Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc.

Mezi nejoblíbenější kategorie patří móda (58 %), zdraví a krása (48 %) a boty (45 %), přičemž právě boty zaznamenaly pokles o sedm procent (oproti roku 2021). Následuje zboží pro volný čas (43 %) a lékárenské zboží (42 %), kterého nakupujeme o devět procent více než ostatní Evropané. Dále pak knihy (38 %), čerstvé jídlo a nápoje (36 %) a hračky (28 %), jejichž prodej klesl oproti roku 2021 o osm procent. Další významný rozdíl zaznamenalo bílé zboží a vybavení domácnosti (meziroční pokles o devět procent). Po objednání zboží z e-shopu sdílí svou nákupní zkušenost s ostatními celé tři čtvrtiny Čechů (evropský průměr činí 67 %).

Češi jsou nad evropským průměrem v nákupech na sociálních sítích

Oproti ostatním Evropanům jsou Češi na špičce v nakupování na sociálních sítích – 83 % nakoupí zboží, které zde viděli (evropský průměr činí 70 %), 56 % pak nakupuje přímo přes ně (evropský průměr činí 49 %). Nejvíce zákazníky e-shopů motivuje k nákupu doručení zdarma (25 %, evropský průměr 41 %) ale také to, že k finální ceně produktu se nepřipočítávají žádné skryté poplatky (24 %, meziroční nárůst o devět procent). Pravidelné nakupující také motivuje vrácení zboží zdarma (19 %) a možnost dobírky (16 %, evropský průměr je sedm procent).

Citlivost na ceny

Češi jsou stále velmi citliví na ceny – sedm z deseti pravidelných online nakupujících hledá vždy výhodné nabídky a pro 63 % je cena vždy hlavním faktorem při rozhodování, zda si zboží koupí.

Nákupy ze zahraničí

Mezi top tři země, ze kterých si nejraději objednáváme zboží, patří na prvním místě Čína (60 %), pokles oproti roku 2021 však činil deset procent. Na druhé příčce se pak umístilo Německo (34 %) a na třetí Slovensko (24 %).

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více