České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %
Podle aktuálního průzkumu provedeného společností Seyfor (tvůrce systémů jako Vario nebo Money ERP) ve spolupráci s renomovanou agenturou B-inside vykazuje celý segment extrémně nízké hodnocení spokojenosti – NPS dosahuje hodnoty -71. Pro 70 % e-shopů navíc tržby z marketplaces nepřesáhnou 10 % z celkového obratu.
Většina oslovených e-shopů všech velikostí využívá jeden nebo více aktuálně dostupných marketplaces. Střední i velké e-shopy využívají velmi podobně rovnoměrně Heureku a Alzu/Mall/Allegro/Kaufland. Průzkum ukázal překvapivou skutečnost, že i malé e-shopy využívají marketplace platformy v hojné míře.
Čeští obchodníci obecně vnímají marketplaces jako další vhodný kanál, kde oslovit nové zákazníky a zviditelnit se. Proto již 54 % e-shopů marketplace aktivně využívá a dalších 14 % ho plánuje nasadit.
„Náš průzkum ukázal zvláštní paradox. Jen kolem 30 % e-shopů všech velikostí na marketplaces není ani o nich neuvažují. Na druhou stranu e-shopaři, kteří již přes marketplace prodávají, by tuto zkušenost většinou ostatním nedoporučili. Ačkoli je využití marketplace platforem rozšířené, důvěra v tento kanál zůstává nízká. Na základě svých zkušeností vnímají e-shopy ve většině případů nízkou přidanou hodnotu tohoto prodejního kanálu. Jedním z hlavních důvodů je bezpochyby omezená kontrola nad formou oslovení zákazníků i nad samotným prodejem založeným mnohdy čistě na cenovém srovnání bez ohledu na další přidané hodnoty obchodníka,” zhodnotil výsledky průzkumu Tomáš Komárek, ředitel Money ERP a Vario ve společnosti Seyfor.
Hlavním důvodem tohoto rozčarování je bezpochyby výše obratu, který přes marketplace obchodníci realizují. 70 % všech respondentů totiž uskuteční touto cestou méně než 10 % svého obratu. To u nich vyvolává otázky hodnoty vynaloženého úsilí a investic.
„Marketplace platformy dávají e-shopům rychlý přístup ke koncovým zákazníkům, ale za cenu složitějšího prostředí a výrazně nižší kontroly nad obchodem. Cílem průzkumu o stavu českého e-commerce trhu bylo najít nejlepší cestu k tomu, jak optimalizovat pro provozovatele e-shopů všech velikostí naše systémy Vario a Money ERP. Závěr je zřejmý – další implementaci a zjednodušení vstupu na marketplaces budeme v systémech rozvíjet, protože trh poroste. A to přesto, že většina e-shopařů prodává aktuálně touto cestou minimum své produkce,“ dodal Tomáš Komárek.
Průzkum byl proveden v roce 2025 mezi provozovateli e-shopů různé velikosti (od těch nejmenších až po velké hráče). Účastnilo se jej více než 430 respondentů z Česka a Slovenska.
* Poznámka: NPS (Net Promoter Score) je mezinárodně uznávaný ukazatel zákaznické spokojenosti a loajality. Měří, jak moc jsou uživatelé ochotni doporučit daný produkt nebo službu dál. Respondenti hodnotí na škále od 0 (rozhodně nedoporučuji) do 10 (rozhodně doporučuji). Hodnota NPS vzniká jako rozdíl mezi podílem „doporučovatelů“ (9–10 bodů) a „kritiků“ (0–6 bodů). Skóre může být v rozmezí od -100 do +100, přičemž vše pod nulou znamená převahu nespokojenosti.