Novinky

Zásilkovna dává zákazníkům větší kontrolu a slibuje rychlejší doručení

Zásilkovna přináší řešení, které urychlí doručení zásilky i v případě plného Z-BOXu. V její mobilní aplikaci si mohou lidé nově nastavit preference doručení – buď dají přednost rychlosti, nebo konkrétnímu místu. Pokud zvolí variantu „čas“, systém v případě plného cílového Z-BOXu rovnou pracuje s více místy, která má zákazník předem nastavená.

František Doupal
Zdroj: Zásilkovna
  • 12. 11. 2025
  • 3 min
Zásilkovna dává zákazníkům větší kontrolu a slibuje rychlejší doručení

K doručení zásilky tak dojde co nejrychleji – třeba i ve špičce před Vánocemi. Novinka reaguje na přání osmdesáti procent zákazníků, kteří dávají přednost rychlému doručení před čekáním na uvolnění konkrétního jednoho boxu.

Podle červencového průzkumu agentury ResSOLUTION, do něhož se zapojilo více než pět set respondentů, by téměř osmdesát procent zákazníků raději přijalo zásilku na jimi zvoleném alternativním místě, pokud to znamená rychlejší doručení. Jen malá část, přibližně 12 % procent lidí, by upřednostnila čekání na původně vybraný Z-BOX i za cenu zpoždění. Ostatním je to jedno. Výzkum dále ukázal, že pro 87 % zákazníků je přijatelná změna místa doručení v okruhu do dvou kilometrů.

Na tyto výsledky nyní Zásilkovna ze skupiny Packeta reaguje zavedením nové služby. Zákazníci si v mobilní aplikaci mohou nastavit své preference, které urychlí doručení i v případě plného Z-BOXu. Buď dají přednost rychlosti, nebo konkrétnímu místu. Při preferenci rychlosti si mohou vybrat až osm lokalit (Z-BOXů nebo výdejních míst) pro doručení. Pokud se ukáže, že původně vybraný box je zaplněný, zásilka bude automaticky přesměrována na některou z těchto alternativ, případně jinam v blízkém okolí původního cíle zásilky. Tím bude zásilka doručena rychle třeba i v předvánoční špičce.

„Naše data jasně ukazují, že rychlost je pro většinu zákazníků tím nejdůležitějším. Díky nové službě dokážeme jejich potřeby lépe naplnit, zásilka se k nim dostane rychle a zároveň do lokalit, kde jim to vyhovuje. Vybrat si mohou Z-BOXy blízko domova nebo třeba oblíbeného supermarketu. Podle těchto preferencí zásilku automaticky přesměrujeme, a to po její přirozené trase,“ řekl Vladimír Soukup, produktový a marketingový ředitel skupiny Packeta.

Přesměrování se přitom i ve špičce týká méně než čtyř procent všech zásilek – drtivá většina putuje přímo podle původního plánu. Nová volba v aplikaci tak zpřesňuje a zrychluje proces, ale nijak nenarušuje běžné doručování.

Rychlé doručení začíná výběrem místa ještě před vyjetím dodávky

Každý večer před plánovaným rozvozem Zásilkovna vyhodnocuje kapacitu všech boxů a výdejních míst. Pokud hrozí, že se zásilka do původního Z-BOXu nevejde, systém ji ještě před expedicí pošle jinam a bude preferovat zákazníkem vybraná místa, aby mohl zákazník převzít balíček co nejdříve.

„První Z-BOX jsme uvedli v září 2020 a dnes jich zákazníkům v Česku nabízíme už přes šest tisíc. Díky tomu mají skutečně široký výběr a mnoho pohodlných alternativ doručení,“ dodal Vladimír Soukup.

Pokud zákazník na svém původně zvoleném Z-BOXu trvá, kurýr standardně zásilku doručí právě tam, a to jakmile se v daném místě uvolní kapacita. Větší zásilky, které se do boxů nevejdou, budou dál doručovány rovnou na výdejní místa Zásilkovny.

Když někdo mobilní aplikaci nemá nebo si nezvolí preference
Pokud si zákazník v mobilní aplikaci nenastaví vlastní preference doručení, systém vše vyřeší za něj. Jestliže je vybraný Z-BOX právě plný, zásilka se automaticky přesměruje do nejbližšího volného Z-BOXu v okolí. A pokud v dané chvíli není žádný k dispozici, kurýr opakovaně zkusí doručit zásilku do původně zvoleného boxu. Teprve když to není možné, zásilka bude bezpečně uložena na nejbližším výdejním místě – aby byla vždy snadno a spolehlivě k vyzvednutí.