IDC: Prodej nositelné elektroniky roste, trhu vládnou Xiaomi a Apple
Trh s nositelnou elektronikou nadále mohutní. Podle IDC se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 25 milionů zařízení s meziročním nárůstem 17,9 %. Trhu s jen nepatrným rozdílem vévodily firmy Xiaomi a Apple.
„Zájem zákazníků se pomalu ubírá od jednoduchých chytrých náramků směrem k vybavenějším modelům a chytrým hodinkám,“ uvedl Ramon Llamas, ředitel výzkumu v IDC. „Xiaomi díky tomu může rozšiřovat svou nabídku a Apple si tak zároveň upevňuje své pozice. Oběma firmám se tak podařilo dosáhnout na úkor značky Fitbit, která právě prochází transformací a je otázkou, zda a případně kdy se opět vrátí do vedoucích pozic.“
„Rozhodně to však neznamená, že bychom snad měli Fitbit jakkoli opomíjet,“ doplnil Llamas. „Fitbit má ve světě přes 50 milionů uživatelů a v některých regionech i velmi dobrou pozici v různých fitness iniciativách, například v některých velkých firmách, a má proto velmi dobře nakročeno i do dalších souvisejících segmentů, které úzce souvisí se zdravím a zdravotnictvím obecně.“
„Trh je stále na počátku svého vývoje, kdy se firmy snaží o prosazení svých produktů mezi zákazníky,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Uživatelé si na podobná zařízení stále zvykají, což představuje obrovské lákadlo i pro výrobce, se kterými jsme se tradičně setkávali spíše v odvětvích klasických hodinek, oděvnictví nebo módy, nikoli však v segmentu spotřební elektroniky.“
Jak se dařilo výrobcům
Xiaomi rok 2017 odstartovalo spolu s Applem jako největší výrobce nositelné elektroniky, několik let předtím se přitom pohybovalo na druhé nebo třetí příčce. Drtivou většinu produktů (96 %) přitom čínské Xiaomi prodává ve své domovině, přičemž velké množství z nich bylo prodáno v balíčku spolu s telefonem. Mimo fitness příslušenství se Xiaomi rozhodlo prozkoumat i další směry, o čemž svědčí například „chytré“ tenisky s čipem Intel Curie.
| Celosvětový prodej nositelné elektroniky v 1. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q17 | Tržní podíl | Prodej 1Q16 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Xiaomi | 3,6 | 14,7 % | 3,8 | 17,9 % | -3,3 % |
| Apple | 3,6 | 14,6 % | 2,2 | 10,5 % | 64,1 % |
| Fitbit | 3 | 12,3 % | 4,9 | 23,2 % | -37,7 % |
| Samsung | 1,4 | 5,5 % | 0,7 | 3,4 % | 90,8 % |
| Garmin | 1,1 | 4,6 % | 1,1 | 5,4 % | 1,6 % |
| Ostatní | 11,9 | 48,2 % | 8,3 | 39,5 % | 43,9 % |
| Celkem | 24,7 | 100 % | 20,9 | 100 % | 17,9 % |
Apple se může těšit ze stabilního zájmu po první i druhé generaci svých hodinek Watch. V prvním čtvrtletí letošního roku dokonce vykázal mezi prvními pěti nejvýznamnějšími výrobci nositelné elektroniky druhý největší meziroční nárůst.
Fitbit, aktuálně třetí největší výrobce, v historii po dlouhou dobu trhu vévodil. Firma stále věří trhu s fitness náramky, což dosvědčila novými modely Alta HR či Charge 2, navíc se však očekává promítnutí akvizic firem Coin, Pebble a Vector v první chytré hodinky tohoto výrobce.
Samsungu se podařilo meziročně téměř zdvojnásobit prodej a dosáhnout mezi prvními pěti výrobci vůbec největšího meziročního nárůstu. Za dobrými prodeji stály zejména modely chytrých hodinek Gear S3 Frontier a Gear S3 Classic, stejně jako fitness tracker Gear Fit 2. V oblasti rozšiřování a diverzifikace portfolia tedy Samsung urazil slušný kus cesty vpřed.
Garmin dále přesunuje těžiště svého portfolia od fitness náramků směrem k chytrým hodinkám a pokročilým sporttrackerům, což ve výsledku stačilo na celosvětovou pátou příčku. Popularitu si u zákazníků, kterými jsou hlavně profesionální sportovci nebo přinejmenším velcí nadšenci, získaly zejména modely řady Vivo a Fenix.