Black Friday je tu, Češi na internetu utratí miliardy
Jeden z vrcholů letošních on-line Vánoc je tu. Probíhá týden, který vyvrcholí na „Černý pátek“ – tedy svátek slev, který je obecně známý spíše pod anglickým názvem Black Friday. Právě nyní čeká e-shopy velký nápor, kdy Češi utratí více než jednu miliardu korun každý den. Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) plánuje přitom slev cíleně využít více než 37 % on-line zákazníků.
„Black Friday má svoji historii především v USA, odkud se tato akce úspěšně rozšířila po celém světě. Ten „pravý“ Černý pátek je vždy ve čtvrtém týdnu v listopadu a navazuje na americký Den Díkůvzdání. Nejen v on-line prostředí ale slevy startují obvykle s předstihem, největší objem právě nyní,“ vysvětlil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Pro českou e-commerce jde o jeden z absolutních prodejních vrcholů celého roku, e-shopy čeká v těchto dnech velký zápřah. Češi v nich utratí za den více než miliardu denně a objednají miliony balíčků za týden.“
Ve slevách plánuje cíleně nejvíc nakupovat nejmladší generace – 51 % nakupujících ve věku 15 – 24 let plánuje objednat alespoň část dárků během Black Friday akcí. Nejméně naopak slev využijí nejstarší uživatelé internetu v kategorii 65+. Aktuálních nabídek v e-shopech totiž nevyužije 22 % nejzkušenějších spotřebitelů. „Nejmladší nakupující nedisponují takovou kupní silou, navíc se na internetu pohybují naprosto přirozeně. Proto není překvapením, že právě v této skupině je zákazníků rozhodnutých nakoupit během Black Friday nejvíce,“ shrnul Jan Vetyška.
Že zájem a důvěra v nakupování na Černý pátek neustále roste, to dokazuje srovnání letošních výsledků výzkumů s předchozími lety. „Například v roce 2021 neplánovalo vůbec využít výhodných akcí během Black Friday 35 % on-line zákazníků. Letos je to přitom jen 13 %,“ doplnil Vetyška.
E-shopy pro vánoční nákup nejčastěji vybíráme na základě kladných zkušeností, významná je ale i cena
APEK ve vánočním výzkumu zajímala také kritéria, podle kterých si Češi vybírají internetové obchody pro objednávku dárků. Jak se ukázalo, významnou roli hraje kromě nejnižší ceny také pozitivní zkušenost s nákupem v daném e-shopu. „Zákazníci se prostě rádi vrací tam, kde byli s nákupem spokojení. Jako jedno z hlavních kritérií pro výběr on-line obchodu během vánočního období předchozí kladnou zkušenost s ním označilo 62 % nakupujících. Velký význam má i cena nabízeného zboží. Nejnižší cena při nákupu je důležitá pro 49 % internetových zákazníků,“ řekl Jan Vetyška.
Naopak jen tři procenta spotřebitelů označilo jako kritérium pro výběr obchodu doporučení od influencerů. „Asi opět nepřekvapí, že na jejich doporučení dá nejvíce mladých zákazníků. Ve věku od 15 až do 34 let si nechá doporučit vhodný e-shop okolo sedmi procent uživatelů internetu,“ prohlásil Vetyška.
Druhý vrchol čeká internetové obchody v úvodu prosince
Po Black Friday očekávají on-line prodejci druhý vrchol v týdnu od 8. prosince. Obraty v tomto období bývají obdobné jako při současném svátku slev. „Předpokládáme, že prodeje v e-shopech se budou také pohybovat v hodnotách přesahujících miliardu korun denně. Vloni Češi, kteří nakoupili na internetu, utratili za prosinec v průměru téměř 7,5 tisíc korun, což bylo zdaleka nejvíc za celý rok,“ uzavřel Jan Vetyška.
Vánoční výzkum proběhl prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 318 respondentů. Pravidelně aktualizované výstupy jsou dostupné zde.