Analýzy

IDC: Prodej PC v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí 2014 rostl

Prodej osobních počítačů v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky během druhého čtvrtletí 2014 dosáhl 21,9 milionu kusů a meziročně povyskočil o 10,5 %. Růst byl zaznamenán po sedmi čtvrtletích a tažen byl zejména díky západoevropskému trhu.

Prodeji PC se v západní Evropě dařilo zejména díky výrazným investicím ve firemním sektoru. K růstu se však po propadech v loňském roce vrátil také trh spotřebitelský. Na druhou stranu se pozitivní vývoj prozatím neprojevil v regionu střední a východní Evropy, kde byl částečně i kvůli nestabilní politické situaci v některých státech zaznamenán více než 13% pokles. V regionu Blízkého východu a Afriky byl pak zaznamenán nárůst o 1,9 %.

Růst byl zaznamenán v případě stolních (14,1 %) i přenosných (8,3 %) počítačů. Celkový vývoj trhu naznačuje oživení, nikoli však návrat k úrovni 25 milionů prodaných počítačů za čtvrtletí, který byl dosahován v letech 2010 a 2012.

„Vývoj v regionu EMEA je pro výrobce osobních počítačů pozitivním znamením,“ řekla Chrystelle Labesque, ředitelka výzkumu ve společnosti IDC. „Mezi jednotlivými regiony i počítačovými kategoriemi však nadále přetrvávají velké rozdíly. Ačkoli je srovnání poznamenáno opravdu velmi slabým druhým čtvrtletím roku 2013, byly to právě atraktivní produkty za dostupnou cenu, které donutily k investicím i běžné spotřebitele. Jistěji se cítí také obchodníci, kteří již vědí lépe, jak nové stroje uchopit, a ty tak generují i skutečné zisky, nikoli pouze zájem zákazníků. Prodej podpořila také propagační činnost a akce jednotlivých výrobců. Nesmíme zapomínat ani na vzrůstající vliv Chromebooků, který se však prozatím týká pouze několika států západní Evropy.“

Prodej PC v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q13Podíl 2Q13Prodej 2Q14Podíl 2Q14Meziroční změna
HP3,72218,8 %4,73521,7 %27,2 %
Lenovo2,60813,2 %3,94218 %51,1 %
Acer2,24911,4 %2,53611,6 %12,7 %
Dell2,09210,6 %2,28610,5 %9,3 %
Asus1,6788,5 %2,0869,5 %24,3 %
Ostatní7,43937,6 %6,27628,7 %-15,6 %
Celkem19,78921,862 %21,862100 %10,5 %

Trh v západní Evropě nadále těžil zejména ze zájmu SMB sektoru, který nahrazoval počítače s „končícími“ Windows XP. Díky vzrůstající ekonomické důvěře však byla však celkově silná poptávka celého firemního sektoru. Poptávka firem po počítačích čtvrtletně vzrostla téměř o 27 %, což je jasným důkazem, že v podnikovém prostředí počítače zůstávají hlavním pracovním nástrojem. V řadě zemí však vzrostla i spotřebitelská poptávka, nejvíce byl tento jev patrný ve Španělsku, Holandsku či Německu.

„Chybějící investice do IT během posledních dvou let zapříčinily zastarání používaných počítačů, které ve firmách v momentě ukončení podpory operačního systému Windows XP vedlo k nutnosti obnovit výraznou část IT výbavy,“ uvedl Maciej Gornicki, analytik společnosti IDC.

„Prodej počítačů v regionu střední Evropy a Blízkého východu meziročně klesl o 6 %. Region střední a východní Evropy, v souladu s prognózami, klesl o 13,2 %. Prodej počítačů nejvýrazněji ovlivnila ekonomická a politická situace v Rusku, na Ukrajině a Kazachstánu," řekla Stefania Lorenz, viceprezidentka společnosti IDC.

„Až na východní země si však středoevropský region vedl nad očekávání,“ doplnila Nikolina Jirusic, produktová manažerka společnosti IDC. „Země jako Bulharsko, Maďarsko, Polsko či Česká republika vykázaly výrazný meziroční nárůst prodeje. Prodej byl tažen komerčním i spotřebitelským sektorem.“

Od výrobců

Konsolidace trhu měla výrazný dopad na rozdělení tržního podílu v sektoru přenosných počítačů – zatímco prvních pět dodavatelů zaznamenalo přibližně 25% nárůst, u ostatních dodavatelů došlo k přibližně 16% propadu.

Jasnou jedničkou regionu EMEA se za druhé čtvrtletí roku 2014 se s meziročním nárůstem o více než 27 % stalo HP. Největší nárůst společnost zaznamenala v západní Evropě. Druhou příčku obsadila společnost Lenovo, jejíž expanze v regionu EMEA byla skutečně výrazná. Na třetí příčku se znovu vyhoupla společnost Acer. Kromě západoevropského trhu se firmě dařilo také v regionu Blízkého východu a Afriky.

Další příčky obsadily společnosti Dell, Asus, Apple, Toshiba, Fujitsu, MSI a Samsung.