„Černý pátek“ a „kyber pondělí“ mají rádi kupující i podvodníci

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Obliba tzv. černého pátku a kyber pondělí neustále roste - 93 % dotázaných českých zákazníků ví o jejich existenci. Pro třetinu spotřebitelů generace Z (18-24 let) a generace mileniálů (25-40 let) se nakupování v tyto dny již stalo tradicí. To se projevuje přímo na průměrné ceně nákupu – v těchto dnech zákazníci utrácí v online obchodech až o 360 % více než kterýkoli jiný den v roce.

Letos černý pátek připadá na 29. listopadu a kyber pondělí na 2. prosince. Nákupní šílenství však trvá déle než jeden den, jak můžeme vidět na příkladu černého pátku – zvýšený zájem zákazníků o výprodeje začíná už ve čtvrtek, vrcholí v pátek a teprve v neděli opadá a vrací se na úroveň středy.

Promoakce jako stimul prodeje

V Česku při slevových akcích v tyto dny obchody snižují ceny v průměru o 63 %. Není divu, že navzdory probíhající předvánoční nákupní sezóně většina Čechů vyčkává s nákupy na tyto výprodeje – loni jich plánovalo využít 52 % českých spotřebitelů.

I letos Češi plánují intenzivní nákupy – v průměru každý hodlá zakoupit čtyři věci v celkové ceně 5 615 korun. Každý třetí Čech hledá výhodné nabídky pouze na internetu, a více než polovina spotřebitelů se po nich poohlíží jak online, tak v kamenných prodejnách. Pro online prodej tedy jde o velmi významné období, protože obrat stoupá až pětinásobně.

Při výprodejích Češi využívají především slevy na oděvy. Na druhém místě se nachází elektronika a na třetím obuv. Ochotně také nakupujeme kosmetiku a domácí spotřebiče. Podobné kategorie zboží patří v online obchodech k nejoblíbenějším i v jiné dny,“ uvedl Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal ve střední a východní Evropě.

Listopadové slevové akce zbožňují i podvodníci

S rostoucí oblibou černého pátku a kyber pondělí stoupá i nebezpečí ze strany počítačových zločinců. Na přelomu listopadu a prosince vzrůstá počet pokusů o podvod o 18 % oproti zbytku roku.

„Obezřetnost je důležitá zejména při výprodejích – když nakupujeme za pochodu a ve spěchu, aby nám neunikla nejvýhodnější nabídka. Proto je tak důležité používat platební metodu, která nám v případě jakýchkoli potíží zaručuje pomoc,“ zdůraznil Glogowski. „Obzvlášť patrné to je při nákupu z mobilního zařízení. Podle celosvětového průzkumu společností PayPal a Ipsos nakupují online tři čtvrtiny spotřebitelů, ale více než polovina nakupujících se obává o bezpečnost takových transakcí.“

Podle analýz může 1,36 % veškerých transakcí provedených na černý pátek a procento transakcí na kyber pondělí představovat pokus o podvod. Vzhledem k tomu, že průměrná hodnota transakce zpracovávané v tomto období dosahuje 243 USD (zhruba 5 610 korun), mohou ztráty, které nakupující po celém světě utrpí, dosáhnout tisíců dolarů.

Podobné články

Gartner: Výdaje na cloudová (video)konferenční řešení letos vzrostou o čtvrtinu

5. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Omezení způsobená pandemií koronaviru a zvýšenou nutností pracovat na dálku podle Gartneru v letošním roce zvýší poptávku koncových zákazníků po cloudově založených webových konferenčních řešeních téměř o 25 %. Čtěte více

Zaměstnanci mají zájem rozvíjet své AI dovednosti, chtějí smysluplnější práci i vyšší odměnu

1. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Smysluplnější práce, vyšší odměny, ale i vyšší hodnota na trhu práce. To jsou nejsilnější motivátory zaměstnanců v Česku v souvislosti s dovednostmi na využívání technologií umělé inteligence (AI). Vyplývá to z nového mezinárodní průzkumu Microsoftu „AI a dovednosti“. Čtěte více

Gartner: Prodej počítačů, tabletů a mobilů letos klesne až o 14 %

1. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětový prodej zařízení (tedy počítačů, tabletů a mobilních telefonů) by letos mohl podle Gartneru ve srovnání s předchozím rokem klesnout až o téměř 14 %. Znamenalo by to, letos bude prodáno 1,9 miliardy zařízení. Čtěte více

IDC: Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí v 1. čtvrtletí 2020

28. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren a multifunkce podle společnosti IDC během prvního čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o 7,5 % na 21,1 milionu kusů. Za výrazným poklesem je nutné hledat zejména pandemii COVID-19 a s ní spojené výrobní potíže, protože většina výrobců více či méně spoléhá na čínské továrny. Čtěte více