Kolik dají Češi za dárky na internetu a o co mají největší zájem?

11. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
S blížícím se Štědrým dnem čeká české e-shopy druhý vrchol vánočních prodejů. Tím je po Black Friday pondělí 11. prosince a celý následující týden. Jak potvrdil výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků přitom u nás objedná on-line téměř 80 % uživatelů internetu. Kolik plánují utratit a o jaké zboží bude největší zájem?

Asociace pro elektronickou komerci ve svém výzkumu zjišťovala, jak Češi plánují řešit nákup vánočních dárků. „Všechny dárky se v e-shopech chystá objednat šest procent zákazníků, a to včetně mě,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Většinu dárků zakoupí na internetu 38 % a alespoň nějaké 34 % spotřebitelů. „Věřím, že k tomu navíc 13 % původně nerozhodnutých spotřebitelů také využije výhod, které on-line nakupování přináší a pořídí alespoň nějaký balíček v českých e-shopech,“ doplnil Vetyška.

Obvyklý rozpočet na vánoční dárky v e-shopech se pohybuje mezi dvěma až pěti tisící korunami

A jak je to vlastně s rozpočtem na vánoční dárky? Více než v loňském roce se chystalo utratit na Vánoce devět procent respondentů. V prostředí internetu nejčastěji plánují Češi utratit celkové sumy v rozmezí dva až pět tisíc korun. „Takovou výši se připravuje dát za dárky v e-shopech téměř 40 % on-line nakupujících. Mezi pěti a deseti tisíci je to 20 % a přes deset tisíc utratí na internetu šest procent zákazníků,“ uvedl Jan Vetyška.

Nejčastěji se budou nakupovat hračky, knihy, kosmetika a parfémy nebo móda, chybět nebude elektronika

Nejčastěji přitom budou spotřebitelé v internetových obchodech objednávat hračky. „Vánoce jsou v první řadě o dětech, a ty se samozřejmě mohou těšit z široké nabídky hraček i her. Z našeho výzkumu vyplynulo, že alespoň jednu takovou objednávku si chystá do e-shopů 42 % on-line zákazníků. Tedy těch, kteří se do nákupů vánočních dárků na internetu pustí,“ prozradil výkonný ředitel APEKJan Vetyška. V podstatě stejný počet respondentů plánuje koupit po síti nejméně jednu knihu.

Velký zájem bude o Vánocích také o zboží z kategorie kosmetika a parfémy (37 %), móda (35 %) a stále oblíbenější vouchery (32 %). Že Češi nakupují v e-shopech prakticky všechny druhy zboží, potvrzuje i to, že nejméně každý pátý on-line spotřebitel objedná například počítač nebo notebook, mobilní telefon, sportovní vybavení, šperky, černou i bílou elektroniku a řadu dalších produktů. „Na podrobných výsledcích výzkumů vidíme, jak je stále širší seznam kategorií, o které je v internetových obchodech zájem. Dostupnost zboží je v e-shopech opravdu vysoká a zákazníci mají možnost objednat prakticky cokoli,“ okomentoval Vetyška.

S nákupem je lepší neváhat, e-shopy ale zvládnou vyřizovat objednávky až do Štědrého dne

A do kdy doporučují obchodníci objednávat zboží, které má být doručeno až domů? „Osobně doporučuji objednávku neodkládat. E-shopy i dopravci jedou naplno, na objednávky jsou všichni připraveni. V případě doručení na adresu bych objednával do úterý 19. prosince. Na druhou stranu, objednávat do výdejních boxů či výdejen internetových obchodů půjde prakticky až do Štědrého dne. Jen je důležité sledovat, zda je zboží skladem a jak konkrétně může obchodník spotřebiteli zboží doručit,“ uzavřel Vetyška.

Podobné články

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie). Čtěte více

Česká e-commerce vloni meziročně ztratila šest procent

10. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jde tak o šestiprocentní pokles oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2% růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům. Čtěte více