Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat.

Telefonáty bez obav

Podle nové úpravy se již nebudou lidé muset obávat, že se při chvilce nepozornosti během telefonního hovoru zavážou k objednávce služeb nebo třeba ke změně dodavatele energií. Uzavírání smluv po telefonu již nadále nebude možné. „Obchodník sice stále během hovoru může nabízet své zboží nebo služby, po jeho skončení však musí zaslat potvrzení nabídky v textové podobě, tedy například do vaší e-mailové schránky. Pokud toto potvrzení zákazník neodsouhlasí, k uzavření smlouvy nedojde,“ vysvětlila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Zákaz se však neuplatní v situaci, kdy podnikateli s úmyslem uzavřít smlouvu zákazník sám zavolá.

30 dní na „šmejdy“

Prodejci, kteří sváží zájemce na prodejní akce, kde jim nabízí své zboží nebo služby, budou mít svůj „business model“ zase o něco komplikovanější. Dosud bylo možné od smlouvy uzavřené na podobné akci odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření, nově bude tato lhůta zákonem prodloužena na 30 dnů. Stejné pravidlo se uplatní, pokud prodejce zákazníka navštíví doma, aniž by byl předem za tímto účelem pozván.

Věrohodnější uživatelské recenze

Uživatelské recenze výrobků na webových stránkách či sociálních sítích prodejce mohou být cenným, byť nástrojem při výběru zboží. Spotřebitelé však dosud neměli žádnou záruku, že tyto recenze odráží věrohodné osobní zkušenosti uživatelů s konkrétním výrobkem. „Nová úprava proto mimo jiné trestá prodejce za uvedení recenzí, které jsou falešné, zkreslené nebo vytvořené na objednávku a dále spotřebitelům umožňuje rozpoznat recenze, jejichž věrohodnost, není prodejcem ověřována,“ uvedla Eduarda Hekšová z dTestu. Na e-shopech a webových stránkách poctivých prodejců se tak již lze setkat s informacemi o tom, zda ověřují uživatelské recenze a popisem metody, kterou za účelem ověření zvolili. Tato povinnost se týká i případů, kdy prodejce na svých stránkách zpřístupňuje recenze jiných prodejců.

Konec falešným slevám

Permanentní slevové akce či výprodeje jsou již běžnou obchodní praktikou. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Známy jsou zejména praktiky, kdy prodejce uvádí slevu zboží z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodával. Těmto matoucím nabídkám je však konec. Prodejce bude muset případnou slevu vypočítávat z ceny, jakou si za zboží účtoval v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Prodejce se této povinnosti nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně. V takovém případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy.

Je libo platit?

Při nakupování v internetových obchodech nemusí být vždy patrné, kterým kliknutím vlastně finálně dochází k potvrzení objednávky, tedy uzavření smlouvy. I na tuto situaci však nová úprava pamatuje. Prodejci nově musí na svých webech zřetelně označit, kdy se spotřebitel zavazuje k platbě zboží. Nově se tak budou zákazníci setkávat s webovými tlačítky „zaplatit teď“, „závazně potvrdit objednávku“ nebo „objednávka zavazující k platbě“. Naopak v situacích, kdy se tlačítko bude tvářit pouze jako registrace zákaznického účtu, či bude označeno hesly jako „objednej“ nebo „potvrdit“, prodejce platbu očekávat nemůže.

Končí záruka na zboží?

V podstatě ano, není však důvod k panice. Prodejce je i nadále odpovědný za vady zboží, které si u něj zakoupíte. Rozdíl je však v tom, jaké vady můžete reklamovat. „Dosud prodejce odpovídal za vady, které vznikly kdykoliv v době dvou let od zakoupení zboží. Nyní bude odpovědný už jen za výrobní vady, tedy takové, které na zboží existovaly již v okamžiku koupě, byť se projeví až později (do dvou let od převzetí),“ uvedla Hekšová.

Jak bude spotřebitel prokazovat, že zboží bylo vadné již při koupi?

Prokázat, že zboží bylo vadné již při koupi, například z důvodu nekvalitního zpracování nebo kvůli použití nevhodného materiálu, může být s postupujícím časem obtížné. Nově proto bude postavení spotřebitele posíleno tím, že jakákoliv vada, která se na zboží objeví v prvním roce od zakoupení, bude považována za vadu výrobní (existující již při koupi). Prodávající bude muset reklamaci takové vady uznat, ledaže by skutečně odborně prokázal, že vada vznikla až později (po převzetí zboží).

Jak bude reklamace probíhat ve druhém roce od nákupu?

V druhém roce bude do značné míry záležet, jak vstřícný přístup zaujmou jednotliví prodejci k novým pravidlům. Bude totiž na spotřebiteli, aby prokázal, že vada existovala již při koupi, například že byla způsobena nesprávným výrobním procesem (nedostatečně přilepená podešev), užitím nevhodného materiálu (podešev byla přilepena lepidlem na papír) či jiných postupů, které vedly k tomu, že se vada se projevila až uplynutím určitého času (podešev se oddělila od svrchní části obuvi).

Na jaké případy se nová pravidla uplatní?

Pokud bylo zboží zakoupeno před 6. 1. 2023, platí dosavadní zákonná záruka a tomu odpovídající práva bez ohledu na to, kdy zákazník zboží reklamujete. Nová pravidla se budou v reklamačním řízení uplatňovat, pokud se týká vad zboží nakoupeného od 6. 1. 2023 včetně. Rozhodujícím okamžikem je tedy den, kdy bylo zboží zakoupeno, nikoliv ten, kdy odběratel zboží nebo službu reklamuje.

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více

Poslanecká sněmovna schválila omezení obtěžujících marketingových volání

20. 9. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Poslanecká sněmovna definitivně schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. Čtěte více