služby, které české e-shopy nabízí,“ uzavřel Vetyška.