České e-commerce rostlo i v květnu. Meziročně skoro o čtvrtinu

16. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Při pohledu na květnové statistiky je patrné, že online nákupy Čechů ovlivnila především rozhodnutí vlády o konání hromadných akcí – oproti předchozímu měsíci vyrostly kategorie spojené s pořádáním svateb (až o tisíce procent) a také další podobné kategorie jako jsou party doplňky, lampiony a podobně.

V meziročním srovnání v květnu významně vyskočily webkamery (+ 848 %), stále vysoko se drží take dezinfekce (+ 411 %) nebo výčepní zařízení (370 %). V e-shopech je, i po znovuzavedení dobírky, stále vidět oproti loňsku nárůst platby kartou online a dalších online platebních metod, naopak dobírka poklesla.

V květnu jsme se začali chystat na svatby

Do jednotlivých kategorií stále významně promlouvala opatření vlády – nejpatrnější bylo uvolňování pravidel pro konání společenských akcí. „Oproti dubnu vyskočily o stovky, někdy až tisíce procent, kategorie spojené se svatbami – typicky třeba svatební dekorace, svatební vývazky, svatební knihy nebo třeba lampiony,” řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a doplnil: „Kvůli deštivému počasí také vzrostly o stovky procent stojany na deštníky i samotné deštníky.”

Meziroční růst e-commerce v roce 2020
Březen39 %
Duben35 %
Květen24 %

Meziročně vzrostly nejvíce webkamery

Významným meziročním skokanem se v květnu stala kategorie webkamer, která vzrostla meziročně o 848 %. „I v meziročním srovnání stále sledujeme částečný vliv koronaviru – stále rostou dezinfekce, gumy a pruženky a obecně zdravotní technika. Mezi další kategorie s významným meziročním skokem patří také výčepní zařízení, chlebníky nebo elektrokola,” poznamenal Tomáš Braverman. 

Platební metody v e-shopech – aktuální podíl
Dobírka15 %
Platba kartou online50 %
Platba bankovním převodem12 %
Platební tlačítko13 %
Paypal, splátky a jiné5 %
Platba při převzetí5 %

Online platba stále drží svá čísla

Další květnová čísla ukazují také to, že dobírka kvůli jejím omezením v průběhu pandemie, oslabila i po návratu do normálu. „Díky omezováním dobírky její obliba v průběhu minulých měsíců logicky rapidně klesla. Avšak i teď, kdy už je dobírku možné využít téměř všude, sledujeme, že i v květnu byla meziročně na polovičních číslech,” vysvětlil Tomáš Braverman z Heureky a dodal: „Naopak online platba zažívá zrychlený nástup – a je to přirozené. Pokud si zákazník vyzkouší rychlost a bezpečnost této platební metody, málokdy se vrátí zpět k dobírce.”

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více