Další rekordní Vánoce startují

23. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Na pátek 23. listopadu připadá v letošním roce stále oblíbenější svátek marketingu a slev – Black Friday. Do České republiky dorazil Černý pátek z USA, kde následuje vždy po Dni díkůvzdání. U nás se „svátek“ ujal především u e-shopů, pro které tak definitivně začíná hlavní vánoční sezona. Také letos by měla být ve znamení rekordů.

Zatímco u nás je Black Friday dominantou e-shopů, v USA jej hojně využívají tradiční kamenné obchody. On-line obchody si na Západě původně vyhradili následující pondělí, které dostalo „název“ Cyber Monday. Přestože je tedy termín Black Friday v Česku používán v širším měřítku, než pouze pro jeden konkrétní pátek jako ve Státech, je letošní 23. listopad důležitým datem pro všechny prodejce. Předvánoční akce jsou pro české zákazníky stále populárnější a obstarají tak nepochybně start nejvytíženějšího období pro všechny maloobchodní prodejce.

 „Vloni před Vánoci cíleně čekalo na nabídky Black Friday či Dnů dopravy zdarma více než 40 % zákazníků e-shopů. A tento trend roste s každým dalším rokem, jelikož jejich povědomí o pravidelných akčních nabídkách je stále větší. Roste i počet e-shopů, které se do těchto speciálních dní aktivně zapojují,“ řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Bez toho, že by akci původně sami hledali, využili k výhodnějším nákupům v roce 2017 před Vánoci internetoví zákazníci nakonec v nadpoloviční většině – „57 % z těch, kteří nakoupili vloni dárky po síti, tak učinilo během některého z uvedených akčních dní. Letos jich bude nepochybně opět víc.“

Alespoň část vánočních dárků na internetu nakoupí v roce 2018 drtivá většina uživatelů internetu v ČR. I proto lze očekávat další výrazné posunutí rekordní hranice on-line prodejů během této hlavní sezony. „Na Vánoce by podle našich odhadů měli Češi utratit na internetu přibližně 44 miliard korun. Vrchol lze očekávat v pondělí 10. prosince a následujících dnech, ve kterých by prodeje mohly přesahovat v obratech až miliardu denně,“ uvedl Jan Vetyška. A kolik utratí zákazníci v e-shopech v nejvytíženějších týdnech? „Zatímco vloni překonalo hranici čtyř miliard pouze sedm dní od 11. prosince, letos takových čísel dosáhne už právě období Black Friday. Vánoce budou podle našich odhadů opravdu úspěšné.

Internetové obchody i dopravci se tradičně maximálně připravují na nadstandardní množství objednávek a odesílaných balíků. Přesto lze nakupujícím jen doporučit, aby s výběrem a zakoupením dárků neotáleli. „Během Vánoc je třeba přece jen počítat s možnými neovlivnitelnými faktory při dodání, především pak s vlivy počasí či obecně zhoršenou dopravní situací v ČR. Posledním termínem, kdy by nakupující měli objednávat zboží, které bude v e-shopech skladem, je úterý 18. prosince. V případě vyzvednutí na výdejně či prodejně to samozřejmě může být ještě o den či dva později. S ohledem na to, že letos vychází Štědrý den na pondělí, je ale vhodné objednávky provést výjimečně dříve. Všichni v e-shopech ale udělají maximum pro to, aby dárky dorazily pod stromek včas,“ uzavřel Vetyška.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více