„Černý pátek“ a „kyber pondělí“ mají rádi kupující i podvodníci

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Obliba tzv. černého pátku a kyber pondělí neustále roste - 93 % dotázaných českých zákazníků ví o jejich existenci. Pro třetinu spotřebitelů generace Z (18-24 let) a generace mileniálů (25-40 let) se nakupování v tyto dny již stalo tradicí. To se projevuje přímo na průměrné ceně nákupu – v těchto dnech zákazníci utrácí v online obchodech až o 360 % více než kterýkoli jiný den v roce.

Letos černý pátek připadá na 29. listopadu a kyber pondělí na 2. prosince. Nákupní šílenství však trvá déle než jeden den, jak můžeme vidět na příkladu černého pátku – zvýšený zájem zákazníků o výprodeje začíná už ve čtvrtek, vrcholí v pátek a teprve v neděli opadá a vrací se na úroveň středy.

Promoakce jako stimul prodeje

V Česku při slevových akcích v tyto dny obchody snižují ceny v průměru o 63 %. Není divu, že navzdory probíhající předvánoční nákupní sezóně většina Čechů vyčkává s nákupy na tyto výprodeje – loni jich plánovalo využít 52 % českých spotřebitelů.

I letos Češi plánují intenzivní nákupy – v průměru každý hodlá zakoupit čtyři věci v celkové ceně 5 615 korun. Každý třetí Čech hledá výhodné nabídky pouze na internetu, a více než polovina spotřebitelů se po nich poohlíží jak online, tak v kamenných prodejnách. Pro online prodej tedy jde o velmi významné období, protože obrat stoupá až pětinásobně.

Při výprodejích Češi využívají především slevy na oděvy. Na druhém místě se nachází elektronika a na třetím obuv. Ochotně také nakupujeme kosmetiku a domácí spotřebiče. Podobné kategorie zboží patří v online obchodech k nejoblíbenějším i v jiné dny,“ uvedl Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal ve střední a východní Evropě.

Listopadové slevové akce zbožňují i podvodníci

S rostoucí oblibou černého pátku a kyber pondělí stoupá i nebezpečí ze strany počítačových zločinců. Na přelomu listopadu a prosince vzrůstá počet pokusů o podvod o 18 % oproti zbytku roku.

„Obezřetnost je důležitá zejména při výprodejích – když nakupujeme za pochodu a ve spěchu, aby nám neunikla nejvýhodnější nabídka. Proto je tak důležité používat platební metodu, která nám v případě jakýchkoli potíží zaručuje pomoc,“ zdůraznil Glogowski. „Obzvlášť patrné to je při nákupu z mobilního zařízení. Podle celosvětového průzkumu společností PayPal a Ipsos nakupují online tři čtvrtiny spotřebitelů, ale více než polovina nakupujících se obává o bezpečnost takových transakcí.“

Podle analýz může 1,36 % veškerých transakcí provedených na černý pátek a procento transakcí na kyber pondělí představovat pokus o podvod. Vzhledem k tomu, že průměrná hodnota transakce zpracovávané v tomto období dosahuje 243 USD (zhruba 5 610 korun), mohou ztráty, které nakupující po celém světě utrpí, dosáhnout tisíců dolarů.

Podobné články

IDC: Trh s počítači se v roce 2019 stabilizoval

27. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačů, notebooků a pracovních stanic uzavřel úspěšným čtvrtletím úspěšný rok. V posledním kvartále trh zaznamenal meziroční nárůst o 4,8 %. Za celý rok 2019 pak trh vykázal nárůst o 2,7 %. Čtěte více

Gartner: Celosvětové výdaje na IT v roce 2020 vzrostou na 3,9 bilionu USD

21. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podniky budou v letošním roce podle Gartneru revidovat své IT výdaje zejména s ohledem na zmírnění ekonomické a politické nejistoty. V Česku porostou IT výdaje podniků a organizací mírně vyšším tempem než ve světě a překonají hranici 231 miliard korun. Čtěte více

Gartner: Trh s počítači v roce 2019 mírně rostl

14. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Prodej osobních počítačů podle Gartneru vloni poprvé po sedmi letech vykázal známky oživení. V posledním čtvrtletí roku 2019 se globálně prodalo 70,6 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Během celého roku pak bylo prodáno 261 milionů počítačů, což je o 0,6 % víc než v roce 2018. Čtěte více

IHS Markit: Prodej přenosných monitorů vloni stoupl o 46 %

10. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: IHS Markit)
Celosvětový prodej mobilních přenosných displejů v roce 2019 meziročně stoupl o 46 %. A díky neustálému tlaku na růst produktivity a efektivity se s téměř 30% meziročním nárůstem počítá i pro právě začínající rok 2020. Čtěte více