Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat.

Největší problém dělají e-shopům nezbytné reporty

Z výsledků průzkumu vyplývá, že vytváření pokročilých reportů zabírá příliš mnoho času 44 % středních a 49 % velkých e-shopů. Přitom jde o klíčové reporty, které hrají zásadní roli při rozhodování o strategickém směřování firmy. Tento problém se překvapivě týká i 52 % těch, kteří využívají k řízení svého byznysu ERP systém.

„U e-shopů, které nepoužívají komplexní systém, je to naprosto pochopitelné. Ale zjištění, že zhruba polovina internetových obchodů, které pracují s ERP, má problém s interpretací dat a s tvorbou reportů, je pro nás překvapivé. Kvalitně zpracované a personalizované ERP musí tuto činnost díky provázanosti všech klíčových agend významně usnadnit a v mnohých případech dokonce úplně automatizovat,“ uvedl Tomáš Komárek, ředitel Money ERP a Vario ve společnosti Seyfor. „Důvodem neefektivity v reportování může být to, že se zaměstnanci obtížně orientují v uživatelském prostředí nebo jim nikdo neukázal, jak data správně zkombinovat a interpretovat. Zkrátka nedokáží ze systému vytěžit to, co potřebují. I proto se chceme ještě víc zaměřit na individuální podporu a naučit uživatele pracovat s daty tak, aby jim ERP systém maximálně pomáhal v každodenním rozhodování.“

I další práci spojenou s vyhodnocením dat považují e-shopy za problematickou

Problémy s prací s daty se přitom neomezují jen na reporty – 28 % malých a 31 % středních e-shopů nedokáže v reálném čase vyhodnocovat, jak se jim aktuálně daří. A 29 % středních podniků dohledává data složitě na různých místech a často si nejsou jistí, jak je správně číst. U větších e-shopů je tento problém typický především pro ty, které ERP zatím nevyužívají. Manuální výpočty a vyhodnocování dat s pomocí Excelu nebo kalkulačky přiznává celkově 27 % e-shopařů a opět je zde logicky výrazně větší zastoupení těch, kteří se spoléhají na různá vzájemně neprovázaná řešení.

„E-commerce obchodníkům, kteří využívají ERP a trápí se s vyhodnocováním jakýchkoli dat, doporučuji konzultovat konkrétní požadavky s výrobcem systému. V naprosté většině případů mají totiž potřebná data i jejich interpretaci na dosah ruky. Někdy postačí cílené konzultace nebo školení zaměstnanců a v některých případech pomůže problém vyřešit drobná úprava systému podle individuálních potřeb a požadavků,“ doplnil Komárek.

Cenotvorba jako chronický problém napříč trhem

Pouze 26 % e-shopařů uvedlo, že jim nečiní problém nastavit optimální cenovou strategii. Naopak 36 % respondentů to označilo za velký nebo středně velký problém. Nejvíce potíží s tímto tématem mají malé e-shopy (43 %) a střední e-commerce podnikatelé (40 %). Ale ani velcí hráči překvapivě nejsou výjimkou – 31 % z nich přiznává, že optimální cenotvorbu řeší obtížně.

Složitost situace komplikuje řízení slev a promoakcí. Za velký nebo střední problém označuje efektivní nastavení slev, bonusů či speciálních nabídek 30 % oslovených. Firmy zde naráží nejen na chybějící nástroje, ale i na absenci přehledů a propojení na ostatní procesy.

„ERP systém je nedocenitelným pomocníkem pro moderní podnikání, a to nejen pro e-shopy. Aby ale mohl tuto roli skutečně plnit, je zásadní systém správně nastavit v souladu s reálnými potřebami firmy. Z našich zkušeností víme, že klíčovým faktorem úspěchu je otevřenost a aktivní spolupráce klienta už při úvodním auditu procesů. U menších podniků zvládneme vše během několika dnů, u větších firem se osvědčilo, když si tým vyhradí pro audit dostatek času a zapojí klíčové lidi napříč firmou. Dobře nastavený ERP systém jim to následně mnohonásobně vrátí ve formě úspor, kontroly podnikání i rychlé reakce na dění na trhu,“ uzavřel Tomáš Komárek.

Údaje vyplývají aktuálního průzkumu společnosti Seyfor, který proběhl ve spolupráci s agenturou B-inside mezi více než 430 provozovateli e-shopů různé velikosti.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více