Budoucnost e-commerce: Všichni míří na internetová tržiště dominantních obrů

13. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Byznys eshopů se mění. Procházet jednotlivé specializované weby a na nich hledat zboží? Kdepak, to už je skoro minulost. Dnes už se neptáme, zda českému online retailu začnou dominovat marketplaces. Otázka je, kdy se to stane a komu se to povede.

Příchodu a budování marketplaces se nevyhneme

Amazon už v podstatě v Česku funguje, neboť z něj lze pohodlně objednávat z Německa. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvedla Eva Knirschová, organizátorka Reshoperu, veletrhu a konference zaměřených na ecommerce.

Co to znamená pro české e-shopy? Zatím nic zásadního – dnes, zítra nebo za týden žádná radikální změna nenastane. Ta postupná změna je ale cítit již dlouho – trhu dominující e-shopy si ukusují stále větší část e-commerce obratu a strhávají na sebe pozornost. Elektronika se rovná Alza, nábytek je Bonami, a oblečení najdeme na Zalandu, About You nebo na Zootu. Ano, je to trochu přehnané, ale koho dnes napadne víc než jen hrstka největších e-shopů? „A pokud hledáme podle nejnižší ceny, skončíme většinou zas a znovu u těch největších, ti používají nástroje, které automaticky snižují cenu tak, aby konkurovala nejnižší ceně na trhu,” doplnila Eva Knirschová. Otázkou je, kteří velikáni se v marketplace přemění, kteří začnou na marketplaces prodávat a kolik jich situaci na trhu ustojí bez toho, aby museli dělat jedno či druhé.

Pomohou unikátní konkurenční výhody či vztah k zákazníkovi

Mezitím menší a střední e-shopy čeká cesta k nalezení unikátních výhod, díky kterým si zákazníky udrží. Namísto ceny to může být zboží, které velké e-shopy prodávat takřka nemohou, například na přání zakázku vyrobené či upravené produkty. Výhodou může být také silná a oblíbená značka, věrnostní programy, kvalitní zákaznická péče nebo kamenné prodejny a výdejní místa, bez kterých si stále část zákazníků neumí nákupy představit.

Samozřejmě, cestou může být i prodej na marketplaces, a soutěžit tak s ostatními prodejci na jedné platformě. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads, tedy s reklamou, která produkty prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Problémem, který zatím prodejcům přináší jen Amazon, je postupná snaha znepřístupňovat svůj marketplace nejen některým e-shopům, ale i značkám. „Pokud se konkrétní zboží dobře prodává a není dostatečně unikátní, může si jej Amazon začít vyrábět sám, například v Číně, a původního výrobce ze své platformy vyloučit. Je otázkou, zda tento přístup časem nezačnou využívat i jiné marketplaces,” dodala Knirschová.

Štítky: 

Podobné články

E-commerce v roce 2020: Umělá inteligence, personalizace, mobilní platby i nové způsoby doručování

17. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Signalizují tato data přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény? Čtěte více

Česká e-commerce byla opět rekordní, obraty přesáhly 155 miliard korun

6. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Velmi úspěšné druhé pololetí roku 2019 a především podařené Vánoce podpořily další růst prodejů českých internetových obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst 15 %. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř z 13 %. Čtěte více

Zákazníci při nákupech spoléhají na uživatelské recenze. Pomůže jim nová aplikace

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cyrrus Advisory)
Reputace produktů, které si spotřebitel chystá zakoupit, se do značné míry odvíjí od online recenzí. Podle portálu Powerreviews.com se na recenze spoléhá až devadesát sedm procent zákazníků a osmdesát pět procent nakupujících nejdříve vyhledá negativní recenze, než potvrdí svou objednávku. S výběrem produktů nově pomáhá aplikace „Opinio – hodnocení produktů“. Čtěte více

Rekordní obraty – e-shopy dosáhly na 1,2 miliardy za den

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V pondělí 16. prosince vyvrcholily prodeje internetových obchodů, když obraty dosáhly přibližně 1,2 miliardy korun. Zákazníci mohou v e-shopech objednávat vánoční dárky prakticky až do Štědrého dne, garance doručení mimo prodejny či výdejny ale budou pomalu končit. Čtěte více