E-shop má již více než polovina řetězců

9. 2. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
V České republice prodává své zboží na internetu 57 % největších obchodních řetězců. Zákazníci na internetu bez problémů pořídí hračky, elektroniku, knihy nebo klenoty, chybí naopak možnost nakoupit si zboží největších prodejců drogerie, léků, potravin nebo stavebnin.

Společnosti zahrnuté do průzkumu dosahují ročního obratu přes 400 miliard korun a zároveň provozují přes 10 500 kamenných poboček. „Z našeho loňského výzkumu vyplynulo, že vlastní e-shop má jen necelá polovina firem. Aktuálně je to již 57 % obchodů,“ řekl Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware, a dodal: „Přestože jsme aktuální vzorek zkoumaných firem mírně navýšili, nové e-shopy se objevují i u firem analyzovaných v loňském roce – nově ho otevřely značky Esprit nebo Promod.“ Na internetu nicméně stále chybí prodejci drogerie, potravin nebo lékárny.

Zlepšuje se také kvalita služeb, kterou nabízí obchodní řetězce svým zákazníkům. „V porovnání s loňským rokem o 50 % více firem informuje, zda je zboží nabízené v e-shopu dostupné na kamenných pobočkách. A více prodejců vám umožní si objednávku vyzvednout ve své prodejně, většinou zdarma,“ vysvětlil Ondřej Klega, business development director ve společnosti Acomware. Naopak vrácení nebo reklamace zboží z internetu v kamenné pobočce stále není samozřejmostí – umožňuje ho jen něco málo přes 40 % firem provozujících e-shop.

Přestože podle některých údajů již loni tvořily nákupy z mobilů asi 5 % tržeb českých e-shopů a letos by mohlo jít o dvojnásobek, prodejci tuto skutečnost zatím spíše ignorují. „Optimalizace pro mobily je stále slabinou velkých obchodníků, svůj web nebo e-shop má pro tato zařízení upravena jen zhruba třetina firem,“ řekl Klega. Meziročně vzrostl o pětinu alespoň počet mobilních aplikací. „Multikanálový prodej je přitom budoucností, což na naší nedávné panelové diskusi potvrdil třeba i zástupce společnosti Baťa. Zákazník by měl mít možnost vybrat si z různých prodejních kanálů, kde by se neměly lišit služby ani kvalita zákaznického servisu,“ dodal Jan Penkala.

Hlavní závěry výzkumu:

  1. 57 % obchodních řetězců provozuje vlastní e-shop, zákazníci na internetu bez problémů pořídí hračky, elektroniku, knihy nebo klenoty;
  2. na internetu naopak chybí možnost nakoupit si zboží největších prodejců drogerie, léků, potravin nebo stavebnin;
  3. téměř 37 % firem umisťuje na své internetové stránky nebo e-shop aktuální leták slev a akčních nabídek zboží;
  4. svůj web nebo e-shop má optimalizováno pro mobily pouze 36 % prodejců, 20 % nabízí mobilní aplikaci;
  5. většina prodejců s vlastním e-shopem neuvádí, zda je zboží k dispozici také na kamenné prodejně. Týká se to téměř 53 % firem. dvě třetiny prodejců ale umožňují si zboží na pobočkách alespoň vyzvednout, 92 % za to neúčtuje žádný poplatek;
  6. u téměř 56 % prodejců není možné vrátit nebo reklamovat zboží nakoupené online v některé z kamenných poboček;
  7. většina prodejců garantuje doručení zboží do pěti pracovních dní, déle to zpravidla trvá u potřeb do domácnosti (nábytek). Podle údajů zákazníků zveřejněných na Heureka.cz je reálná situace lepší, přes 70 % firem zvládne zboží doručit do tří pracovních dní;
  8. dopravu zdarma nabízí v určité formě 80 % firem, které mají vlastní e-shop, pouze dvě firmy ale dopraví zboží zdarma bez ohledu na výši objednávky;
  9. firmy velmi málo využívají možnosti online marketingu – PPC kampaně měla v době testu spuštěna jen polovina firem provozujících e-shop. Zhruba stejné číslo prodejců využívá také export zboží na srovnávači zboží Heureka.cz;
  10. nejlépe hodnotí zákazníci internetových obchodů společnost Tescoma, nejhorší hodnocení si odnesla firma Jena nábytek. Srovnání ale platí pouze pro prodejce s e-shopem, kteří se zapojili do programu Ověřeno zákazníky na Heureka.cz;
  11. mezi značkami je na internetu nejhledanější Lidl, následovaný společností IKEA. Silné jsou na internetu také značky Tchibo, Sportisimo nebo Tesco.

Do průzkumu bylo zahrnuto celkem 125 firem z 16 oborů.

Štítky: 

Podobné články

Dobírka, slevové akce a pročítání recenzí. Jaká jsou specifika českého internetového zákazníka?

30. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Na internetu dnes alespoň někdy nakupuje devět z deseti Čechů. Tuzemskou specialitou, která nemá v západních zemích obdoby, je například popularita dobírky. Češi zároveň rádi vyzvedávají zboží přímo u prodejců či na výdejních místech. Velmi aktivní jsou také v pročítání recenzí. Tak jako při fyzických nákupech jsou pak i na internetu českou doménou slevové akce. Čtěte více
Michal Krňák, AI produktový manažer Zoe.ai

Budoucnost využití AI v e-commerce

27. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zoe.ai)
Umělá inteligence je dnes již často používaným buzzwordem, za který se dá skrýt téměř jakýkoliv automatizovaný systém pro využití v online odvětví. Spousta produktů se chlubí implementací AI jen za účelem zvýšení atraktivity, ale často s ní nemá nic společného. To však vůbec neznamená, že by AI reálně už neměla co nabídnout... Čtěte více

Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč. Čtěte více

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více