Analýzy

IDC: Prodej nositelné elektroniky roste, trhu vládnou Xiaomi a Apple

Trh s nositelnou elektronikou nadále mohutní. Podle IDC se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 25 milionů zařízení s meziročním nárůstem 17,9 %. Trhu s jen nepatrným rozdílem vévodily firmy Xiaomi a Apple.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej nositelné elektroniky roste, trhu vládnou Xiaomi a Apple

„Zájem zákazníků se pomalu ubírá od jednoduchých chytrých náramků směrem k vybavenějším modelům a chytrým hodinkám,“ uvedl Ramon Llamas, ředitel výzkumu v IDC. „Xiaomi díky tomu může rozšiřovat svou nabídku a Apple si tak zároveň upevňuje své pozice. Oběma firmám se tak podařilo dosáhnout na úkor značky Fitbit, která právě prochází transformací a je otázkou, zda a případně kdy se opět vrátí do vedoucích pozic.“

„Rozhodně to však neznamená, že bychom snad měli Fitbit jakkoli opomíjet,“ doplnil Llamas. „Fitbit má ve světě přes 50 milionů uživatelů a v některých regionech i velmi dobrou pozici v různých fitness iniciativách, například v některých velkých firmách, a má proto velmi dobře nakročeno i do dalších souvisejících segmentů, které úzce souvisí se zdravím a zdravotnictvím obecně.“

„Trh je stále na počátku svého vývoje, kdy se firmy snaží o prosazení svých produktů mezi zákazníky,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Uživatelé si na podobná zařízení stále zvykají, což představuje obrovské lákadlo i pro výrobce, se kterými jsme se tradičně setkávali spíše v odvětvích klasických hodinek, oděvnictví nebo módy, nikoli však v segmentu spotřební elektroniky.“

Jak se dařilo výrobcům

Xiaomi rok 2017 odstartovalo spolu s Applem jako největší výrobce nositelné elektroniky, několik let předtím se přitom pohybovalo na druhé nebo třetí příčce. Drtivou většinu produktů (96 %) přitom čínské Xiaomi prodává ve své domovině, přičemž velké množství z nich bylo prodáno v balíčku spolu s telefonem. Mimo fitness příslušenství se Xiaomi rozhodlo prozkoumat i další směry, o čemž svědčí například „chytré“ tenisky s čipem Intel Curie.

Celosvětový prodej nositelné elektroniky v 1. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q17Tržní podílProdej 1Q16Tržní podílMeziroční změna
Xiaomi3,614,7 %3,817,9 %-3,3 %
Apple3,614,6 %2,210,5 %64,1 %
Fitbit312,3 %4,923,2 %-37,7 %
Samsung1,45,5 %0,73,4 %90,8 %
Garmin1,14,6 %1,15,4 %1,6 %
Ostatní11,948,2 %8,339,5 %43,9 %
Celkem24,7100 %20,9100 %17,9 %

Apple se může těšit ze stabilního zájmu po první i druhé generaci svých hodinek Watch. V prvním čtvrtletí letošního roku dokonce vykázal mezi prvními pěti nejvýznamnějšími výrobci nositelné elektroniky druhý největší meziroční nárůst.

Fitbit, aktuálně třetí největší výrobce, v historii po dlouhou dobu trhu vévodil. Firma stále věří trhu s fitness náramky, což dosvědčila novými modely Alta HR či Charge 2, navíc se však očekává promítnutí akvizic firem Coin, Pebble a Vector v první chytré hodinky tohoto výrobce.

Samsungu se podařilo meziročně téměř zdvojnásobit prodej a dosáhnout mezi prvními pěti výrobci vůbec největšího meziročního nárůstu. Za dobrými prodeji stály zejména modely chytrých hodinek Gear S3 Frontier a Gear S3 Classic, stejně jako fitness tracker Gear Fit 2. V oblasti rozšiřování a diverzifikace portfolia tedy Samsung urazil slušný kus cesty vpřed.

Garmin dále přesunuje těžiště svého portfolia od fitness náramků směrem k chytrým hodinkám a pokročilým sporttrackerům, což ve výsledku stačilo na celosvětovou pátou příčku. Popularitu si u zákazníků, kterými jsou hlavně profesionální sportovci nebo přinejmenším velcí nadšenci, získaly zejména modely řady Vivo a Fenix.