E-commerce v Evropě dosáhla v roce 2018 obratu 547 miliard eur

25. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V loňském roce evropská e-commerce poprvé přesáhla magickou hranici půl miliardy eur obratů. Zatímco v roce 2017 činily dosažené obraty 489 miliard eur, vloni to bylo již 547. A letos můžeme čekat nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 % se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z šesti procent.

Stejně jako v minulých letech se i letos European Ecommerce Report věnuje vývoji on-line obchodování v Evropě i jednotlivých zemích. „Díky této studii máme možnost porovnat jednotlivé trhy. Česká republika patří svým růstem e-commerce mezi ty státy EU, které se nadále dynamicky rozvíjejí. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl vloni 11 %, v ČR to bylo více než 17 %. Co do objemu ale máme samozřejmě stále kam růst,“ uvedl výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Češi důvěřují lokálním internetovým obchodům, přeshraničně nakupují jen málo

České e-shopy se těší důvěře a oblibě místních zákazníků. Přeshraničně v EU totiž nakupuje jen 19 % českých spotřebitelů, ze třetích zemí mimo Evropu si pak zboží v roce 2018 objednalo pouze 10 % Čechů.  To je výrazně méně než například v Rakousku (81 % nakoupilo v EU) nebo Belgii (64 %) či Irsku (60 %). Mezi největší patrioty naopak patří například Poláci (12 % v EU). „Přeshraniční nakupování ovlivňuje do značné míry samozřejmě poloha či jazyková bariéra. Přesto nás těší, že Češi tak rádi nakupují v českých e-shopech. Věřím, že naopak české internetové obchody mají velké předpoklady do zahraničí úspěšně prodávat,“ okomentoval Jan Vetyška.

Věková skupina 65+ je v Evropě stále silnější, využije potenciálu internetového nakupování?

V západní Evropě tvoří věková kategorie 65+ již téměř 20 % populace. Ve střední Evropě je to pak skoro 18 %. „Z našeho výzkumu prováděného v ČR v průběhu uplynulého roku vyplynulo, že alespoň jednou za půl roku zboží na internetu objedná 72 % uživatelů internetu ve věku 55+. Pro obchodníky má tedy tato skupina nakupujících do budoucna velký význam. Především v oblasti prodeje zboží denní spotřeby, potravin a dalšího malého zboží může v budoucnu dojít k dalšímu velkému boomu. Dodání objednávky až domů může být pro seniory, kteří si zvyknou na nákup po internetu, do budoucna velkou výhodou,“ doplnil Jan Vetyška.

Výsledky aktuální celoevropské studie potvrdily, že e-commerce má i nadále velký potenciál k růstu. Česká republika patří v tomto směru k těm nejúspěšnějším. Také v letošním roce Asociace pro elektronickou komerci totiž očekává meziroční růst obratů za prodej zboží přesahující 15 % oproti roku 2018.

Údaje vyplývají z aktuálně vydané studie, kterou připravila nadnárodní asociace Ecommerce Europe.

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více