Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty?

APEK sleduje nákupy on-line zákazníků po celý rok na bázi měsíčního sběru dat. Z údajů za září a říjen vyplynulo, že Češi utráceli po prázdninách lehce nad normálem, ale to hlavní teprve přijde. „V průměru si spotřebitelé objednali zboží za necelých 4 600 Kč. To je výrazně více než na začátku roku, ale také méně než v letních měsících. Nyní nás každopádně čeká hlavní sezona, na kterou se obchodníci připravovali dlouho dopředu a během níž se můžeme těšit na rekordní hodnoty,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Z našich výzkumů víme, že ve druhé polovině listopadu chce objednávat dárky nejvíce zákazníků, a to přes 42 %. Souvisí to jak s klidným dodáním balíčků v předstihu, tak i se slevovými akcemi spojenými obvykle pod značku Black Friday.

Za dárky na internetu plánujeme utratit víc než v kamenných obchodech, většinou do 10 tisíc korun

Jak vyplývá z výzkumu APEK, na internetu nejčastěji Češi plánují utratit v rozmezí 2 až 5 tisíc korun. Takto označila svůj rozpočet přibližně třetina on-line spotřebitelů. Jen o něco méně, konkrétně 21 % zákazníků, si připravilo na objednávky z e-shopů od 5 do 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že finální útrata se většinou pohybuje u horní hranice rozpočtu nebo nad ní,“ řekl Jan Vetyška a přidal srovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech: „V klasických obchodech spotřebitelé nejčastěji plánují kupovat spíše levnější zboží.  Nejvíce v celkovém rozsahu 1 až 2 tisíce, které se chystá utratit 30 % z nich. To ukazuje na větší chuť pořizovat dražší zboží on-line,“ doplnil Vetyška. Jde přitom o poměr u spotřebitelů, kteří internet obecně používají.

Data od obchodníků naznačují, že po dvou letech poklesu se česká e-commerce vrací k růstu. Ten by se měl pohybovat ve vyšších jednotkách procent. Ve vztahu k vánočnímu rozpočtu přitom tři čtvrtiny spotřebitelů uvedly, že rozpočet na dárky plánují v obdobné výši jako vloni. „Víme, že plány se často v tomto směru od reality liší. Z našich informací vnímáme, že letošní vánoční prodeje by měly potvrdit celoroční trend růstu ve srovnání s rokem 2023,“ okomentoval Jan Vetyška.

Vnímání vlastní ekonomické situace se v domácnostech nemění a zůstává vesměs pozitivní i před vánočním obdobím

APEK se ve svých čtvrtletních výzkumech také zajímá o to, jak domácnosti vnímají svou ekonomickou situaci. Ve všech třech uplynulých obdobích byly přitom výsledky obdobné. „Ve třetím kvartálu vnímalo aktuální stav velmi dobře 7 % on-line spotřebitelů, dobře 36 % a středně 44 %. Jako špatnou nebo velmi špatnou označilo svou ekonomickou situaci 13 % respondentů. Oproti prvním dvěma obdobím jde o rozdíly maximálně v jednotkách procent. To nám potvrzuje, že situace je stabilní. I na základě toho očekáváme, že vánoční prodeje budou potvrzovat meziroční růst, který vidíme po celý letošní rok,“ uzavřel Jan Vetyška.

Metodologie

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proběhl prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů, 1 051 po screenu.

Měsíční a čtvrtletní výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) uskutečněn prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 063 respondentů, z toho 1 000 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více