Koronavirus podpořil razantní růst e-commerce v celé Evropě

28. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
E-shopy díky krizi způsobené koronavirem posilují jak v České republice, tak i v celé Evropě. Nakupování on-line objevuje řada nových zákazníků, jen v Itálii přibylo internetovým obchodům dva miliony nakupujících. Řada odvětví zaznamenala nárůst v řádech desítek až stovek procent, naopak přibližně pětina obchodníků na internetu zaznamenala pokles prodejů.

Nejvíce zasažena je v tomto směru móda. Ukazují to informace, které získala Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Situace v oblasti prodeje zboží na internetu je ve většině států Evropy velmi podobná. Jako celek e-commerce výrazně roste, přibývá obchodníků, kteří přechází s prodejem do on-line prostředí z kamenných obchodů. Především prodej potravin, drogistického zboží, drobné elektroniky či léků zaznamenaly nárůst v desítkách až stovkách procent,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Na druhou stranu byla výrazně zasažena oblast prodeje módy, která přitom například v Německu tvoří až třetinu obratů celého tamního e-trhu.

Obecně se dá shrnout, že v zemích, jako je Německo, Rakousko či Švýcarsko, zaznamenalo přibližně 60 % internetových obchodů nárůst tržeb. Prodeje na obvyklé úrovni hlásí 15 až 20 % prodejců. Dalších 20 až 25 % prodejců naopak zaznamenalo významný pokles a dostává se do existenčních problémů. „Z našeho průzkumu mezi kolegy z ostatních evropských asociací vyplynulo, že úspěch není v rámci e-commerce plošný. Zajímavé ovšem bude sledovat další vývoj. Ve Švýcarsku například prodej oblečení a obuvi zaznamenává opět růst, a to od momentu, kdy tamní vláda začala informovat o plánech na uvolňování opatření proti koronaviru,“ doplnil Vetyška.

V některých státech EU obchodníci narážejí na limity logistiky a možností dopravců. V Německu či Nizozemí tak musí žádat spotřebitele o trpělivost, oproti obvyklému období dochází ke zpoždění doručování o jeden až dva dny. „V Česku se e-shopům ve spolupráci s dopravci daří v zásadě držet obvyklý standard. Samozřejmě, například doručování potravin bylo v první fázi náporu pro internetové obchody velkou výzvou, ale v současné době již probíhá v podstatě obvyklým způsobem jako před krizí, přestože objemy objednávek jsou stále o stovky procent vyšší,“ uvedl Jan Vetyška. „Očekáváme, že zájem o on-line nákupy bude i nadále, a tak je logistika jedním z klíčových témat, které budou e-shopy dlouhodobě řešit.

Koronavirová krize zapříčinila, že česká e-commerce stejně jako ta evropská zaznamenala nečekaný růst. Podle původních odhadů měl prodej e-shopů v ČR růst o přibližně 15 %, v současné chvíli se zdá, že se bude pohybovat okolo 20 % a atakovat tak hranici 190 miliard korun. „Internetové obchody v průběhu nouzového stavu uspěly a našly nové zákazníky. Zároveň krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do on-line prostředí, které i do budoucna pro ně bude sloužit jako další prodejní kanál. Za výjimečných podmínek by dokonce mohl meziroční růst české e-commerce být až o deset procentních bodů vyšší, než jsme očekávali v lednu 2020.

Důležitým tématem v Evropě bude také další vývoj ve vztahu mezi tradičními kamennými obchody a e-commerce. V řadě zemí se provozovatelé internetových obchodů obávají nadměrného tlaku na vládní opatření a podporu ze strany řídících orgánů. „Věřím, že v České republice bude spíše pokračovat prolínání on-line a off-line trhů a ke konfliktům nedojde. Jako asociace zastupující internetové obchody ale sledujeme kroky vlády a byli bychom rádi, kdybychom se mohli vyhnout nepřiměřené nerovnosti v následujících obdobích,“ uzavřel Vetyška.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více