E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla.

Až na výjimky lze jednoznačně říct, že se daří držet takřka obvyklou úroveň dodání zboží.

I díky e-shopům se udržuje český maloobchod alespoň v omezené míře v chodu. V řadě kategorií se prodejci nezastaví. Na druhou stranu ne všem internetovým obchodům obraty stoupají,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Všichni se navíc musí vyrovnávat s omezeními, která nouzový stav přináší. Náročné to je pro pracovníky na všech pozicích a stejně tak i pro dopravce.

Zákazníci e-shopů mohou využívat jak doručení zboží domů, tak i vyzvednutí na výdejních místech. Nabídku výdejních míst musí nakupující sledovat. Někteří dopravci možnosti osobních odběrů zúžili, jiní naopak udrželi prakticky celou síť úspěšně v chodu. V případě odběru balíků ve výdejně ale ve všech případech platí, že by měl zákazník dodržovat doporučená pravidla. V první řadě zahalení dýchacích cest rouškou či jinou z doporučených variant. Současně dopravci žádají nakupující, aby platili zboží v maximální možné míře předem či při převzetí bezkontaktním způsobem, tedy platební kartou či mobilním telefonem.

Ze strany dopravců i e-shopů vidíme velkou snahu o předcházení jakýmkoli zdravotním rizikům jak na straně zákazníků, tak i na straně zaměstnanců. Od pracovníků ve skladech až po doručovatele zboží platí, že všichni co nejvíce využívají zakrytí úst a nosu, dezinfekce i gumové rukavice. Proto prosíme, aby i zákazníci přistupovali k převzetí balíků co nejvíce obezřetně a osobní kontakt minimalizovali,“ doplnil Vetyška. S ohledem na zatížení počtem objednávek i přísnými pravidly pak v některých případech dochází k menšímu zpoždění dodávek. „U nejžádanějších kategorií zboží šlo o velmi náročnou situaci pro samotné e-shopy. S ohledem na počet dodávek pak v některých případech dochází k drobnému skluzu i na straně dopravců v porovnání s obvyklým standardem. Věříme však, že i v on-line nákupech bude platit vzájemná ohleduplnost, kterou můžeme kolem sebe nyní sledovat,“ řekl Vetyška.

Nejvíce objednávek v současné době směřuje do internetových obchodů s potravinami, léky, drogistickým zbožím či počítači a drobnou spotřební elektronikou. Naopak prodejci například oblečení, sportovního zboží či nábytku jsou v současné době postiženi obdobně jako kamenné obchody. „E-shopy nadále fungují a prodávají, zákazníci se nemusí obávat a využít je k nákupu. Všichni samozřejmě staví ochranu zdraví na první místo, a to jak kupujících, tak i zaměstnanců,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více