E-shopy přechod na „přísnější“ online platby zvládají úspěšně

1. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Od ledna letošního roku platí upravená pravidla pro platby, které zákazníci provádí prostřednictvím internetu. Silné ověření klienta, které bylo do české legislativy transponováno ze směrnice známé pod zkratkou PSD2. Tím, jak se e-shopy s novou situací vypořádaly, se zabýval průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

APEK ověřoval zkušenosti s platbami za nákup na internetu jak mezi spotřebiteli, tak i mezi obchodníky. „Drtivá většina e-shopů využívá pro příjem on-line úhrad některou z platebních bran, které na českém trhu působí. Ve spolupráci s nimi pak provozovatelé udělali nezbytné změny. Velká část internetových obchodů ale změny nemusela dělat žádné,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Pokud se týká praktických dopadů, zvýšený počet zamítnutých plateb zaznamenala asi čtvrtina dotazovaných e-shopů.

Na pohled spotřebitelů se APEK ptal prostřednictvím agentury Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 000 osob. Jak vyplývá z výsledků, o tom, že ke změnám v oblasti on-line plateb došlo, mělo povědomí 65 % respondentů. „Z našeho pohledu je to poměrně vysoké číslo, i když konkrétnější představu o novinkách mělo již jen necelých 28 % účastníků výzkumu. Domníváme se, že v tomto směru mohla být edukace ze strany příslušných orgánů vyšší,“ shrnul Jan Vetyška. Že je něco jinak při samotné platbě, s tím se zatím setkalo 37 % internetových zákazníků.

Komplikace s platbou na jedné straně a z toho důvodu pokles konverze na straně druhé. To byly hlavní obavy zástupců e-commerce před zavedením těchto přísnějších opatření, která si kladou za cíl větší ochranu proti rizikům souvisejícím s platbami na internetu. „Významnější snížení konverze, tedy počtu dokončených nákupů, zatím drtivá většina obchodníků naštěstí nezaznamenala. Uvidíme, co přinesou další měsíce a lepší prostor pro vyhodnocení situace. I nadále se domníváme, že on-line nakupování v ČR bylo a je velmi bezpečné a větší nároky na ověření plateb jsou spíše nepříjemné pro zákazníky,“ zhodnotil Jan Vetyška. A kolik zákazníků se letos setkalo s komplikacemi při platbě na internetu? „Z našeho výzkumu vyplývá, že lehce přes 15 %. To samozřejmě neznamená patnáct procent transakcí. Jsme každopádně přesvědčení, že v průběhu roku dojde ke stabilizaci a problémy s platbami budou už jen ty tradiční – nízký limit pro internetové nákupy na kartě či nedostatečné finanční prostředky na účtu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více