Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty?

APEK sleduje nákupy on-line zákazníků po celý rok na bázi měsíčního sběru dat. Z údajů za září a říjen vyplynulo, že Češi utráceli po prázdninách lehce nad normálem, ale to hlavní teprve přijde. „V průměru si spotřebitelé objednali zboží za necelých 4 600 Kč. To je výrazně více než na začátku roku, ale také méně než v letních měsících. Nyní nás každopádně čeká hlavní sezona, na kterou se obchodníci připravovali dlouho dopředu a během níž se můžeme těšit na rekordní hodnoty,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Z našich výzkumů víme, že ve druhé polovině listopadu chce objednávat dárky nejvíce zákazníků, a to přes 42 %. Souvisí to jak s klidným dodáním balíčků v předstihu, tak i se slevovými akcemi spojenými obvykle pod značku Black Friday.

Za dárky na internetu plánujeme utratit víc než v kamenných obchodech, většinou do 10 tisíc korun

Jak vyplývá z výzkumu APEK, na internetu nejčastěji Češi plánují utratit v rozmezí 2 až 5 tisíc korun. Takto označila svůj rozpočet přibližně třetina on-line spotřebitelů. Jen o něco méně, konkrétně 21 % zákazníků, si připravilo na objednávky z e-shopů od 5 do 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že finální útrata se většinou pohybuje u horní hranice rozpočtu nebo nad ní,“ řekl Jan Vetyška a přidal srovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech: „V klasických obchodech spotřebitelé nejčastěji plánují kupovat spíše levnější zboží.  Nejvíce v celkovém rozsahu 1 až 2 tisíce, které se chystá utratit 30 % z nich. To ukazuje na větší chuť pořizovat dražší zboží on-line,“ doplnil Vetyška. Jde přitom o poměr u spotřebitelů, kteří internet obecně používají.

Data od obchodníků naznačují, že po dvou letech poklesu se česká e-commerce vrací k růstu. Ten by se měl pohybovat ve vyšších jednotkách procent. Ve vztahu k vánočnímu rozpočtu přitom tři čtvrtiny spotřebitelů uvedly, že rozpočet na dárky plánují v obdobné výši jako vloni. „Víme, že plány se často v tomto směru od reality liší. Z našich informací vnímáme, že letošní vánoční prodeje by měly potvrdit celoroční trend růstu ve srovnání s rokem 2023,“ okomentoval Jan Vetyška.

Vnímání vlastní ekonomické situace se v domácnostech nemění a zůstává vesměs pozitivní i před vánočním obdobím

APEK se ve svých čtvrtletních výzkumech také zajímá o to, jak domácnosti vnímají svou ekonomickou situaci. Ve všech třech uplynulých obdobích byly přitom výsledky obdobné. „Ve třetím kvartálu vnímalo aktuální stav velmi dobře 7 % on-line spotřebitelů, dobře 36 % a středně 44 %. Jako špatnou nebo velmi špatnou označilo svou ekonomickou situaci 13 % respondentů. Oproti prvním dvěma obdobím jde o rozdíly maximálně v jednotkách procent. To nám potvrzuje, že situace je stabilní. I na základě toho očekáváme, že vánoční prodeje budou potvrzovat meziroční růst, který vidíme po celý letošní rok,“ uzavřel Jan Vetyška.

Metodologie

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proběhl prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů, 1 051 po screenu.

Měsíční a čtvrtletní výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) uskutečněn prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 063 respondentů, z toho 1 000 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více