Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů.

Průměrná měsíční útrata za nákupy zboží v e-shopech na jednoho zákazníka byla v červnu druhá nejvyšší z celého prvního pololetí. „Celý letošní rok dosud sledujeme růst výdajů na objednávky z internetových obchodů. Současně nás těší sledovat meziroční srovnání, které dosavadní úspěšný průběh z pohledu e-commerce potvrzuje,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Zatímco v roce 2024 nakoupili on-line zákazníci v červnu zboží v průměru za 4 363 korun, letos to bylo o 8 % více – tedy 4 703 korun.

Průměrný Čech, který na internetu objednává zboží, udělal v červnu v průměru 3,84 nákupu. „Očekáváme, že v následujících měsících čísla dále porostou. Ve druhém pololetí jsou prodeje e-shopů tradičně silnější a potvrzují to i naše dlouhodobé statistiky. Nyní se spotřebitelé věnují nákupům na dovolenou, následovat bude návrat do škol a zaměstnání, a pak již pomalu začne vánoční sezona,“ vysvětlil Vetyška.

Muži utrácí v e-shopech více než ženy. Ty ale dělají více objednávek

Zajímavý pohled na on-line nákupy představují rozdíly mezi oběma pohlavími. Dlouhodobě se ukazuje, že ženy sice dělají v e-shopech více objednávek, ale vyšší průměrnou útratu vykazují muži. Pro srovnání lze použít právě letošní červen. „Muži v průměru dali za zboží z internetových obchodů 5 009 korun. Ženy oproti tomu utratily o přibližně 900 korun méně,“ řekl Jan Vetyška. „Nákupů ale ženy udělaly 3,92 oproti 3,76 mužů. I tyto údaje tak potvrzují, že i nadále existují poměrně výrazné rozdíly v kategoriích zboží a typologii nákupů mezi oběma pohlavími.

Mládí stále on-line nákupům vévodí

A jaký vliv má na internetové objednávky věk? Jak ukázaly odpovědi na dotaz ohledně rozdělení celkové útraty mezi internet a kamenné prodejny, i nadále patří on-line spíše mladším kategoriím. V rozmezí 25 až 34 let vydá za zboží zakoupené v e-shopech více finančních prostředků než v tradičních prodejnách 38 % respondentů výzkumu. „V této věkové kategorii je nejvýraznější podíl těch spotřebitelů, kteří utratí více peněz na internetu než v kamenných prodejnách. Naopak nejnižší podíl je v kategorii 55 až 64 let,“ uzavřel Vetyška.

Metodologie

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 074 respondentů.

Pravidelně aktualizované výstupy jsou dostupné na zde.

Štítky: 

Podobné články

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více

Allegro zpřísňuje požadavky na obchodníky, aby zrychlilo doručení a zlepšilo kvalitu nabídky

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Obchodníci se sídlem mimo Evropský hospodářský prostor mohou nyní na Allegro.cz prodávat pouze v případě, že mají své produkty fyzicky dostupné ve skladech na území Evropy a zároveň mají dostatečné hodnocení kvality za plnění předešlých objednávek na Allegro. Tato změna vedla k odstranění desítek milionů nabídek od neevropských prodejců na Allegro.cz. Čtěte více

Z-BOXy od Zásilkovny jsou nově v obchodech Žabka, dostupné i o svátcích

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Nakoupit si pečivo a rovnou vyzvednout balíček? Ano. Zásilkovna a Žabka propojují své služby a přinášejí zákazníkům pohodlí 21. století – výdejní Z-BOX uvnitř prodejny. A to i ve svátky nebo pozdě večer. Čtěte více

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více