Milan Krejzlík (PPDS): Podporujeme české a slovenské partnery
Jaké jsou hlavní trendy, které aktuálně formují trh s digital signage, a jak na ně PPDS reaguje?
Z obchodního hlediska jsou dnes našimi největšími zákazníky firmy z oblastí jako automotive, lékárny, benzinky nebo například trafiky. Zároveň je pravda, že velkým zákazníkům se toho prodává postupně méně, protože signage zařízení mají relativně dlouhý životní cyklus a jejich obměna je otázkou řady let. Tlak na co nejdelší životní cyklus je logický, protože pokud se bavíme o sítích poboček se stovkami panelů, jde o finančně velmi nákladné projekty.
Do budoucna tedy bude z pohledu prodejních partnerů klíčová spíše skupina menších a středních zákazníků a projekty se zhruba dvaceti až padesáti displeji. Právě oni nyní začínají stále častěji řešit modernizaci a digitalizaci svých prodejen nebo provozoven a služby jako digital signage jsou nezbytným předpokladem úspěchu těchto aktivit.
Příkladem může být nasazení signage obrazovek v pobočkách společnosti Takeda, která se zabývá odběry krve. Dříve žádné specifické signage řešení tato společnost neměla, ale uvědomila si, že klientům, kteří zde čekají, než přijdou na řadu, mohou zobrazovat reklamy a další sdělení. To s sebou přináší potenciál monetizace a způsob, jak získat část investic zpět.
Z technologického hlediska bych mohl zmínit například postupné zlevňování LED stěn. Jejich prodej roste, protože pro zákazníky už jsou k dostání za přijatelnější cenu. Už nejde o miliony jako dříve, ale spíše o statisíce. Nabízíme je v indoorové i outdoorové variantě. Skvělou referencí je například barcelonský fotbalový stadion Camp Nou, kde se pro digital signage využívají výhradně technologie značky Philips.
Kvůli vysokým cenám se prozatím v tomto segmentu naopak neprosadily OLED displeje. Tato technologie sice nabídne parádní parametry obrazu, ale je drahá. Ekonomicky to zatím nedává smysl, protože jak se říká – peníze jsou vždy až na prvním místě. Zejména u instalací s desítkami nebo stovkami panelů je rozdíl oproti standardním zobrazovačům opravdu obrovský.
Můžete nám představit nejzajímavější novinky ze svého portfolia?
Jednou z novinek, která se začíná postupně prosazovat, jsou displeje na bázi elektronického inkoustu. Panely řady Tableaux nabízíme v různých velikostech a jejich největší výhodou je nízká spotřeba. Tato zařízení totiž odebírají energii jen v momentě, kdy se mění zobrazovaný obsah. Naše obrazovky zobrazí více než 65 000 barev, což patří v tomto segmentu ke špičce. Výhodou je také bezproblémová čitelnost na přímém slunci, a to bez nutnosti používat podsvícení. Standardní panely by za stejných podmínek musely svítit naplno a jejich spotřeba by byla obrovská. E-ink řešení jsou sice oproti tradičním obrazovkám dražší na pořízení, ale výrazně úspornější na provoz. Jejich návratnost je přibližně dva roky. V současnosti má navíc tuto technologii k dispozici jen pár výrobců.
Na konci roku pak proběhne generační obměna, která přinese například zvýšení maximálního jasu obrazovek. Tam, kde byl dříve standard 500 cd/ m2, se dostaneme na 600 cd/m2. A modely, které začínaly na 700 cd/m2, nově přinesou 800 cd/m2.
Do našeho portfolia dále patří i televizory pro hotely a nemocnice. Také v této kategorii přijde generační obměna, která přinese zpět technologii ambientního osvětlení Ambilight. Věřím, že to může být zajímavá přidaná hodnota.
Zůstaňme ještě chvíli u novinek. Prozradíte nám, jaké nové funkce nebo vlastnosti plánujete integrovat do budoucích modelů?
Aktuálně do našich řešení přidáváme například podporu ovládání LED pásků. Pro zákazníky může jít o zajímavou přidanou hodnotu, protože prostřednictvím softwaru ArtemisOne budou moct obsloužit další část svých provozů.
