Analýzy

IDC: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2014 vzrostl o 25,2 %

Celosvětový prodej chytrých telefonů během třetího čtvrtletí roku 2014 vzrostl podle společnosti IDC o 25,2 % na 327,6 milionu kusů. První dvě místa si mezi největšími výrobci i nadále drží s jasným odstupem Samsung a Apple, na dalších příčkách však začíná být těsno.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2014 vzrostl o 25,2 %

Ve stejném období loňského roku se prodalo 261,7 milionu kusů. Oproti druhému čtvrtletí letošního roku, kdy se prodalo 301,3 milionů chytrých telefonů, jde o nárůst o 8,7 %.

„Navzdory množícím se spekulacím o zpomalování trhu láme prodej chytrých telefonů další rekordy,“ uvedl Ryan Reith, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „V současné době roste většina trhů ve vyspělých regionech jednociferným tempem, rozvojové trhy pak v souhrnu rostou o více než 30 %. Ačkoli by se dalo očekávat, že na těchto trzích budou nadále dominovat telefony bez operačního systému, opak je pravdou, protože díky stále nižším cenám jde o nejjednodušší způsob, jak se dostat k pokročilejším technologiím. Jde o dobrou zprávu z pohledu počtu prodávaných kusů, stále více se však na přetřes dostává otázka, jak na zařízeních, které se stále více stávají běžným spotřebním artiklem, také vydělat. Snad kromě Applu se touto otázkou musí zabývat drtivá většina výrobců.“

Největším tahounem prodejů nebyly ve třetím čtvrtletí roku 2014 přístroje Samsungu nebo Applu, ale společností soupeřících o další příčky celosvětového žebříčku největších dodavatelů. „Společnostem Xiaomi, Lenovo a LG se i přes rozdílné obchodní strategie dařilo nadprůměrně,“ řekl Ryan Reith. „Výsledky těchto tří společností jasně ukazují, že napříč všemi segmenty trhu i dnes existuje konkurenční prostor. Podobných výsledků se navíc podařilo dosáhnout i několika dalším společnostem.“

Celosvětový prodej chytrých telefonů ve 3. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q14Tržní podíl 3Q14Prodej 3Q13Tržní podíl 3Q13Meziroční změna
Samsung78,123,8 %8532,5 %-8,2 %
Apple39,312 %33,812,9 %16,1 %
Xiaomi17,35,3 %5,62,1 %211,3 %
Lenovo16,95,2 %12,34,7 %38 %
LG16,85,1 %124,6 %39,8 %
Ostatní159,248,6 %11343,2 %40,8 %
Celkem327,6100 %261,7100 %25,2 %

Jasnou tržní jedničkou je i nadále Samsung, ačkoli šlo o jediného výrobce, kterému během třetího čtvrtletí roku 2014 v meziročním srovnání klesal prodej. Kvůli konkurenčnímu tlaku téměř ze všech stran a také slábnoucímu zájmu o high-endovou řadu přístrojů Galaxy Samsung postupně klesá z výšin, kterých dosahoval v předchozích čtvrtletích. Ačkoli se Samsung dlouho spoléhal na svou nejvyšší řadu, byly to naopak přístroje z nižší a střední třídy, které v jeho případě nyní táhly prodeje a potažmo také snižovaly průměrnou prodejní cenu zařízení.

Applu uvedl na trh dlouho očekávané telefony iPhone 6 a iPhone 6 Plus a hned se dočkal nejúspěšnějšího třetí čtvrtletí ve své historii. Ačkoli se Applu podařilo prodat na deset milionů nových modelů během prvního týdne po jejich uvedení na trh, opomíjet nelze ani trvalý zájem o starší modely 5C a 5S, které se na prodejích rovněž z výrazné části podílely.

Xiaomi do první pětky světových výrobců chytrých telefonů proniklo vůbec poprvé, a to rovnou na třetí příčku. Společnost za svůj úctyhodný 211% meziroční nárůst prodeje vděčí zejména zaměření na Čínu a okolní trhy. Již v srpnu společnost na trh uvedla úspěšný smartphone Mi4. Otázkou však zůstává, jak rychle se firmě podaří výrazněji rozšířit své působení za hranice svého „domácího teritoria.“

Odstupy mezi dodavateli na třetím až pátém místě jsou velmi malé. Čtvrté tak skončilo Lenovo, kterému se dařilo na domácím trhu i v za hranicemi (kde během třetího čtvrtletí zaznamenalo 20% tržní růst).

Společnosti LG vyšla sázka na levné smartphony, díky kterým dokázala poprvé ve své historii prodat více než 15 milionů přístrojů za kvartál. Zejména telefony řady F a L byly zákazníky vřele přijaty na rozvojových i rozvinutých trzích. V nejvyšší třídě telefonů pak boduje model G3.