78 % „on-line Čechů“ nakoupí vánoční dárky na internetu

22. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Objednat vánoční dárky online je pro uživatele internetu v Česku běžná záležitost. Jak potvrdil výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), objednat balíček pro své blízké v e-shopech plánuje letos 78 % on-line Čechů. Ti se chystají nakupovat ve velkém již v listopadu, nejčastěji přitom budou vkládat do virtuálních košíků hračky.

Panelový výzkum mezi více než 1 300 spotřebiteli ukázal, že téměř šest procent z nich nakoupí na internetu všechny letošní dárky. „Většinu dárků v e-shopech letos v součtu objedná 41 % nakupujících. Alespoň některé pak zakoupí v internetových obchodech dalších 37 %,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Z výsledků aktuálního výzkumu také vyplynulo, že nejčastěji budou vánoční nákupy vyřizovat on-line nakupující ve věku 25 až 34 let. „V této věkové kategorii pořídí většinu letošních dárků po internetu téměř 56 % respondentů.“

Češi letos plánují být s přípravou na Vánoce v předstihu. Na otázku, v jakém období se chystají objednat většinu dárků, totiž zákazníci internetových obchodů nejčastěji uvedli druhou polovinu listopadu. „Zkušenost posledních let ukazuje, že roste zájem o nakupování v období okolo Black Friday a dalších slevových akcí. Ten letos připadá na 26. listopad. Zároveň chtějí mít zákazníci klid a dárky proto objednávají ve větším předstihu. Na druhou stranu ale víme, že některá předsevzetí neplatí stoprocentně. Proto předpokládáme, že i první dva prosincové týdny budou z hlediska obratů patřit k vrcholům celého roku,“ doplnil Jan Vetyška.

A jaké zboží budeme do košíků internetových obchodů vkládat nejčastěji? Hned 40 % respondentů výzkumu uvedlo, že letos na Vánoce objednají alespoň jednu hračku. Dalšími v pořadí jsou pak knihy (39 %), kosmetika, produkty pro zdraví a krásu či parfémy (32 %), oblečení a boty (31 %) a překvapivě také vstupenky na události (28 %). „I když Češi budou nejvíce objednávat hračky, největších obratů dosáhnou e-shopy tradičně v kategoriích jako je elektronika, mobilní telefony či bílé zboží a také notebooky a počítače. Také letos tak čekáme rekordní výsledky a meziroční růst nejméně o 17 %,“ uzavřel Jan Vetyška.

On-line panelový výzkum APEK byl připraven ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere na vzorku 1 345 respondentů.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více