Dále umožňujeme již nyní přes USB připojit externí čidla a senzory včetně laserových bran a pohybových snímačů. Panely pak díky nim mohou reagovat na okolní dění – například na příchod zákazníka. Další možnost interakce nabízejí senzory typu RFID. Mnoho našich aktivit v současné chvíli směřuje k tomu, aby se signage řešení posunula z role pasivních zobrazovačů do pozice interaktivních prvků. Něco takového zvládají už i ostatní výrobci, ale vždy je to za pomoci různých externích řešení a je to drahé. My to umíme dodat v atraktivních balíčcích při navýšení ceny o několik málo procent. Do budoucna navíc plánujeme poskytnout i otevřené API, které tuto možnost zpřístupní i dalším platformám.
Pracujeme i na integraci AI nástrojů, které usnadní každodenní obsluhu našich signage řešení, například pomocí hlasových povelů pokládaných běžnou řečí. Dočkat bychom se jich mohli na začátku příštího roku. Dalším benefitem AI technologií bude schopnost analyzovat obraz z připojených kamer a na základě toho prezentovat relevantní informace – např. o zboží, které zákazník v reálném čase zvedl z regálu a prohlíží si jej.
V čem se odlišuje PPDS oproti konkurenci?
Z našeho pohledu může jít například o čistý systém Android nebo kvalitní a spolehlivou softwarovou i hardwarovou podporu. Zmínit mohu také záruky – v základu nabízíme tři roky, ale u některých produktů jsme za příplatek schopni nabídnout i pět, nebo dokonce sedm let.
Zajímaví můžeme být také díky podpoře českých a slovenských partnerů. V případě potřeby jsme jim pro naše obrazovky schopni zajistit například různé typy stojanů, skříněk nebo držáků. Jde o výrobky z jižní Moravy, které jsou cenově srovnatelné s dovozem z Číny, ale jsou podstatně kvalitnější. Výhodou je také naše flexibilita a možnost individuálních úprav dle potřeb zákazníka. V neposlední řadě jistě potěší také lahev dobrého vína ke každé objednávce.
V této souvislosti bych také rád vyzdvihl, že v příštím roce by se měla část montáže LED panelů přesunout do České nebo Slovenské republiky.
Můžete nám přiblížit softwarový ekosystém pro správu vašich digital signage řešení?
Začít můžeme cloudovou platformou Wave, která celosvětově slouží pro vzdálenou správu reklamních a public signage displejů. Nikoli však pro práci se zobrazovaným obsahem.
Na reklamních nebo public signage řešeních proto dnes v oblasti střední a východní Evropy pro správu obsahu (content management), ale i zařízení samotných používáme český software ArtemisOne. Ten má již tisíce uživatelů a tisíce připojených zařízení. Používají jej i velké firmy jako Shell, Alza a další. Kromě správy obsahu lze tento software používat také k managementu displejů včetně možnosti vzdáleně měnit nastavení jako jas, kontrast či hlasitost nebo aktualizovat firmware. Jde tedy o elegantní spojení nástrojů pro správu obsahu i zařízení. Další výhodou je možnost jej snadno upravit na míru dle přání jednotlivých zákazníků. Řešení se softwarem ArtemisOne lze například také napojit na elektronický zabezpečovací systém a v případě poplachu (např. požáru) nechat automaticky zobrazit únikové cesty.
Speciálně pro hotelové a nemocniční televizory pak nabízíme software CMND, který je obecně velmi dobře přijímaný. Jde o korporátní řešení s detailními možnostmi konfigurace, jehož obsluhu mají na starosti jenom námi vyškolení systémoví integrátoři. Prozatím je dostupný formou on-premise, přibližně v polovině příštího roku jej však zpřístupníme také v cloudové podobě. Zákazníci si pak budou moct zvolit, která varianta jim vyhovuje více, například v závislosti na vlastních interních pravidlech.
Jakým způsobem řešíte energetickou účinnost a udržitelnost produktů v kontextu ESG a firemní odpovědnosti?
Energetickou účinnost našich řešení zlepšujeme využíváním nejnovějších technologií včetně LED podsvícení. Na co nejvyšší energetickou efektivitu se v našem portfoliu zaměřuje produktová rodina EcoDesign. Další cestou můžou být úsporné E-ink displeje, o kterých jsme již hovořili.
Oblastí firemní zodpovědnosti se pak u nás zabývá celé oddělení. Potvrzením správnosti našich postupů může být například certifikace od společnosti EcoVadis, což je komplexní hodnocení zahrnující výrobu, distribuci, prodej a další aspekty našeho podnikání.