Česká e-commerce si vloni pohoršila o 12 %, přesto překonala rok 2020

5. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Obrat e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní roku 2021, o miliardu však překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Pro e-shopy bylo v loňském roce charakteristické rozšiřování jejich sortimentu i pokles jejich celkového počtu.

První kvartál loňského roku přinesl meziroční propad o 25 %, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. „I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako vloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, skupiny nákupních rádců ve střední a východní Evropě, a dodal: „Celoroční čísla se nakonec zastavila 12 % pod loňským rokem, a útrata 197 miliard korun je stále vyšší než v roce 2020. E-commerce segment definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu.“

České internetové obchody zaznamenaly pokles obratů vůbec poprvé v historii. „V APEK sledujeme vývoj e-commerce od roku 2001. Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ okomentoval výsledky e-commerce v roce 2022 výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále pokračoval: „Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali více šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené.“

Přes pokles celkových obratů se význam on-line nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokáží svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod,“ uzavřel Vetyška.

Rozšiřující se sortiment e-shopů

Už uplynulé roky nastartovaly v segmentu e-commerce trend, který se stal pro rok 2022 tím nejvýznamnějším, a to rozšiřování sortimentu, který zákazníci v e-shopech kupují. „Zákazníci změnili své nákupní zvyklosti, a ještě více se ukázalo, jak naše nákupní chování ovlivňují vnější okolnosti. V průběhu celého roku se dostával na žebříčky nejprodávanějších kategorií sortiment, který by byl v předchozích letech online téměř těžko představitelný,“ popsal změny uměny v zákaznickém chování šéf české Heureky Honza Mayer. Na jaře tak například vyskakoval o stovky procent zájem o zahradní skleníky, podpora Ukrajiny vyšvihla zájem o elektrocentrály (258 %) nebo zdravotnický sortiment. Vlivem energetické krize meziročně raketově vzrostl zájem o topenářský sortiment jako jsou kamna (117 %), sporáky na tuhá paliva (147 %) nebo olejové radiátory a podobně.

„Naopak především koncem roku mezi lidmi stagnoval zájem o v minulých letech oblíbenou bílou elektroniku typu robotické vysavače (- 42 %) nebo sušičky prádla (- 39 %), tedy obecně řečeno o věci, které bezprostředně nejsou potřeba nebo jejich koupě významně neušetří náklady,“ dodal Mayer. Skokany mezi kategoriemi se staly 3D tiskárny (+ 308 %) a elektrocentrály (+258 %), propadákem roky jsou testy na koronavirus (- 63 %) nebo výčepní zařízení (- 61 %). 

Skokani roku 2022 (TOP 5 meziročně nejvíce rostoucích kategorií)

  • 3D tiskárny (308 %)
  • Elektrocentrály (258 %)
  • Sporáky na tuhá paliva (147 %)
  • Pásové pily (122 %)
  • Krbová kamna (117 %)

Propadáci roku 2022 (TOP 5 meziročně nejvíc klesajících kategorií):

  • Testy na koronavirus (-63 %)
  • Výčepní zařízení (-61 %)
  • Jízdní kola (-50 %)
  • Robotické vysavače (-42 %)
  • Sušičky prádla (-39 %)

Internet není už jenom elektronika

Rozšiřování sortimentu se projevuje i na tom, jak se v průběhu posledních tří let mění podíl jednotlivých kategorií na celkových útratách. „Internet už zkrátka není jen o elektronice, ale naopak roste obliba jiných segmentů, které vstupují do online prostoru. Roste podíl nábytku, vybavení pro dům a zahradu nebo segment hobby. S tím, jak se tento sortiment rozšiřuje v nabídce e-shopů roste chuť a ochota zákazníků tyto věci nakupovat online,“ uvedl Honza Mayer. Například podíl elektroniky klesl z 21 % v roce 2020 na aktuálních 19 %, naopak třeba podíl hobby vzrostl z 6,6 % na aktuálních 8, 3 %.

Klesl počet e-shopů, trend bude pokračovat i v dalším roce

Počet e-shopů na českém trhu poprvé v historii poklesl, což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí v prvním pololetí roku 2023. „Větší úbytek e-shopů čekáme hlavně v první polovině roku. Obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak s největší pravděpodobností promítnou zvýšené náklady na energie, přepravu a další,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše, než o prodejní procesy s velkou valuací půjde o slučování hráčů a přebírání závazků.“ Podle Bravermana je však e-commerce prostřední extrémně agilní a nezatížené vysokými fixními náklady, takže i tuto přicházející vlnu zvládne.

„Na to, jaký byl na lidi vyvíjen tlak, a vzhledem ke všem okolnostem uplynulého roku, nedopadl letošní rok nijak dramaticky negativně. Navíc, nákupní košíky e-shopů jsou už nedílnou součástí drtivé většiny domácností, takže i když lidé koncem uplynulého roku začali o svých nákupech více přemýšlet, a některé výdaje možná odložili, vše směřuje spíše k chytrému nakupování s rozmyslem a většímu srovnání nabídek než k úplnému zastavení výdajů,“ dodal na závěr Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

Logistika ve znamení zavádění robotických systémů

Významným trendem logistiky je v posledních letech hlavně zvyšování efektivity expedice, zavádění robotických systémů a digitalizace přenosu dat v logistice. K tomuto přispívá i služba Balíkobotu, kterou využívá aktuálně 3 700 klientů v ČR i v zahraničí. „Díky chytrým technologií mohou firmy šetřit až miliony ročně na kapacitách, snížit významně počet vratek a urychlit expedici o desítky procent, což zákazníci ocení,“ řekl Martin Šauer, CEO Balíkobotu. Aby e-shopy předcházely vratkám a zvyšovaly zákaznickou spokojenost, využívají velmi často také službu sledování zásilek (track&trace).

Podíl největších dopravců na zásilkách v segmentu klientů Balíkobotu činí 31 % Zásilkovna, 20 % Česká pošta, 14 % PPL, 13 % DPD, 11 % GLS. Drtivá většina zásilek je obvykle doručována následující pracovní den od převzetí zásilky dopravcem. Vždy však záleží na cílové lokalitě, sezóně a dalších parametrech (váha, rozměr a další). Balíkobot za rok 2022 zprostředkoval datový přenos více než 31 milionů zásilek (balíků a palet), což představuje nárůst o téměř devět procent oproti předchozímu roku.

Podobné články

Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč. Čtěte více

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více