E-shopy přechod na „přísnější“ online platby zvládají úspěšně
APEK ověřoval zkušenosti s platbami za nákup na internetu jak mezi spotřebiteli, tak i mezi obchodníky. „Drtivá většina e-shopů využívá pro příjem on-line úhrad některou z platebních bran, které na českém trhu působí. Ve spolupráci s nimi pak provozovatelé udělali nezbytné změny. Velká část internetových obchodů ale změny nemusela dělat žádné,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Pokud se týká praktických dopadů, zvýšený počet zamítnutých plateb zaznamenala asi čtvrtina dotazovaných e-shopů.“
Na pohled spotřebitelů se APEK ptal prostřednictvím agentury Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 000 osob. Jak vyplývá z výsledků, o tom, že ke změnám v oblasti on-line plateb došlo, mělo povědomí 65 % respondentů. „Z našeho pohledu je to poměrně vysoké číslo, i když konkrétnější představu o novinkách mělo již jen necelých 28 % účastníků výzkumu. Domníváme se, že v tomto směru mohla být edukace ze strany příslušných orgánů vyšší,“ shrnul Jan Vetyška. Že je něco jinak při samotné platbě, s tím se zatím setkalo 37 % internetových zákazníků.
Komplikace s platbou na jedné straně a z toho důvodu pokles konverze na straně druhé. To byly hlavní obavy zástupců e-commerce před zavedením těchto přísnějších opatření, která si kladou za cíl větší ochranu proti rizikům souvisejícím s platbami na internetu. „Významnější snížení konverze, tedy počtu dokončených nákupů, zatím drtivá většina obchodníků naštěstí nezaznamenala. Uvidíme, co přinesou další měsíce a lepší prostor pro vyhodnocení situace. I nadále se domníváme, že on-line nakupování v ČR bylo a je velmi bezpečné a větší nároky na ověření plateb jsou spíše nepříjemné pro zákazníky,“ zhodnotil Jan Vetyška. A kolik zákazníků se letos setkalo s komplikacemi při platbě na internetu? „Z našeho výzkumu vyplývá, že lehce přes 15 %. To samozřejmě neznamená patnáct procent transakcí. Jsme každopádně přesvědčení, že v průběhu roku dojde ke stabilizaci a problémy s platbami budou už jen ty tradiční – nízký limit pro internetové nákupy na kartě či nedostatečné finanční prostředky na účtu,“ uzavřel Jan Vetyška.