E-commerce v Evropě dosáhla v roce 2018 obratu 547 miliard eur

25. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V loňském roce evropská e-commerce poprvé přesáhla magickou hranici půl miliardy eur obratů. Zatímco v roce 2017 činily dosažené obraty 489 miliard eur, vloni to bylo již 547. A letos můžeme čekat nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 % se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z šesti procent.

Stejně jako v minulých letech se i letos European Ecommerce Report věnuje vývoji on-line obchodování v Evropě i jednotlivých zemích. „Díky této studii máme možnost porovnat jednotlivé trhy. Česká republika patří svým růstem e-commerce mezi ty státy EU, které se nadále dynamicky rozvíjejí. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl vloni 11 %, v ČR to bylo více než 17 %. Co do objemu ale máme samozřejmě stále kam růst,“ uvedl výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Češi důvěřují lokálním internetovým obchodům, přeshraničně nakupují jen málo

České e-shopy se těší důvěře a oblibě místních zákazníků. Přeshraničně v EU totiž nakupuje jen 19 % českých spotřebitelů, ze třetích zemí mimo Evropu si pak zboží v roce 2018 objednalo pouze 10 % Čechů.  To je výrazně méně než například v Rakousku (81 % nakoupilo v EU) nebo Belgii (64 %) či Irsku (60 %). Mezi největší patrioty naopak patří například Poláci (12 % v EU). „Přeshraniční nakupování ovlivňuje do značné míry samozřejmě poloha či jazyková bariéra. Přesto nás těší, že Češi tak rádi nakupují v českých e-shopech. Věřím, že naopak české internetové obchody mají velké předpoklady do zahraničí úspěšně prodávat,“ okomentoval Jan Vetyška.

Věková skupina 65+ je v Evropě stále silnější, využije potenciálu internetového nakupování?

V západní Evropě tvoří věková kategorie 65+ již téměř 20 % populace. Ve střední Evropě je to pak skoro 18 %. „Z našeho výzkumu prováděného v ČR v průběhu uplynulého roku vyplynulo, že alespoň jednou za půl roku zboží na internetu objedná 72 % uživatelů internetu ve věku 55+. Pro obchodníky má tedy tato skupina nakupujících do budoucna velký význam. Především v oblasti prodeje zboží denní spotřeby, potravin a dalšího malého zboží může v budoucnu dojít k dalšímu velkému boomu. Dodání objednávky až domů může být pro seniory, kteří si zvyknou na nákup po internetu, do budoucna velkou výhodou,“ doplnil Jan Vetyška.

Výsledky aktuální celoevropské studie potvrdily, že e-commerce má i nadále velký potenciál k růstu. Česká republika patří v tomto směru k těm nejúspěšnějším. Také v letošním roce Asociace pro elektronickou komerci totiž očekává meziroční růst obratů za prodej zboží přesahující 15 % oproti roku 2018.

Údaje vyplývají z aktuálně vydané studie, kterou připravila nadnárodní asociace Ecommerce Europe.

Štítky: 

Podobné články

Objem rozesílaných e-mailů narostl o desítky procent. Co dělat, pokud je musíte posílat také?

26. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Společnost Mailkit, která stojí za stejnojmenným nástrojem pro marketingovou automatizaci, pozorně sleduje, jaký dopad má aktuální situace týkající se koronavirové nákazy na to, jakým způsobem firmy po celém světě rozesílají e-mailingové kampaně. Co odborníci vysledovali a co vám radí? Čtěte více

E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla. Čtěte více

ShopRoku 2019: Lidl-shop, Spokojenýpes.cz a další

13. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Heureka.cz už pojedenácté vyhlásila výsledky soutěže ShopRoku. Nejkvalitnějším e-shopem na českém trhu (Absolutní vítěz Ceny kvality) se stal e-shop Spokojenýpes.cz, který po třech letech vystřídal na první příčce tuzemského giganta s parfémy e-shop Notino.cz. V Ceně popularity udělili letos zákazníci 180 000 hlasů, „zlatý hattrick“ získal e-shop ONLINESHOP.cz. Jak si vedly další obchody? Čtěte více
Marcin Glogowski, generální ředitel PayPal pro střední a východní Evropu

Jak revoluce v e-commerce ovlivnila spotřebitelská práva?

12. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Práva spotřebitelů, která byla formulována před více než půlstoletím, zůstávají dodnes platná, avšak v 21. století jejich zavedení získává zcela nový rozměr. K jejich nové interpretaci přispěly moderní technologická řešení, zejména e-commerce a m-commerce, a společnosti se tak překonávají v reakci na měnící se očekávání spotřebitelů. Čtěte více