České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité.

Podle aktuálního průzkumu provedeného společností Seyfor (tvůrce systémů jako Vario nebo Money ERP) ve spolupráci s renomovanou agenturou B-inside vykazuje celý segment extrémně nízké hodnocení spokojenosti – NPS dosahuje hodnoty -71. Pro 70 % e-shopů navíc tržby z marketplaces nepřesáhnou 10 % z celkového obratu.

Většina oslovených e-shopů všech velikostí využívá jeden nebo více aktuálně dostupných marketplaces. Střední i velké e-shopy využívají velmi podobně rovnoměrně Heureku a Alzu/Mall/Allegro/Kaufland. Průzkum ukázal překvapivou skutečnost, že i malé e-shopy využívají marketplace platformy v hojné míře.

Čeští obchodníci obecně vnímají marketplaces jako další vhodný kanál, kde oslovit nové zákazníky a zviditelnit se. Proto již 54 % e-shopů marketplace aktivně využívá a dalších 14 % ho plánuje nasadit.

Náš průzkum ukázal zvláštní paradox. Jen kolem 30 % e-shopů všech velikostí na marketplaces není ani o nich neuvažují. Na druhou stranu e-shopaři, kteří již přes marketplace prodávají, by tuto zkušenost většinou ostatním nedoporučili. Ačkoli je využití marketplace platforem rozšířené, důvěra v tento kanál zůstává nízká. Na základě svých zkušeností vnímají e-shopy ve většině případů nízkou přidanou hodnotu tohoto prodejního kanálu. Jedním z hlavních důvodů je bezpochyby omezená kontrola nad formou oslovení zákazníků i nad samotným prodejem založeným mnohdy čistě na cenovém srovnání bez ohledu na další přidané hodnoty obchodníka,” zhodnotil výsledky průzkumu Tomáš Komárek, ředitel Money ERP a Vario ve společnosti Seyfor.

Hlavním důvodem tohoto rozčarování je bezpochyby výše obratu, který přes marketplace obchodníci realizují. 70 % všech respondentů totiž uskuteční touto cestou méně než 10 % svého obratu. To u nich vyvolává otázky hodnoty vynaloženého úsilí a investic.

Marketplace platformy dávají e-shopům rychlý přístup ke koncovým zákazníkům, ale za cenu složitějšího prostředí a výrazně nižší kontroly nad obchodem. Cílem průzkumu o stavu českého e-commerce trhu bylo najít nejlepší cestu k tomu, jak optimalizovat pro provozovatele e-shopů všech velikostí naše systémy Vario a Money ERP. Závěr je zřejmý – další implementaci a zjednodušení vstupu na marketplaces budeme v systémech rozvíjet, protože trh poroste. A to přesto, že většina e-shopařů prodává aktuálně touto cestou minimum své produkce,“ dodal Tomáš Komárek.

Průzkum byl proveden v roce 2025 mezi provozovateli e-shopů různé velikosti (od těch nejmenších až po velké hráče). Účastnilo se jej více než 430 respondentů z Česka a Slovenska.

 

* Poznámka: NPS (Net Promoter Score) je mezinárodně uznávaný ukazatel zákaznické spokojenosti a loajality. Měří, jak moc jsou uživatelé ochotni doporučit daný produkt nebo službu dál. Respondenti hodnotí na škále od 0 (rozhodně nedoporučuji) do 10 (rozhodně doporučuji). Hodnota NPS vzniká jako rozdíl mezi podílem „doporučovatelů“ (9–10 bodů) a „kritiků“ (0–6 bodů). Skóre může být v rozmezí od -100 do +100, přičemž vše pod nulou znamená převahu nespokojenosti.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více