„Černý pátek“ a „kyber pondělí“ mají rádi kupující i podvodníci

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Obliba tzv. černého pátku a kyber pondělí neustále roste - 93 % dotázaných českých zákazníků ví o jejich existenci. Pro třetinu spotřebitelů generace Z (18-24 let) a generace mileniálů (25-40 let) se nakupování v tyto dny již stalo tradicí. To se projevuje přímo na průměrné ceně nákupu – v těchto dnech zákazníci utrácí v online obchodech až o 360 % více než kterýkoli jiný den v roce.

Letos černý pátek připadá na 29. listopadu a kyber pondělí na 2. prosince. Nákupní šílenství však trvá déle než jeden den, jak můžeme vidět na příkladu černého pátku – zvýšený zájem zákazníků o výprodeje začíná už ve čtvrtek, vrcholí v pátek a teprve v neděli opadá a vrací se na úroveň středy.

Promoakce jako stimul prodeje

V Česku při slevových akcích v tyto dny obchody snižují ceny v průměru o 63 %. Není divu, že navzdory probíhající předvánoční nákupní sezóně většina Čechů vyčkává s nákupy na tyto výprodeje – loni jich plánovalo využít 52 % českých spotřebitelů.

I letos Češi plánují intenzivní nákupy – v průměru každý hodlá zakoupit čtyři věci v celkové ceně 5 615 korun. Každý třetí Čech hledá výhodné nabídky pouze na internetu, a více než polovina spotřebitelů se po nich poohlíží jak online, tak v kamenných prodejnách. Pro online prodej tedy jde o velmi významné období, protože obrat stoupá až pětinásobně.

Při výprodejích Češi využívají především slevy na oděvy. Na druhém místě se nachází elektronika a na třetím obuv. Ochotně také nakupujeme kosmetiku a domácí spotřebiče. Podobné kategorie zboží patří v online obchodech k nejoblíbenějším i v jiné dny,“ uvedl Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal ve střední a východní Evropě.

Listopadové slevové akce zbožňují i podvodníci

S rostoucí oblibou černého pátku a kyber pondělí stoupá i nebezpečí ze strany počítačových zločinců. Na přelomu listopadu a prosince vzrůstá počet pokusů o podvod o 18 % oproti zbytku roku.

„Obezřetnost je důležitá zejména při výprodejích – když nakupujeme za pochodu a ve spěchu, aby nám neunikla nejvýhodnější nabídka. Proto je tak důležité používat platební metodu, která nám v případě jakýchkoli potíží zaručuje pomoc,“ zdůraznil Glogowski. „Obzvlášť patrné to je při nákupu z mobilního zařízení. Podle celosvětového průzkumu společností PayPal a Ipsos nakupují online tři čtvrtiny spotřebitelů, ale více než polovina nakupujících se obává o bezpečnost takových transakcí.“

Podle analýz může 1,36 % veškerých transakcí provedených na černý pátek a procento transakcí na kyber pondělí představovat pokus o podvod. Vzhledem k tomu, že průměrná hodnota transakce zpracovávané v tomto období dosahuje 243 USD (zhruba 5 610 korun), mohou ztráty, které nakupující po celém světě utrpí, dosáhnout tisíců dolarů.

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více