Češi nakupují online stále častěji, během pěti let nákupy narostly o polovinu

1. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Češi rádi nakupují na internetu. Tento fakt je v roce 2016 již neoddiskutovatelný. Jaký ale je typický český e-zákazník? Jak se postupem času mění a jak vidí sám sebe? A o čem to vypovídá z pohledu e-shopů? Na tyto otázky hledala odpovědi Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve svém pravidelném výzkumu.

Na online nakupování se spotřebitelů ptáme pravidelně již pět let. Díky tomu můžeme průběžně sledovat jejich pohled na e-shopy i vývoj jejich preferencí,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Je vcelku logické (a také často opakované), že nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Na druhou stranu generace zákazníků, kteří dělali v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto způsobu pořízení zboží zůstává věrná. Dnešní třicátníci nakupují na webu naopak čím dál víc, a tak již brzy průzkumy potvrdí, že na internetu nakupují prakticky všichni a stále častěji. Důkazem toho je, že 73 % internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % uživatelů internetu. A jaký je vývoj v jednotlivých věkových skupinách? V kategorii 25 – 34 let nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku 82 % (v roce 2010 62 %), v rozmezí 35 – 44 let 74 % (47 %) a v rozmezí 45 – 54 let také 74 % (39 %) internetových uživatelů.

Je vidět, že online nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění. Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především ve věku 35+,“ doplnil Jan Vetyška a otevřel další téma: „Rozdíly v nakupování a výběru zboží jsou stále patrné mezi oběma pohlavími. Řekl bych, že můžeme mluvit až o stereotypech – muži nejčastěji nakupují počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy.

Pro srovnání stačí uvést nejčastěji nakupované zboží. Na otázku, zda v uplynulém roce nakoupili vybraný druh zboží, odpovídali muži a ženy rozdílně. Zatímco 51 % mužů si koupilo přes internet počítače, notebooky či hardware, ženy nejčastěji nakupovaly oblečení a obuv – 61 % žen si v e-shopu objednalo v minulém roce alespoň jeden kus zboží z této kategorie. I na dalších dvou příčkách se nákupy rozchází podle pohlaví – u žen je druhou nejoblíbenější kategorií kosmetika a produkty pro zdraví a krásu (51 % respondentek), třetí pak slevové kupony a vouchery (45 %); u mužů jsou na druhém místě mobily (39 %) a na třetím sportovní oblečení a vybavení (37 %).

Z pohledu celkové popularity jednotlivých kategorií dosáhly oblečení a obuv za uplynulých pět let významného růstu a drží se na prvním místě mezi nákupy spotřebitelů, a to z 36 % v roce 2010 na cca 48 % v roce 2015. Dlouhodobě stoupá také obliba produktů pro zdraví a krásu (z 26 % na 36 %) nebo knih (z 30 % na 35 %). V kratším horizontu samozřejmě raketově rostou nové produkty, jako byly v roce 2012 slevové kupony (z 0 % ihned na 38 %),“ okomentoval Jan Vetyška.

I přes neustálý nárůst prodejů se stále najdou nakupující, kteří u vybraných druhů zboží dají přednost kamenným e-shopům. Hlavní bariérou, která dlouhodobě zůstává, je pro spotřebitele potřeba vidět zboží „naživo“. Ne všichni zcela důvěřují možnosti odstoupit od kupní smlouvy, a tak mají obavy z toho, že před nákupem si nemohou zboží prohlédnout.

Tato pocitová bariéra je jedna z mála, kterou těžko mohou internetoví obchodníci odstranit. Naopak jak dokázaly letošní bezproblémové Vánoce, e-shopy se výborně vypořádaly s logistikou. Přestože u zákazníků někdy zůstávají obavy z termínu doručení objednaného zboží, u ověřených obchodníků vše běží velmi dobře. Nákup tak spotřebitelé dostanou obvykle do dvou pracovních dnů od objednání,“ odmítl obavy zákazníků Jan Vetyška.

A jak se vidí samotní zákazníci? Především klamou tak trochu sami sebe. Podle výzkumu APEK považují spotřebitelé reklamu v médiích jako zcela nedůležitou při výběru e-shopu, na druhou stranu ale při dotazu na jejich spontánní znalost vyjmenují nejčastěji právě ty obchody, které vidíme a slyšíme nejvíce.

Čeští online zákazníci nakupují v e-shopech rádi a často. Přestože nadále dominují spíše ti mladší, už nejde pouze o ně. Nadále existují zajímavé rozdíly mezi nakupováním mezi oběma pohlavími. Velkou hodnotu pro české zákazníky mají nadstandardní služby zdarma, jen někteří jsou ochotní si pravidelně připlatit. A stále více při nákupech na internetu využívají mobilní telefony,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více