Vánoční nákupy v e-shopech se blíží svému vrcholu, Češi utratí miliardy

9. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by Češi během nich mohli utratit v on-line prostředí více než 12 miliard korun.

Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 %,“ řekl ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 % zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 % chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozornil Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 % respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 %. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.

APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize – nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů. 

Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1 300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více