Každý druhý Čech nakoupí všechny nebo většinu dárků online

27. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Více než polovina Čechů letos všechny nebo většinu vánočních dárků pořídí výhradně na e-shopech (53 %). S jejich nákupem přitom začínají teprve v listopadu (38 %) a více než třetina lidí nechává pořizování dárků dokonce až po slevové akci Black Friday či jen pár dnů před Vánoci. Za dárky Češi plánují utratit do pěti tisíc korun (52 %).

Online nákupy se těší stále větší oblibě. To platí i v předvánočním období, kdy nákup v e-shopu umožňuje vyhnout se davům v obchodech a ušetřit čas. Pro 53 % Čechů je proto nákup všech či valné většiny dárků přes internet jasnou volbou. Třetina lidí pak nakoupí online polovinu dárků a 14 % respondentů pořídí online jen čtvrtinu dárků. Online nákupů využijí mladší lidé více než starší generace. „Nákupy na internetu byly vždy doménou především mladší generace, což potvrzuje i náš průzkum. Všechny nebo většinu dárků nakoupí online především lidé ve věku 18 až 44 let (61 %). Naopak u lidí ve věku 54-65 let je to jen 35 %,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Za dárky plánují Češi nejčastěji utratit do 5 tisíc Kč (52 %). Čtvrtina lidí pak nakoupí dárky za 5 až 8 tisíc Kč a 13 % respondentů za dárky nechá 8 až 10 tisíc Kč. Pouze každý desátý bude utrácet více než 10 tisíc Kč. Méně než tisíc Kč za dárky nechají pouhá tři procenta respondentů.



Češi začínají nakupovat až v listopadu

I přes každoroční varování přepravců nechávají Češi nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. V době průzkumu většina lidí (66 %) s nákupem ještě vůbec nezačala. Dárky začínají řešit teprve v listopadu (38 %). Čtvrtina nakupuje až po slevové akci Black Friday, která letos připadá na 24. listopadu, a necelá pětina (18 %) až během posledních dnů před Vánoci. „Nakupování dárků online volí čím dál více lidí. Je to pro ně zkrátka pohodlnější a také často rychlejší, proto očekáváme i letos vysoký nápor na přepravní služby. Každá vánoční sezóna trhá v počtu přepravených balíků rekordy a letos tomu nebude jinak,“ upozornil Včela.



Výdejní místa čeká před Vánoci nápor

I když je doručení na adresu stále nejvýznamnější, popularita výdejních míst neustále roste. Většina Čechů (72 %) před Vánoci pravidelně dostává od jednoho do devíti balíků. Ty si nejčastěji nechávají podle momentální situace doručovat domů (56 %) anebo právě do výdejních míst (53 %). Oblíbené jsou také výdejní boxy (22 %). „Popularita výdejních míst je na vzestupu. Více než polovina Čechů využívá výdejní místa po celý rok, jsou s nimi spokojeni a budou je využívat i před Vánoci. Proto naši síť včetně populárních výdejních boxů neustále a intenzivně rozšiřujeme. V předvánočním období doporučujeme dát si pozor na tradičně přetíženou kapacitu výdejních míst některých přepravců a raději zkusit vyhledat alternativní místo, které se od minulých Vánoc prakticky v každé oblasti objevilo,“ uzavřel Pavel Včela.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více