Vánoční nákupy vrcholí – Češi utratí v e-shopech denně až miliardu a půl

16. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční objednávky přicházejí do e-shopů jedna za druhou a internetové obchody zažívají vrchol letošní sezony. Jak ukazují data Asociace pro elektronickou komerci (APEK), sahají obraty on-line obchodů v těchto dnech až k jedné a půl miliardě korun denně. Celkově utratí před Vánoci Češi na internetu více než 77 miliard korun.

E-shopy jedou v těchto dnech naplno. Do Vánoc zbývá asi týden a prodejci i dopravci distribuují objednávky svých zákazníků. Další zkušenosti, které provozovatelé internetových obchodů nasbírali během kritických pandemických měsíců, se nyní projevují na zcela hladkém průběhu Vánoc. E-shopům se letos podařilo ještě více zefektivnit procesy celého průběhu nákupu od objednávky po doručení zboží, a tak zákazníci dostávají objednané dárky rychle a bez komplikací,“ uvedl k aktuální situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.Dosavadní vrchol letošních on-line prodejů přineslo pondělí 13. prosince, během kterého obraty v e-shopech atakovaly jeden a půl miliardy korun.

Meziroční srovnání je v současné chvíli sice poměrně komplikované, e-shopy z něj ale vycházjeí i tak skvěle. „Vloni měli na objednávky dopad různá vládní opatření – především zavíraní a otevírání kamenných obchodů. Díky tomu znamenaly Vánoce 2020 pro e-commerce skokový růst. Letošek je ale co do výše dosažených obratů ještě výrazně výš! To jen potvrzuje, jak si Češi během pandemie on-line nakupování ještě více oblíbili“ doplnil Vetyška.

Osobní odběr vede

Zákazníci v Česku stále více využívají dodání zboží na výdejní místa, kde si mohou odběr balíku přizpůsobit svým aktuálním možnostem. 66 % respondentů panelového výzkumu, který APEK připravil před začátkem vánoční sezony, plánovalo převzetí většiny objednávek z e-shopů právě prostřednictvím různých typů osobního odběru. Polovina nakupujících uvedla jako svou nejoblíbenější variantu externí výdejní místa logistických společností, 9 % vlastní výdejny e-shopů a 7 % výdejní boxy.

Popularita osobních odběrů stoupá dlouhodobě. Právě výdejný e-shopů a automatizované boxy budou k dispozici pro ty největší opozdilce až do poslední chvíle,“ poznamenal Jan Vetyška. „Naopak podle vyjádření některých dopravců je pro dodání zboží na konkrétní adresu nutné objednat dárky nejpozději v pátek 17. prosince. V takovém případě by zboží, které je v internetovém obchodě skladem, mělo dorazit pod stromeček včas.“ Právě informace, zde je vybraný dárek skladem, je také velmi důležitá. S ohledem na nedostatek chipů je například v oblasti elektroniky nabídka v některých případech omezená. „I proto bych ještě jednou nakupujícím doporučil, aby s odesláním objednávky nečekali. Situace je v tomto směru opravdu výrazně komplikovanější než v minulosti a nabídka bohužel není tak široká,“ uzavřel Vetyška.

V současné chvíli mezi e-shopy i dopravci nadále panuje optimismus ohledně doručování objednaných balíčků. APEK nezaznamenal dosud žádné komplikace, které by pohodlí zákazníků internetových obchodů měly ohrozit, a očekává, že Vánoce 2021 budou opět úspěchem české e-commerce.

Podobné články

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie). Čtěte více

Česká e-commerce vloni meziročně ztratila šest procent

10. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jde tak o šestiprocentní pokles oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2% růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům. Čtěte více