IDC: Prodej chytrých hodinek se propadl na polovinu
Celosvětový prodej chytrých hodinek zaznamenal ve třetím čtvrtletí letošního roku podle agentury IDC meziroční propad o více než 50 % z 5,6 milionu kusů na 2,7 milionu kusů.
„Prudký propad v prodeji chytrých hodinek odpovídal vývoji jednotlivých platforem i přístupu výrobců,“ uvedl Ramon Llamas, ředitel výzkumu v IDC. „Apple sice vdechl své platformě watchOS nový vzhled i funkce, na trh se však bohužel dostala až spolu s druhou generací hodinek Apple Watch letos na podzim. Trhu pak rozhodně nepomohlo ani pozdržení platformy Android Wear 2.0, kvůli kterému se samozřejmě zdržely také dodávky zařízení. Prodejci i výrobci tak stále spoléhají na starší zařízení, což však pro zákazníky samozřejmě není příliš lákavé.“
„Navíc se stalo evidentní, že chytré hodinky v současné podobě nejsou zařízení pro každého,“ doplnil Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Mít jasný účel a využití je prvořadé, proto se zatím řada výrobců kvůli zjednodušení soustředí na oblast fitness. Dalším důležitým prvkem do budoucna je také rozdělení role chytrých hodinek a role chytrých telefonů.
Prvenství v počtu prodaných zařízení si udržela společnost Apple, ačkoli ta mezi čelními výrobci zaznamenala v tomto čtvrtletí druhý největší meziroční propad. Většinu prodeje výrobce ve čtvrtletí vytvořily hodinky Watch první generace. Uvedení druhé generace hodinek a zlevnění první generace prozatím na celkovém poklesu příliš nezměnily, do budoucna by však mohlo jít o důležité předpoklady pro návrat k růstu.
Druhý Garmin naopak vykázal mezi čelními výrobci vůbec největší meziroční nárůst (přes 300 %). Za svůj úspěch výrobce vděčí rozšiřující se nabídce chytrých hodinek s platformou ConnectIQ a také rozšíření řady Chronos. Ačkoli se ostatní výrobci snaží být spíše univerzální, Garmin u svých produktů vsadil hlavně na fitness a zdraví a aplikace, které toto využití podporují.
Samsung čtvrtletí uzavřel s mírně lepším výsledkem než v předchozím roce. Dařilo se zejména díky modelu Gear S2, který zůstává jedním z mála dostupných modelů vybavených možností plnohodnotného mobilního připojení.
Vůbec největší propad prodeje zaznamenala společnost Lenovo (Motorola), a to o více než 73 %. Výprodej první a druhé generace hodinek Moto 360 ani uvedený varianty 360 Sport situaci nezachránilo. Ve třetím čtvrtletí navíc výrobce neuvedl žádnou novinku.
Pebble, který v tomto čtvrtletí skončil mezi výrobci chytrých hodinek na pátém místě, lze považovat za zakladatele tohoto segmentu. Ve druhé polovině letošního roku společnost uvedla na trh nové modely, které nabízejí monitor srdečního tepu a více se zaměřují na oblast zdravého životního stylu.
| Prodej chytrých hodinek ve 3. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q16 | Tržní podíl | Prodej 3Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 1,1 | 41,3 % | 3,9 | 70,2 % | -71,6 % |
| Garmin | 0,6 | 20,5 % | 0,1 | 2,3 % | 324,2 % |
| Samsung | 0,4 | 14,4 % | 0,4 | 6,4 % | 9 % |
| Lenovo | 0,1 | 3,4 % | 0,3 | 6,2 % | -73,3 % |
| Pebble | 0,1 | 3,2 % | 0,2 | 3,3 % | -54,1 % |
| Ostatní | 0,5 | 17,2 % | 0,6 | 11,5 % | -27,2 % |
| Celkem | 2,7 | 100 % | 5,6 | 100 % | -51,6 % |