Vánoční sezona v e-shopech startuje

25. 10. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona opět startuje a je jasné, že v roce 2021 se bude od těch předchozích v lecčems lišit. A to nejen v porovnání s těmi „covidovými“. Češi změnili v posledních dvou letech své nákupní zvyklosti, do hry navíc vstupuje inflace a problémy s dodávkami zboží. Je zřejmé, že významnou roli budou opět hrát internetové obchody, jejichž růst nezpomalil ani letos.

Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli 42,1 % on-line uživatelů nakupuje po koronavirové krizi na v e-shopech více než v minulosti.

Zatímco v uplynulém roce měla na vánoční nákupy velký vliv pandemie COVID-19 a s ní související vládní opatření, letos budou hrát velkou roli její dopady. A to především v dostupnosti zboží a rostoucí inflaci. Očekáváme proto, že zákazníci nakoupí opět více v e-shopech, které dokáží nabídnout výhodné ceny i špičkový servis,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. A jaké obraty česká e-commerce pro vánoční sezonu očekává? „Předpovědi jsou opět poměrně komplikované, ale předpokládáme, že Češi utratí letos za dárky na internetu nejméně 77 miliard korun. Může to být ale ještě víc. Podle posledních výsledků totiž víme, že se e-shopům nadále daří a celkový meziroční růst by mohl nakonec přesáhnout 20 %.

Aktuální situace na trhu je taková, že výrobci musí volit, do kterých svých produktů čipy použijí. Může tak docházet k omezení nabídky variant produktů nebo může dojít k vyřazení či omezení u některých modelů. Dá se tedy předpokládat, že zákazníci budou mít menší možnost volby, a to například u notebooků, televizí či mobilních telefonů. Očekávat lze také zdražování těchto výrobků.

Naopak obavy nepanují v oblasti logistiky. Zboží skladem si bude možné opět objednat až prakticky do Štědrého dne. E-shopy a dopravce jsou nachystané na další nápor. Kromě tradičního doručení na adresu budou mít kupující opět širší možnost využít osobních odběrů, a to jak na výdejních místech, tak i ve stále populárnějších automatizovaných boxech. Největší nápor objednávek očekává APEK tradičně v období okolo Black Friday, tedy na konci listopadu, a dále v prvních dvou prosincových týdnech. Rok 2021 bude v každém případě pro českou e-commerce opět rekordní, a to jak v celkových součtech, tak i ve vánoční sezoně.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více