Budoucnost e-commerce: Všichni míří na internetová tržiště dominantních obrů

13. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Byznys eshopů se mění. Procházet jednotlivé specializované weby a na nich hledat zboží? Kdepak, to už je skoro minulost. Dnes už se neptáme, zda českému online retailu začnou dominovat marketplaces. Otázka je, kdy se to stane a komu se to povede.

Příchodu a budování marketplaces se nevyhneme

Amazon už v podstatě v Česku funguje, neboť z něj lze pohodlně objednávat z Německa. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvedla Eva Knirschová, organizátorka Reshoperu, veletrhu a konference zaměřených na ecommerce.

Co to znamená pro české e-shopy? Zatím nic zásadního – dnes, zítra nebo za týden žádná radikální změna nenastane. Ta postupná změna je ale cítit již dlouho – trhu dominující e-shopy si ukusují stále větší část e-commerce obratu a strhávají na sebe pozornost. Elektronika se rovná Alza, nábytek je Bonami, a oblečení najdeme na Zalandu, About You nebo na Zootu. Ano, je to trochu přehnané, ale koho dnes napadne víc než jen hrstka největších e-shopů? „A pokud hledáme podle nejnižší ceny, skončíme většinou zas a znovu u těch největších, ti používají nástroje, které automaticky snižují cenu tak, aby konkurovala nejnižší ceně na trhu,” doplnila Eva Knirschová. Otázkou je, kteří velikáni se v marketplace přemění, kteří začnou na marketplaces prodávat a kolik jich situaci na trhu ustojí bez toho, aby museli dělat jedno či druhé.

Pomohou unikátní konkurenční výhody či vztah k zákazníkovi

Mezitím menší a střední e-shopy čeká cesta k nalezení unikátních výhod, díky kterým si zákazníky udrží. Namísto ceny to může být zboží, které velké e-shopy prodávat takřka nemohou, například na přání zakázku vyrobené či upravené produkty. Výhodou může být také silná a oblíbená značka, věrnostní programy, kvalitní zákaznická péče nebo kamenné prodejny a výdejní místa, bez kterých si stále část zákazníků neumí nákupy představit.

Samozřejmě, cestou může být i prodej na marketplaces, a soutěžit tak s ostatními prodejci na jedné platformě. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads, tedy s reklamou, která produkty prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Problémem, který zatím prodejcům přináší jen Amazon, je postupná snaha znepřístupňovat svůj marketplace nejen některým e-shopům, ale i značkám. „Pokud se konkrétní zboží dobře prodává a není dostatečně unikátní, může si jej Amazon začít vyrábět sám, například v Číně, a původního výrobce ze své platformy vyloučit. Je otázkou, zda tento přístup časem nezačnou využívat i jiné marketplaces,” dodala Knirschová.

Štítky: 

Podobné články

Jak může vašemu e-shopu prospět e-promoter?

14. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Conectart)
Nakupování přes internet enormně roste. V době lockdownu se stalo dokonce jedinou možností, jak si některé zboží pořídit. S rostoucí oblibou e-commerce stoupá zároveň potřeba po kvalitním zákaznickém servisu, jenž v obchodech běžně obstarávají prodejní asistenti. V on-line prostředí by tento požadavek mohl řešit nástroj e-promoter. Čtěte více

ATC Náhradník pomůže při vyhledávání alternativních produktů

30. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: AT Computers)
Společnost AT Computers spustila na svém webu novou funkci nazvanou Náhradník, která ušetří váš čas. Jedním kliknutím na tlačítko „Najdi náhradníka – alternativu“ si můžete u vámi vyhledaného produktu zobrazit náhradníky, a to podle těch nejdůležitějších parametrů – jednoduše tak naleznete ideální náhradu požadovaného zboží. Čtěte více

Nejlepší cesta k zákazníkům vede přes e-mail aneb výhody e-mail marketingu

23. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mail Komplet)
Cena, efektivita, ziskovost. Tak by se daly krátce popsat hlavní důvody, proč si e-mailing dlouhodobě udržuje výsostné postavení mezi online marketingovými kanály. Mohlo by se zdát, že v konkurenci sociálních médií již e-mail marketing nemá co nabídnout, výzkumy však hovoří jinak. Čtěte více

Kdo se může pochlubit titulem ShopRoku od Heureky?

20. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Celkem 200 000 hlasů rozhodlo v letošním, už dvanáctém, ročníku soutěže ShopRoku o jejím vítězi. Více než tisíc přihlášených e-shopů a šest milionů recenzí, tak zní shrnutí tří hlavních kategorií, které Heureka každoročně vyhlašuje v soutěži ShopRoku. Čtěte více