E-shopy přechod na „přísnější“ online platby zvládají úspěšně

1. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Od ledna letošního roku platí upravená pravidla pro platby, které zákazníci provádí prostřednictvím internetu. Silné ověření klienta, které bylo do české legislativy transponováno ze směrnice známé pod zkratkou PSD2. Tím, jak se e-shopy s novou situací vypořádaly, se zabýval průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

APEK ověřoval zkušenosti s platbami za nákup na internetu jak mezi spotřebiteli, tak i mezi obchodníky. „Drtivá většina e-shopů využívá pro příjem on-line úhrad některou z platebních bran, které na českém trhu působí. Ve spolupráci s nimi pak provozovatelé udělali nezbytné změny. Velká část internetových obchodů ale změny nemusela dělat žádné,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Pokud se týká praktických dopadů, zvýšený počet zamítnutých plateb zaznamenala asi čtvrtina dotazovaných e-shopů.

Na pohled spotřebitelů se APEK ptal prostřednictvím agentury Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 000 osob. Jak vyplývá z výsledků, o tom, že ke změnám v oblasti on-line plateb došlo, mělo povědomí 65 % respondentů. „Z našeho pohledu je to poměrně vysoké číslo, i když konkrétnější představu o novinkách mělo již jen necelých 28 % účastníků výzkumu. Domníváme se, že v tomto směru mohla být edukace ze strany příslušných orgánů vyšší,“ shrnul Jan Vetyška. Že je něco jinak při samotné platbě, s tím se zatím setkalo 37 % internetových zákazníků.

Komplikace s platbou na jedné straně a z toho důvodu pokles konverze na straně druhé. To byly hlavní obavy zástupců e-commerce před zavedením těchto přísnějších opatření, která si kladou za cíl větší ochranu proti rizikům souvisejícím s platbami na internetu. „Významnější snížení konverze, tedy počtu dokončených nákupů, zatím drtivá většina obchodníků naštěstí nezaznamenala. Uvidíme, co přinesou další měsíce a lepší prostor pro vyhodnocení situace. I nadále se domníváme, že on-line nakupování v ČR bylo a je velmi bezpečné a větší nároky na ověření plateb jsou spíše nepříjemné pro zákazníky,“ zhodnotil Jan Vetyška. A kolik zákazníků se letos setkalo s komplikacemi při platbě na internetu? „Z našeho výzkumu vyplývá, že lehce přes 15 %. To samozřejmě neznamená patnáct procent transakcí. Jsme každopádně přesvědčení, že v průběhu roku dojde ke stabilizaci a problémy s platbami budou už jen ty tradiční – nízký limit pro internetové nákupy na kartě či nedostatečné finanční prostředky na účtu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více