Čtyři praktické tipy, jak ušetřit čas a peníze za skladování a dopravu

21. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: RAJA)
V logistice se vše podřizuje efektivitě – na té vše stojí a padá. Klíčovým faktorem je také v oblasti e-commerce, pro kterou je typický rychlý pohyb zboží. E-commerce je navíc jednou z oblastí ekonomiky, která se navzdory současné pandemii rapidně rozvíjí a roste.

Většina českých e-shopů zaznamenala v roce 2020 velký nárůst tržeb, kterému se musely rychle přizpůsobit. Nejúčinnější reakcí na zvyšující se poptávku je zefektivnění logistiky a skladování zboží. Internetové obchodu musí také zohlednit narůstající nároky na životní prostředí.

Balte s rozmyslem

Balení je nedílnou součástí e-commerce, slouží k ochraně a zajišťuje bezpečnou přepravu a dodání všech produktů v pořádku do cíle. Efektivní balení navíc může přispět ke snížení nákladů na skladování a dopravu zboží.

Studie ukázaly, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích. Kvůli nesprávné velikosti krabic je zároveň dodavatel nucen využít více výplňového materiálu a také fixace, aby se zboží během přepravy neznehodnotilo. Obaly na míru tak mohou ušetřit náklady nejen za přebytečné množství použité výplně, šetří také místo ve skladu, životní prostředí a snižují cenu poštovného” uvedla Gabriela Fabianová, country manažerka pro ČR a SR ve společnosti Rajapack.

Pokud posíláte různě velké zboží, vsaďte na krabice s nastavitelnou výškou, které objemu zboží jednoduše přizpůsobíte. Při volbě vhodného obalu kromě rozměru zboží hrají roli také jeho vlastnosti (materiál, křehkost, hmotnost atd.) a skladovací a přepravní podmínky.

V neposlední řadě je dobré volit takové obaly, které umožní zpětné zaslání v případě reklamace či výměny zboží. Vhodné jsou například krabice s dvojitým lepícím proužkem a perforační nití, nebo pevné plastové obálky s dvojitým samolepícím pruhem.

Zaujměte obalem

Kromě praktické funkce mají obaly funkci reprezentativní. Je to to první s čím zákazník přijde do kontaktu a z čeho si utváří první dojmy. Cílem každého e-shopu by mělo být oslovení zákazníka už jen samotným obalem – firmy by proto měly vsadit na kvalitní obal, díky kterému zajistí spokojenost svých zákazníků a odliší se od konkurence.

„E-shop jsme otevřeli už v květnu 2020. To jsme také navázali spolupráci se společností RAJA, abychom našim zákazníkům doručovali objednané knihy v kvalitních a dobře vypadajících obalech,” popsala své zkušenosti dětského knihkupectví Zlatá Velryba Yvona Pařízková. „Od společnosti nakupujeme jak papírové tašky na knihy, tak bublinkové obálky, přířezy a krabice, do kterých knihy balíme a posíláme našim zákazníkům. Do dnešního dne jsme neměli jedinou reklamaci na dodané zboží ve smyslu porušení obalového materiálu,” dodala Pařízková z olomouckého knihkupectví Zlatá Velryba.

Zvyšte efektivitu skladu s využitím nových technologií

E-shopy se většinou zavazují ke krátké lhůtě dodání zboží, proto se v oblasti logistiky stále více prosazují procesy automatizace ať už systému evidence zboží, nebo balících procesů, které umožní zboží rychle připravit k odeslání.

„Firmám se vyplácí investice do obalových strojů, které umožňují výrobu obalů na míru. Snižují tak spotřebu obalového materiálu, kompaktní stroje na výrobu výplně pak usnadňují a urychlují proces balení bez plýtvání použitým materiálem,” řekla Fabiánová. Proces skladování usnadňují také tepelné a termotransferové tiskárny na snadnou a rychlou výrobu štítků, etiket a čárových kódů s různě dlouhou životností.

Myslete nejen ekonomicky, ale i ekologicky!

Je skutečně nutné používat tolik materiálu na obaly? Ekologie je důležitou hodnotou nejen pro firmy ale i pro koncové zákazníky. Nebojte se svým zákazníkům ukázat, že jste šetrní k přírodě a ukažte jim to i obalem. „Na základě našich zkušeností jsme zavedli tzv. systém pěti zásad, který snižuje dopad na životní prostředí a shrnujeme jej do slov: redukce, opakované použití, recyklace, obnova a nahrazení,” osvětlila Gabriela Fabianová. Tyto zásady pomáhají optimalizovat spotřebu obalových materiálů a snižují dopad e-commerce na životní prostředí.

Redukce obalových materiálů je jednoznačně nejnovějším trendem balení. V současné době hýbe světem internetových obchodů trend tzv. „Frustration-Free Packaging“ (neboli obaly bez frustrace), jehož podstatou je snaha snižování zbytečně velkého množství obalů, přes které se zákazník ke svému zboží jen těžko dostává. Tento systém by měl zabránit plýtváním obalových materiálů, ale také nespokojenosti zákazníků ještě před vybalením samotného produktu.

Podobné články

DPD spouští odesílání balíků přes své Pickup Boxy

22. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD umožňuje zákazníkům ze svých samoobslužných Pickup Boxů balíčky nejen vyzvedávat, ale nově také odesílat. Tento nový způsob odesílání ocení například živnostníci či malé a střední e-shopy, které mohou prostřednictvím boxu dostupného 24/7 poslat balík do jiného boxu, výdejního místa Pickup nebo na adresu zákazníka. Čtěte více

Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy. Z WE|DO se zároveň stává One by Allegro

18. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Logistický operátor WE|DO by Allegro se mění na One by Allegro. Společnost tak sjednocuje název a identitu značky na všech trzích, na kterých aktuálně působí, a to s cílem přinést lepší služby nejen zákazníkům, ale také obchodníkům. Rebranding přichází souběžně s uvedením One Boxů, tedy vlastních výdejních boxů společnosti Allegro, na český trh. Čtěte více

Geis zefektivňuje skladovou logistiku díky technologii Pick-by-Voice

2. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Geis)
Skupina Geis se neustále snaží zlepšovat procesy a hledat inovativní řešení. Nyní proto implementuje i do ostravského projektu technologii Pick-by-Voice, která je součástí jejich širokého portfolia inovací. Po zhodnocení testovací fáze očekávají zvýšení produktivity v tomto projektu až o 10 %. Čtěte více

DPD v Česku překročilo 5 000 výdejních míst a boxů

21. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Přepravní společnost Geopost (dříve DPDgroup), jejížž součástí je i česká DPD, zaznamenává mezi pravidelnými zákazníky e-shopů rostoucí popularitu doručování mimo domov. Podle největšího evropského průzkumu E-shopper Barometer preferuje doručení na výdejní místa nebo do boxů 44 % pravidelných online nakupujících (což je 5% nárůst oproti roku 2022). Čtěte více