České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let.

Průměrná měsíční útrata v e-shopech roste v meziročním srovnání od začátku roku

„Od ledna sledujeme v meziročním srovnání téměř každý měsíc růst průměrných útrat zákazníků e-shopů. Potvrzuje se tak trend z druhé poloviny roku 2024, kdy se česká e-commerce vrátila k růstu,“ zhodnotil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Přestože nakupování na internetu je už dávno součástí běžného života všech, i nadále na něm utrácí nejvíce mladší a střední generace. Ti zákazníci, kteří jsou z kategorie 25 až 34 let, utratili jen v srpnu průměrně v e-shopech téměř 6 000 korun. Naopak u spotřebitelů starších 65 let to bylo jen lehce přes 3 100 korun. „Vnímáme, že rozdíly se postupně zmenšují. Jak dospívají generace, pro které je on-line nakupování rutinou, nůžky už nejsou tak rozevřené,“ doplnil Jan Vetyška a pokračoval: „Sledujeme samozřejmě i rozdíly v útratě mezi velkými městy a malými obcemi. Vlivů je celá řada. Pro českou e-commerce je ale letos vývoj opravdu pozitivní.

Obliba výdejních boxů průběžně roste, stále častěji platíme pomocí Apple nebo Google Pay  

Je až s podivem, jak procento nakupujících, kteří pro doručení svého nákupu využili výdejní box, roste každým měsícem. V srpnu si alespoň jednu objednávku nechalo tímto způsobem doručit 67 % nakupujících. Před rokem to přitom bylo 51 %,“ poznamenal Vetyška. Domů si balíček nechalo dodat 42 % a do výdejny 35 %.

V oblasti plateb i nadále stoupá uživatelů, kteří volí jako platební metodu Apple nebo Google Pay. „Platby za pomoci smartphonů jsou rychlé a pohodlné, není tedy divu, že jejich obliba roste. V srpnu je využilo v případě Apple alespoň jednou 18 % nakupujících, u Google to bylo 20 %. Nadále ale nejčastěji platíme přímo kartou. Tu využila polovina zákazníků e-shopů,“ shrnul Vetyška.

Hlavní sezona rozhodne

Na e-shopy a obchodníky vůbec nyní čeká hlavní sezona. Už prakticky od října vždy rostou předvánoční prodeje, které určí definitivně úspěch či neúspěch. „Podle dosavadního vývoje očekáváme, že meziroční růst obratů v české e-commerce by mohl přesáhnout hranici sedmi procent. Zatím vnímáme mírný optimismus mezi prodejci a věříme, že zákazníci opět ocení širokou nabídku a skvělé služby, které české e-shopy nabízí,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více