Češi nakupují online stále častěji, během pěti let nákupy narostly o polovinu

1. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Češi rádi nakupují na internetu. Tento fakt je v roce 2016 již neoddiskutovatelný. Jaký ale je typický český e-zákazník? Jak se postupem času mění a jak vidí sám sebe? A o čem to vypovídá z pohledu e-shopů? Na tyto otázky hledala odpovědi Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve svém pravidelném výzkumu.

Na online nakupování se spotřebitelů ptáme pravidelně již pět let. Díky tomu můžeme průběžně sledovat jejich pohled na e-shopy i vývoj jejich preferencí,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Je vcelku logické (a také často opakované), že nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Na druhou stranu generace zákazníků, kteří dělali v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto způsobu pořízení zboží zůstává věrná. Dnešní třicátníci nakupují na webu naopak čím dál víc, a tak již brzy průzkumy potvrdí, že na internetu nakupují prakticky všichni a stále častěji. Důkazem toho je, že 73 % internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % uživatelů internetu. A jaký je vývoj v jednotlivých věkových skupinách? V kategorii 25 – 34 let nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku 82 % (v roce 2010 62 %), v rozmezí 35 – 44 let 74 % (47 %) a v rozmezí 45 – 54 let také 74 % (39 %) internetových uživatelů.

Je vidět, že online nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění. Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především ve věku 35+,“ doplnil Jan Vetyška a otevřel další téma: „Rozdíly v nakupování a výběru zboží jsou stále patrné mezi oběma pohlavími. Řekl bych, že můžeme mluvit až o stereotypech – muži nejčastěji nakupují počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy.

Pro srovnání stačí uvést nejčastěji nakupované zboží. Na otázku, zda v uplynulém roce nakoupili vybraný druh zboží, odpovídali muži a ženy rozdílně. Zatímco 51 % mužů si koupilo přes internet počítače, notebooky či hardware, ženy nejčastěji nakupovaly oblečení a obuv – 61 % žen si v e-shopu objednalo v minulém roce alespoň jeden kus zboží z této kategorie. I na dalších dvou příčkách se nákupy rozchází podle pohlaví – u žen je druhou nejoblíbenější kategorií kosmetika a produkty pro zdraví a krásu (51 % respondentek), třetí pak slevové kupony a vouchery (45 %); u mužů jsou na druhém místě mobily (39 %) a na třetím sportovní oblečení a vybavení (37 %).

Z pohledu celkové popularity jednotlivých kategorií dosáhly oblečení a obuv za uplynulých pět let významného růstu a drží se na prvním místě mezi nákupy spotřebitelů, a to z 36 % v roce 2010 na cca 48 % v roce 2015. Dlouhodobě stoupá také obliba produktů pro zdraví a krásu (z 26 % na 36 %) nebo knih (z 30 % na 35 %). V kratším horizontu samozřejmě raketově rostou nové produkty, jako byly v roce 2012 slevové kupony (z 0 % ihned na 38 %),“ okomentoval Jan Vetyška.

I přes neustálý nárůst prodejů se stále najdou nakupující, kteří u vybraných druhů zboží dají přednost kamenným e-shopům. Hlavní bariérou, která dlouhodobě zůstává, je pro spotřebitele potřeba vidět zboží „naživo“. Ne všichni zcela důvěřují možnosti odstoupit od kupní smlouvy, a tak mají obavy z toho, že před nákupem si nemohou zboží prohlédnout.

Tato pocitová bariéra je jedna z mála, kterou těžko mohou internetoví obchodníci odstranit. Naopak jak dokázaly letošní bezproblémové Vánoce, e-shopy se výborně vypořádaly s logistikou. Přestože u zákazníků někdy zůstávají obavy z termínu doručení objednaného zboží, u ověřených obchodníků vše běží velmi dobře. Nákup tak spotřebitelé dostanou obvykle do dvou pracovních dnů od objednání,“ odmítl obavy zákazníků Jan Vetyška.

A jak se vidí samotní zákazníci? Především klamou tak trochu sami sebe. Podle výzkumu APEK považují spotřebitelé reklamu v médiích jako zcela nedůležitou při výběru e-shopu, na druhou stranu ale při dotazu na jejich spontánní znalost vyjmenují nejčastěji právě ty obchody, které vidíme a slyšíme nejvíce.

Čeští online zákazníci nakupují v e-shopech rádi a často. Přestože nadále dominují spíše ti mladší, už nejde pouze o ně. Nadále existují zajímavé rozdíly mezi nakupováním mezi oběma pohlavími. Velkou hodnotu pro české zákazníky mají nadstandardní služby zdarma, jen někteří jsou ochotní si pravidelně připlatit. A stále více při nákupech na internetu využívají mobilní telefony,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Česká e-commerce by letos mohla růst až o 18 %, koronavirus může paradoxně pomoci

31. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PackWay)
Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 %. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 %. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby. Čtěte více

Objem rozesílaných e-mailů narostl o desítky procent. Co dělat, pokud je musíte posílat také?

26. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Společnost Mailkit, která stojí za stejnojmenným nástrojem pro marketingovou automatizaci, pozorně sleduje, jaký dopad má aktuální situace týkající se koronavirové nákazy na to, jakým způsobem firmy po celém světě rozesílají e-mailingové kampaně. Co odborníci vysledovali a co vám radí? Čtěte více

E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla. Čtěte více

ShopRoku 2019: Lidl-shop, Spokojenýpes.cz a další

13. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Heureka.cz už pojedenácté vyhlásila výsledky soutěže ShopRoku. Nejkvalitnějším e-shopem na českém trhu (Absolutní vítěz Ceny kvality) se stal e-shop Spokojenýpes.cz, který po třech letech vystřídal na první příčce tuzemského giganta s parfémy e-shop Notino.cz. V Ceně popularity udělili letos zákazníci 180 000 hlasů, „zlatý hattrick“ získal e-shop ONLINESHOP.cz. Jak si vedly další obchody? Čtěte více