České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité.

Podle aktuálního průzkumu provedeného společností Seyfor (tvůrce systémů jako Vario nebo Money ERP) ve spolupráci s renomovanou agenturou B-inside vykazuje celý segment extrémně nízké hodnocení spokojenosti – NPS dosahuje hodnoty -71. Pro 70 % e-shopů navíc tržby z marketplaces nepřesáhnou 10 % z celkového obratu.

Většina oslovených e-shopů všech velikostí využívá jeden nebo více aktuálně dostupných marketplaces. Střední i velké e-shopy využívají velmi podobně rovnoměrně Heureku a Alzu/Mall/Allegro/Kaufland. Průzkum ukázal překvapivou skutečnost, že i malé e-shopy využívají marketplace platformy v hojné míře.

Čeští obchodníci obecně vnímají marketplaces jako další vhodný kanál, kde oslovit nové zákazníky a zviditelnit se. Proto již 54 % e-shopů marketplace aktivně využívá a dalších 14 % ho plánuje nasadit.

Náš průzkum ukázal zvláštní paradox. Jen kolem 30 % e-shopů všech velikostí na marketplaces není ani o nich neuvažují. Na druhou stranu e-shopaři, kteří již přes marketplace prodávají, by tuto zkušenost většinou ostatním nedoporučili. Ačkoli je využití marketplace platforem rozšířené, důvěra v tento kanál zůstává nízká. Na základě svých zkušeností vnímají e-shopy ve většině případů nízkou přidanou hodnotu tohoto prodejního kanálu. Jedním z hlavních důvodů je bezpochyby omezená kontrola nad formou oslovení zákazníků i nad samotným prodejem založeným mnohdy čistě na cenovém srovnání bez ohledu na další přidané hodnoty obchodníka,” zhodnotil výsledky průzkumu Tomáš Komárek, ředitel Money ERP a Vario ve společnosti Seyfor.

Hlavním důvodem tohoto rozčarování je bezpochyby výše obratu, který přes marketplace obchodníci realizují. 70 % všech respondentů totiž uskuteční touto cestou méně než 10 % svého obratu. To u nich vyvolává otázky hodnoty vynaloženého úsilí a investic.

Marketplace platformy dávají e-shopům rychlý přístup ke koncovým zákazníkům, ale za cenu složitějšího prostředí a výrazně nižší kontroly nad obchodem. Cílem průzkumu o stavu českého e-commerce trhu bylo najít nejlepší cestu k tomu, jak optimalizovat pro provozovatele e-shopů všech velikostí naše systémy Vario a Money ERP. Závěr je zřejmý – další implementaci a zjednodušení vstupu na marketplaces budeme v systémech rozvíjet, protože trh poroste. A to přesto, že většina e-shopařů prodává aktuálně touto cestou minimum své produkce,“ dodal Tomáš Komárek.

Průzkum byl proveden v roce 2025 mezi provozovateli e-shopů různé velikosti (od těch nejmenších až po velké hráče). Účastnilo se jej více než 430 respondentů z Česka a Slovenska.

 

* Poznámka: NPS (Net Promoter Score) je mezinárodně uznávaný ukazatel zákaznické spokojenosti a loajality. Měří, jak moc jsou uživatelé ochotni doporučit daný produkt nebo službu dál. Respondenti hodnotí na škále od 0 (rozhodně nedoporučuji) do 10 (rozhodně doporučuji). Hodnota NPS vzniká jako rozdíl mezi podílem „doporučovatelů“ (9–10 bodů) a „kritiků“ (0–6 bodů). Skóre může být v rozmezí od -100 do +100, přičemž vše pod nulou znamená převahu nespokojenosti.

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více