Analýzy

Velký zájem o tablety a Chromebooky nadále přetrvává

Poptávka po tabletech a počítačích se systémem Chrome OS i kvůli pokračujícím restrikcím zavedeným ve snaze o zamezení šíření nemoci COVID-19 neslábne. Obě tyto kategorie vykázaly v prvním čtvrtletí 2021 podle IDC další famózní výsledky.

V případě tabletů společnost IDC ohlásila meziroční nárůst o 55,2 % s tím, že se ve sledovaném období prodalo 39,9 milionu zařízení. Jde o největší růst od třetího čtvrtletí roku 2013.

Počítačů s Chrome OS bylo prodáno 13 milionů kusů (v tomtéž období před rokem přitom šlo jen o necelé tři miliony těchto přístrojů).

„Ačkoli očkování již v mnoha zemích běží na plné obrátky a některé firmy své zaměstnance pomalu vracejí do kanceláří, v důsledku čehož bude trend práce z domova pravděpodobně pomalu slábnout, k návratu do normálu nás čeká ještě dlouhá cesta. I díky tomu očekáváme, že zájem o tablety, zejména pak modely s možností připojení klávesnice, ještě nějakou dobu potrvá,“ uvedl analytik IDC Anuroopa Nataraj. „Nicméně je samozřejmě nutné počítat s tím, že tablety budou pod velkým tlakem klasických notebooků i počítačů se systémem Chrome OS.

Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2021 (v milionech)
VýrobceProdej 1Q21Tržní podíl (%)Prodej 1Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple12,731,77,73064,3
Samsung820519,360,8
Lenovo3,89,41,66,1138,1
Amazon3,58,71,45,6143
Huawei2,76,82,710,41,7
Ostatní9,323,37,328,526,5
Celkem39,910025,710055,2

Školy zejména díky nízké ceně a snadné správě dlouho preferovaly tablety, nicméně popularita Chromebooků rychle stoupá a zejména v regionech jako jsou USA, západní Evropa či Japonsko budou prodeje těchto přístrojů intenzivně nabírat na síle.

Celosvětový prodej Chromebooků v 1. čtvrtletí 2021 (v milionech)
VýrobceProdej 1Q21Tržní podíl (%)Prodej 1Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
HP Inc.4,433,50,620,9633,9
Lenovo3,325,60,725,6356,2
Acer1,914,50,826,4150,9
Dell1,511,30,312,1327,1
Samsung180,26,1496
Ostatní0,97,20,38,9267,2
Celkem131002,8100357,1

„Nemůžeme pochybovat o tom, že Chromebooky na mnoha trzích ve školství a vzdělávání tablety vystrnadily nebo oslabily jejich pozici. Nicméně ceny a závislost na cloudu jsou na mnoha trzích pro jejich ještě větší rozšíření velkou překážkou,“ uvedl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu v IDC. „Chromebooky si navíc stále nedokázaly najít rozumné využití mezi běžnými domácími spotřebiteli, na rozdíl od notebooků nebo tabletů.“