Budoucnost e-commerce: Všichni míří na internetová tržiště dominantních obrů

13. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Byznys eshopů se mění. Procházet jednotlivé specializované weby a na nich hledat zboží? Kdepak, to už je skoro minulost. Dnes už se neptáme, zda českému online retailu začnou dominovat marketplaces. Otázka je, kdy se to stane a komu se to povede.

Příchodu a budování marketplaces se nevyhneme

Amazon už v podstatě v Česku funguje, neboť z něj lze pohodlně objednávat z Německa. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvedla Eva Knirschová, organizátorka Reshoperu, veletrhu a konference zaměřených na ecommerce.

Co to znamená pro české e-shopy? Zatím nic zásadního – dnes, zítra nebo za týden žádná radikální změna nenastane. Ta postupná změna je ale cítit již dlouho – trhu dominující e-shopy si ukusují stále větší část e-commerce obratu a strhávají na sebe pozornost. Elektronika se rovná Alza, nábytek je Bonami, a oblečení najdeme na Zalandu, About You nebo na Zootu. Ano, je to trochu přehnané, ale koho dnes napadne víc než jen hrstka největších e-shopů? „A pokud hledáme podle nejnižší ceny, skončíme většinou zas a znovu u těch největších, ti používají nástroje, které automaticky snižují cenu tak, aby konkurovala nejnižší ceně na trhu,” doplnila Eva Knirschová. Otázkou je, kteří velikáni se v marketplace přemění, kteří začnou na marketplaces prodávat a kolik jich situaci na trhu ustojí bez toho, aby museli dělat jedno či druhé.

Pomohou unikátní konkurenční výhody či vztah k zákazníkovi

Mezitím menší a střední e-shopy čeká cesta k nalezení unikátních výhod, díky kterým si zákazníky udrží. Namísto ceny to může být zboží, které velké e-shopy prodávat takřka nemohou, například na přání zakázku vyrobené či upravené produkty. Výhodou může být také silná a oblíbená značka, věrnostní programy, kvalitní zákaznická péče nebo kamenné prodejny a výdejní místa, bez kterých si stále část zákazníků neumí nákupy představit.

Samozřejmě, cestou může být i prodej na marketplaces, a soutěžit tak s ostatními prodejci na jedné platformě. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads, tedy s reklamou, která produkty prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Problémem, který zatím prodejcům přináší jen Amazon, je postupná snaha znepřístupňovat svůj marketplace nejen některým e-shopům, ale i značkám. „Pokud se konkrétní zboží dobře prodává a není dostatečně unikátní, může si jej Amazon začít vyrábět sám, například v Číně, a původního výrobce ze své platformy vyloučit. Je otázkou, zda tento přístup časem nezačnou využívat i jiné marketplaces,” dodala Knirschová.

Štítky: 

Podobné články

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více