Analýzy

IDC: Prodej chytrých hodinek ve 2. čtvrtletí 2016 klesal

Celosvětový prodej chytrých hodinek podle společnosti IDC zaznamenal svůj první meziroční pokles. Ve druhém čtvrtletí se prodej propadl o 32 % na 3,5 milionu kusů. Ačkoli si první pozici mezi výrobci udržela s 1,5 miliony prodaných kusů společnost Apple, byla zároveň jediným z pěti největších výrobců, který zaznamenal meziroční pokles prodeje.

IDC: Prodej chytrých hodinek ve 2. čtvrtletí 2016 klesal

„Zákazníci na začátku roku 2016 odkládali své nákupy s tím, že očekávali nový hardware, a zároveň také vylepšený operační systém pro hodinky Apple Watch, jehož příchod byl však plánován spíše až na druhou polovinu roku,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Apple si však stále drží významné tržní postavení a jeho klesající prodeje se bohužel podepsaly pod celkové tržní výsledky.“

Jednou z největších zajímavostí je v současné chvíli absence tradičních hodinářských výrobců mezi čelními dodavateli. „V současnosti na trhu s chytrými hodinkami působí jen několik málo tradičních výrobců, navíc s poměrně značným odstupem za svými technologickými rivaly,“ doplnil Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu v IDC. „Situace se ale pomalu mění, svá želízka na trh uvedly již firmy jako Casio, Fossil nebo Tag Heuer.“

Jak se dařilo výrobcům

Navzdory poklesu si výsostné postavení na trhu s chytrými hodinkami udržela společnost Apple. Společnost čelila podobným překážkám jako další (OEM) výrobci, oproti nim však měla v rukávu řadu výhod. Ze strany stávajících (a potenciálně i nových) uživatelů je nutné vyzdvihnout zejména neustálý vývoj operačního systému watchOS.

 

Prodej chytrých hodinek ve 2. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q16Trřžní podílProdej 2Q15Tržní podílMeziroční změna
Apple1,647 %3,672 %-55 %
Samsung0,616 %0,47 %51 %
Lenovo0,39 %0,23 %75 %
LG0,38 %0,24 %26 %
Garmin0,14 %0,12 %25 %
Ostatní0,616 %0,611 %-1 %
Celkem3,5100 %5,1100 %-32 %

Korejské společnosti Samsung se podařilo uspět i díky distribuci svých zařízení prostřednictvím amerických telekomunikačních operátorů. Z produktů si vyzdvižení zaslouží zejména model Gear S2.

Lenovo se na trh s chytrými hodinkami „podívalo“ zejména díky akvizici společnosti Motorola a jejích hodinek s kulatými displeji Moto založených na platformě Android Wear. Aktivita společnosti Lenovo však neustává a na trh míří další nové modely.

S uváděním novinek na trh neustává ani společnost LG, která naposledy zahájila prodej modelu Watch Urbane doplněného o LTE připojení. Podobně jako Samsung i LG sází na distribuci svých produktů prostřednictvím telekomunikačních operátorů.

První pětici největších výrobců chytrých hodinek ve druhém čtvrtletí letošního roku uzavřela společnost Garmin. To dokázala během loňského roku téměř zdvojnásobit svůj tržní podíl, a to i díky modelům, jako je Fenix 3. Přístroje s platformou Connect IQ umožňují instalaci dalších aplikací, jejichž počet je však vzhledem k relativně úzkému zaměření hodinek celkem nízký.