E-shopy se radují: Vánoce budou internetové

19. 10. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I za současné náročné situace e-shopy očekávají, že během vánoční sezony opět v porovnání s loňským rokem jejich obraty porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 % v porovnání s Vánoci 2019. E-commerce tak výrazně zvýší svůj podíl na celém českém maloobchodu.

Koronavirus změnil chování spotřebitelů již v první polovině roku. V průběhu prvního nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 % zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy začalo využívat o 23 % nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními. S ohledem na dobrou zkušenost z března a dubna tak lze očekávat, že Češi pro nákup vánočních dárků zvolí opět internetové obchody.

Vzhledem k tomu, jak dynamicky se situace vyvíjí, je letos opravdu těžké odhadovat vývoj na trhu. Přesto je zřejmé, že zákazníci e-shopům věří a před Vánoci v nich nakoupí opět více než vloni. Můžeme očekávat, že spotřebitelé budou obecně více šetřit. Zároveň ale nebudou mít takový zájem vydávat se do nákupních center a dárky vyřeší pohodlně z domova – prostřednictvím internetových obchodů,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Odhad meziročního růstu on-line retailu v porovnání s rokem 2019 zatím zůstává na 25 %, což by v celkových obratech znamenalo více než 190 miliard korun. Poslední tři měsíce jsou ovšem pro celý maloobchod tradičně klíčové. Bude tak záležet na ochotě Čechů utrácet za dárky i za současné nejisté situace. „Očekáváme, že letos bude opět největší zájem o elektroniku, mobilní telefony, hračky či sportovní vybavení. Nynější krize klade větší požadavky na vybavenost domácností technikou, díky které mohou děti absolvovat on-line výuku. Stejně tak dospělí daleko více pracují z domova. To se podle našeho odhadu na prodejích letos výrazně podepíše,“ doplnils Jan Vetyška.

E-shopy se téměř po celý rok připravují na i ty nejkrizovější scénáře. Neměla by tak nastat žádná nejistota ani v zásobování, ani v logistice. „Provozovatelé internetových obchodů i dopravci mají za sebou velkou zkoušku z letošního jara. Díky tomu jsou nachystaní ještě lépe než v minulosti a očekávám, že průběh Vánoc bude na internetu hladký,“ uzavřel Vetyška.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více