Velký zájem o tablety a Chromebooky nadále přetrvává
Poptávka po tabletech a počítačích se systémem Chrome OS i kvůli pokračujícím restrikcím zavedeným ve snaze o zamezení šíření nemoci COVID-19 neslábne. Obě tyto kategorie vykázaly v prvním čtvrtletí 2021 podle IDC další famózní výsledky.
V případě tabletů společnost IDC ohlásila meziroční nárůst o 55,2 % s tím, že se ve sledovaném období prodalo 39,9 milionu zařízení. Jde o největší růst od třetího čtvrtletí roku 2013.
Počítačů s Chrome OS bylo prodáno 13 milionů kusů (v tomtéž období před rokem přitom šlo jen o necelé tři miliony těchto přístrojů).
„Ačkoli očkování již v mnoha zemích běží na plné obrátky a některé firmy své zaměstnance pomalu vracejí do kanceláří, v důsledku čehož bude trend práce z domova pravděpodobně pomalu slábnout, k návratu do normálu nás čeká ještě dlouhá cesta. I díky tomu očekáváme, že zájem o tablety, zejména pak modely s možností připojení klávesnice, ještě nějakou dobu potrvá,“ uvedl analytik IDC Anuroopa Nataraj. „Nicméně je samozřejmě nutné počítat s tím, že tablety budou pod velkým tlakem klasických notebooků i počítačů se systémem Chrome OS.
| Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2021 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q21 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q20 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Apple | 12,7 | 31,7 | 7,7 | 30 | 64,3 |
| Samsung | 8 | 20 | 5 | 19,3 | 60,8 |
| Lenovo | 3,8 | 9,4 | 1,6 | 6,1 | 138,1 |
| Amazon | 3,5 | 8,7 | 1,4 | 5,6 | 143 |
| Huawei | 2,7 | 6,8 | 2,7 | 10,4 | 1,7 |
| Ostatní | 9,3 | 23,3 | 7,3 | 28,5 | 26,5 |
| Celkem | 39,9 | 100 | 25,7 | 100 | 55,2 |
Školy zejména díky nízké ceně a snadné správě dlouho preferovaly tablety, nicméně popularita Chromebooků rychle stoupá a zejména v regionech jako jsou USA, západní Evropa či Japonsko budou prodeje těchto přístrojů intenzivně nabírat na síle.
| Celosvětový prodej Chromebooků v 1. čtvrtletí 2021 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q21 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q20 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| HP Inc. | 4,4 | 33,5 | 0,6 | 20,9 | 633,9 |
| Lenovo | 3,3 | 25,6 | 0,7 | 25,6 | 356,2 |
| Acer | 1,9 | 14,5 | 0,8 | 26,4 | 150,9 |
| Dell | 1,5 | 11,3 | 0,3 | 12,1 | 327,1 |
| Samsung | 1 | 8 | 0,2 | 6,1 | 496 |
| Ostatní | 0,9 | 7,2 | 0,3 | 8,9 | 267,2 |
| Celkem | 13 | 100 | 2,8 | 100 | 357,1 |
„Nemůžeme pochybovat o tom, že Chromebooky na mnoha trzích ve školství a vzdělávání tablety vystrnadily nebo oslabily jejich pozici. Nicméně ceny a závislost na cloudu jsou na mnoha trzích pro jejich ještě větší rozšíření velkou překážkou,“ uvedl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu v IDC. „Chromebooky si navíc stále nedokázaly najít rozumné využití mezi běžnými domácími spotřebiteli, na rozdíl od notebooků nebo tabletů.“