Vánoce v e-shopech vrcholí, největší zájem bude tradičně o hračky
Vánoční nákupy v internetových obchodech v těchto dnech dosahují nejvyšších obrátek. Více než miliardu korun denně utratí Češi za dárky, které si nechají doručit z e-shopů. Největší část zákazníků objedná zboží z kategorie hraček, dále pak budou nakupovat vstupenky, knihy, kosmetiku a parfémy, vouchery či módu. Vysoké útraty lze očekávat za elektroniku, mobilní telefony či notebooky a počítače.
Období okolo 10. prosince a před ním Black Friday. To je v posledních letech jistota největšího objemu nákupů v e-shopech za celý rok. „Právě nyní zažívají obchodníci druhý prodejní vrchol Vánoc a tedy i celého roku. Z pohledu zákazníků pak nastala ta správná chvíle pro objednání dárků s pohodlným dodáním před Štědrým dnem,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Během nejúspěšnějších dnů přesahují celkové výdaje Čechů za zboží z internetových obchodů jednu miliardu korun denně, což je podobné jako na Black Friday. Očekáváme, že v součtu budou útraty za obě období podobná.“
Právě teď se tak on-line prodejci nachází v nejdůležitější části roku. „Internetové obchody se připravují na Vánoce dlouho dopředu, všechno proto nyní běží v zásadě hladce a objednávky směřují bez větších zádrhelů pod vánoční stromky. Dosavadní výsledky naznačují, že českou e-commerce čeká úspěšný vrchol sezony,“ doplnil Vetyška.
Zákazníci budou objednávat tradičně nejvíce hračky
Není asi žádným překvapením, že vánoční výzkum APEK mezi zákazníky e-shopů potvrdil, že nejvíce poptávané zboží bude ze stejné kategorie jako v minulých letech – opět to budou hračky. Ty objedná 42 % ze všech nakupujících, kteří objednají dárky v e-shopech. Jen o procento méně zákazníků nakoupí on-line vstupenky na kulturní nebo sportovní akce. „Právě vstupenky jsou přitom nejčastější volbou nakupujících z kategorie 15 až 24 let. Nějakou pořídit plánuje 51 % z nich. U nejstarších zákazníků 65+ zase vítězí knihy,“ upřesnil Vetyška.
A jaké je další pořadí pro výběr dárků mezi zákazníky internetových obchodů? Po hračkách a vstupenkách následují knihy (41 % on-line nakupujících objedná alespoň jednu knihu jako vánoční dárek), kosmetika a parfémy (38 %), vouchery (36 %), móda (34 %) a sport (28 %). Hodnoty a pořadí jsou přitom již několik let poměrně ustálené. Meziročně sice poklesl zájem o hračky a knihy o tři procentní body, nicméně se stále jedná o hodnoty odpovídající těm v uplynulých pěti letech.
A jak je tomu u dražšího zboží z kategorie elektroniky? „Jako vánoční dárek zboží z kategorie elektroniky, mobilních telefonů či počítačů objedná asi čtvrtina nakupujících. Elektronika jako nákladnější zboží tradičně přinese e-shopům významnou část obratů, i když ji neplánuje objednat tolik zákazníků jako například hračky. Prodejci přitom už nyní hlásí, že sezona by měla dopadnout v meziročním srovnání úspěšně,“ poznamenal Vetyška.
Kde Češi hledají vánoční inspiraci? Nejčastěji přímo u obdarovaného
Ve vánočním výzkumu se APEK ptal také na to, kde hledají nakupující inspiraci. „Nejčastější odpověď nás samozřejmě nešokovala. Dárky na základě přání dotyčného objednává 64 % zákazníků e-shopu. Zajímavé je, že taková přání znají spíše ženy než muži. Zatímco u žen se jednalo o 72 % respondentek, u mužů to bylo 56 %,“ zmínil Jan Vetyška.
A jaký vliv mají sociální sítě? „Inspiraci na nich hledá 22 % on-line Čechů. Jen poměrně málo nakupujících, konkrétně 7 %, si přitom nechá poradit od některého z influencerů. Na druhou stranu lze ale v tomto směru očekávat zajímavý vývoj do budoucna, protože mezi nejmladšími dotazovanými dalo na doporučení takové osobnosti 17 % respondentů,“ uzavřel Jan Vetyška.
Vánoční výzkum proběhl prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 318 respondentů. Pravidelně aktualizované výstupy jsou dostupné zde.