Každý druhý Čech nakoupí všechny nebo většinu dárků online

27. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Více než polovina Čechů letos všechny nebo většinu vánočních dárků pořídí výhradně na e-shopech (53 %). S jejich nákupem přitom začínají teprve v listopadu (38 %) a více než třetina lidí nechává pořizování dárků dokonce až po slevové akci Black Friday či jen pár dnů před Vánoci. Za dárky Češi plánují utratit do pěti tisíc korun (52 %).

Online nákupy se těší stále větší oblibě. To platí i v předvánočním období, kdy nákup v e-shopu umožňuje vyhnout se davům v obchodech a ušetřit čas. Pro 53 % Čechů je proto nákup všech či valné většiny dárků přes internet jasnou volbou. Třetina lidí pak nakoupí online polovinu dárků a 14 % respondentů pořídí online jen čtvrtinu dárků. Online nákupů využijí mladší lidé více než starší generace. „Nákupy na internetu byly vždy doménou především mladší generace, což potvrzuje i náš průzkum. Všechny nebo většinu dárků nakoupí online především lidé ve věku 18 až 44 let (61 %). Naopak u lidí ve věku 54-65 let je to jen 35 %,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Za dárky plánují Češi nejčastěji utratit do 5 tisíc Kč (52 %). Čtvrtina lidí pak nakoupí dárky za 5 až 8 tisíc Kč a 13 % respondentů za dárky nechá 8 až 10 tisíc Kč. Pouze každý desátý bude utrácet více než 10 tisíc Kč. Méně než tisíc Kč za dárky nechají pouhá tři procenta respondentů.



Češi začínají nakupovat až v listopadu

I přes každoroční varování přepravců nechávají Češi nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. V době průzkumu většina lidí (66 %) s nákupem ještě vůbec nezačala. Dárky začínají řešit teprve v listopadu (38 %). Čtvrtina nakupuje až po slevové akci Black Friday, která letos připadá na 24. listopadu, a necelá pětina (18 %) až během posledních dnů před Vánoci. „Nakupování dárků online volí čím dál více lidí. Je to pro ně zkrátka pohodlnější a také často rychlejší, proto očekáváme i letos vysoký nápor na přepravní služby. Každá vánoční sezóna trhá v počtu přepravených balíků rekordy a letos tomu nebude jinak,“ upozornil Včela.



Výdejní místa čeká před Vánoci nápor

I když je doručení na adresu stále nejvýznamnější, popularita výdejních míst neustále roste. Většina Čechů (72 %) před Vánoci pravidelně dostává od jednoho do devíti balíků. Ty si nejčastěji nechávají podle momentální situace doručovat domů (56 %) anebo právě do výdejních míst (53 %). Oblíbené jsou také výdejní boxy (22 %). „Popularita výdejních míst je na vzestupu. Více než polovina Čechů využívá výdejní místa po celý rok, jsou s nimi spokojeni a budou je využívat i před Vánoci. Proto naši síť včetně populárních výdejních boxů neustále a intenzivně rozšiřujeme. V předvánočním období doporučujeme dát si pozor na tradičně přetíženou kapacitu výdejních míst některých přepravců a raději zkusit vyhledat alternativní místo, které se od minulých Vánoc prakticky v každé oblasti objevilo,“ uzavřel Pavel Včela.

Podobné články

Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie). Čtěte více

Češi nakupují víc, ale tuzemská e-commerce se dál trápí. Jak mohou obchodníci získat zákazníky zpět?

8. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Vánoční sezona i následné výprodeje jsou za námi, zázrak však nepřišel. Dle očekávání skončila v roce 2023 česká e-commerce opět v propadu. A leden zatím nenaznačuje, že by došlo k nějaké výrazné změně. Češi přitom neutráceli méně, ba naopak, i po započtení inflace útrata mírně vzrostla. Kam se poděly peníze Čechů a co s tím mohou dělat obchodníci? Čtěte více

Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy. Čtěte více

Trendy v e-commerce: Jen tři procenta organizací neplánují využívat umělou inteligenci

15. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Z analýzy vánočních nákupů společnosti Salesforce Commerce Cloud vyplývá, že slevy a umělá inteligence byly hlavním vodítkem k získání zákazníků, protože ti si vybírají podle ceny a personalizace nabídky. Během předvánoční nákupní sezóny 2023 se vyskytla nejvyšší průměrná míra slev od roku 2020 a došlo ke značnému nárůstu nákupů ovlivněných umělou inteligencí. Čtěte více