„Černý pátek“ a „kyber pondělí“ mají rádi kupující i podvodníci

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Obliba tzv. černého pátku a kyber pondělí neustále roste - 93 % dotázaných českých zákazníků ví o jejich existenci. Pro třetinu spotřebitelů generace Z (18-24 let) a generace mileniálů (25-40 let) se nakupování v tyto dny již stalo tradicí. To se projevuje přímo na průměrné ceně nákupu – v těchto dnech zákazníci utrácí v online obchodech až o 360 % více než kterýkoli jiný den v roce.

Letos černý pátek připadá na 29. listopadu a kyber pondělí na 2. prosince. Nákupní šílenství však trvá déle než jeden den, jak můžeme vidět na příkladu černého pátku – zvýšený zájem zákazníků o výprodeje začíná už ve čtvrtek, vrcholí v pátek a teprve v neděli opadá a vrací se na úroveň středy.

Promoakce jako stimul prodeje

V Česku při slevových akcích v tyto dny obchody snižují ceny v průměru o 63 %. Není divu, že navzdory probíhající předvánoční nákupní sezóně většina Čechů vyčkává s nákupy na tyto výprodeje – loni jich plánovalo využít 52 % českých spotřebitelů.

I letos Češi plánují intenzivní nákupy – v průměru každý hodlá zakoupit čtyři věci v celkové ceně 5 615 korun. Každý třetí Čech hledá výhodné nabídky pouze na internetu, a více než polovina spotřebitelů se po nich poohlíží jak online, tak v kamenných prodejnách. Pro online prodej tedy jde o velmi významné období, protože obrat stoupá až pětinásobně.

Při výprodejích Češi využívají především slevy na oděvy. Na druhém místě se nachází elektronika a na třetím obuv. Ochotně také nakupujeme kosmetiku a domácí spotřebiče. Podobné kategorie zboží patří v online obchodech k nejoblíbenějším i v jiné dny,“ uvedl Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal ve střední a východní Evropě.

Listopadové slevové akce zbožňují i podvodníci

S rostoucí oblibou černého pátku a kyber pondělí stoupá i nebezpečí ze strany počítačových zločinců. Na přelomu listopadu a prosince vzrůstá počet pokusů o podvod o 18 % oproti zbytku roku.

„Obezřetnost je důležitá zejména při výprodejích – když nakupujeme za pochodu a ve spěchu, aby nám neunikla nejvýhodnější nabídka. Proto je tak důležité používat platební metodu, která nám v případě jakýchkoli potíží zaručuje pomoc,“ zdůraznil Glogowski. „Obzvlášť patrné to je při nákupu z mobilního zařízení. Podle celosvětového průzkumu společností PayPal a Ipsos nakupují online tři čtvrtiny spotřebitelů, ale více než polovina nakupujících se obává o bezpečnost takových transakcí.“

Podle analýz může 1,36 % veškerých transakcí provedených na černý pátek a procento transakcí na kyber pondělí představovat pokus o podvod. Vzhledem k tomu, že průměrná hodnota transakce zpracovávané v tomto období dosahuje 243 USD (zhruba 5 610 korun), mohou ztráty, které nakupující po celém světě utrpí, dosáhnout tisíců dolarů.

Podobné články

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více