dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné.

Obchodníci by totiž od tohoto data již neměli slevu z ceny zboží uvádět z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny zcela smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodávali. Obchodník bude muset vedle slevy na konkrétní zboží rovněž uvést údaj o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy.  Sleva je pak vypočítávána v procentech z této nejnižší ceny.

Této povinnosti se obchodník nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně, nebo kdy je zboží na trhu méně než 30 dnů. „V prvním případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy,“ řekla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodala: „V druhém případě bude obchodník uvádět cenu, kterou si účtoval od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy.“

Kdy se nová pravidla uplatní?

Nová pravidla budou platit na slevové akce v internetových i kamenných prodejnách, ne však na všechny typy slev a zboží. Jedním z rozhodujících kritérií je mj. okruh adresátů, jímž je slevová akce určena. „Pokud je slevová akce dostupná neurčenému počtu adresátů, tedy prakticky všem bez omezení, je nutné splnit podmínky stanovené novými pravidly. V případě, že je sleva určená jen opravdu omezenému okruhu spotřebitelů – například členům věrnostního programu – či poskytnutá individuálně, obchodník není povinen o předchozí ceně informovat,“ vysvětlila Hekšová.

Pravidlům se však nevyhnou obchodníci, kteří své slevové akce za exkluzivní pouze vydávají. Ke sloganům typu „Sleva 25 % při použití slevového kódu: ParfémNaVánoce25“, nebo „Tento víkend sleva pro členy klubu!“ bude nutné uvést předchozí cenu v případě, kdy je kód, slevový kupón či věrnostní program, jež opravňují k přiznání slevy, dostupný všem zákazníkům či jejich většině. Slevová akce bude pro tyto účely považována za dostupnou bez omezení, pokud bude např. slevový kód uvedený na volně dostupné webové stránce v reklamním banneru či slevový kupón k volnému odběru při vstupu do prodejny.

V jakých případech se informace o předchozí ceně nemusí uvádět?

Nová pravidla, která stanoví povinnost obchodníka uvádět předchozí cenu, se neuplatní:

  • na výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby (potraviny, květiny);
  • u obecné komunikace, například v propagačních materiálech (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagačních emailů obchodníka, které necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které nabízí; takové oznámení však nesmí budit zdání slevy (například „nejnižší ceny“, „u nás vždy výhodně“);
  • u dlouhodobých nepřetržitých a individualizovaných slev poskytovaných zákazníkům jako součást tzv. věrnostních programů, v nichž spotřebitelé získají odměnu za své nákupy;
  • u jiných adresně přizpůsobených slev, např. na slevu při prvním přihlášení do věrnostního programu, darování slevového poukazu u příležitosti narozenin spotřebitele nebo pokud spotřebitel při nákupu konkrétního výrobku obdrží slevový kupón na slevu, kterou lze uplatnit při zakoupení totožného výrobku, pokud bude zakoupen v určité lhůtě.
  • v případě kombinovaných slev a podmíněných nabídek, tj. „kupte jednu, získejte dvě“ nebo „30% sleva při nákupu tří produktů“.

Jak musí být o předchozí ceně zákazník informován?

Předchozí cena nemusí být uvedena na stejném nosiči jako samotné oznámení o slevě z ceny, např. reklamním banneru. Musí však být uvedena v místě prodeje, tj. na cenovkách v obchodech nebo v cenových sekcích v rozhraních on-line obchodů.

Nová úprava by měla do určité míry omezit falešné a zavádějící slevy, a tím spotřebitelům usnadnit orientaci v záplavě slevových akcí. „Přestože jsou obchodníci motivováni nová pravidla dodržovat i pod hrozbou možné pokuty, která může činit až pět milionů Kč, lze i nadále doporučit vyvarovat se impulzivních rozhodnutí, a i ty nejlákavější nabídky porovnat s nabídkou jiných prodejců,“ uzavřela Eduarda Hekšová z dTestu.

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více

Poslanecká sněmovna schválila omezení obtěžujících marketingových volání

20. 9. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Poslanecká sněmovna definitivně schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. Čtěte více