Nový zákon o platebním styku slibuje pozitiva pro zákazníky i obchodníky

15. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nový zákon o platebním styku, který přijal Parlament ČR v loňském roce a prostřednictvím kterého bude do české legislativy implementována směrnice o platebních službách, nabyl účinnosti 13. ledna 2018. Především v oblasti e-commerce nabízí možnost vytvoření nových platebních metod, které vyjdou vstříc zákazníkům.

Současně by se měla zvýšit bezpečnost plateb na internetu a zcela omezit poplatky za platby kartou. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) novou směrnici v zásadě vítá a věří, že přinese podnikatelům nové příležitosti na rozvoj služeb pro nakupující.

Z pohledu e-commerce si dovolím vyzdvihnout tři oblasti. První je možnost provozování nových platebních metod třetími stranami. Druhou zvýšení zabezpečení plateb prováděných on-line a třetí pak zákaz vybírání poplatků za platby kartou,“ vyjmenoval hlavní body výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Nové platební metody

Díky nové směrnici budou na trh platebních metod moci vstoupit podnikatelé, kteří nabídnou nové aplikace pro správu finančních prostředků. Banky jim budou povinny poskytnout přístup k řízení účtů svých klientů po internetu, což umožní rozvoj řízení osobních financí či zjednodušení on-line plateb. Zákazníci budou moci například ovládat účty z různých bank prostřednictvím jednoho portálu.

Podnikatelé, kteří budou chtít nové služby poskytovat, musí splnit stanovené podmínky a požádat ČNB o příslušnou licenci. V každém případě se ale otevřela možnost pro další vylepšení služeb poskytovaných on-line,“ řekl Jan Vetyška a dodal: „Banky budou třetím stranám poskytovat přístup zřejmě nejvíc prostřednictvím API. Druhou možností je pak tzv. screen scraping.

Větší bezpečnost přinese tzv. silné ověření, ale až za 18 měsíců

Poptávku po vyšší bezpečnosti plateb po internetu by měl naplnit náročnější proces autentizace. Směrnice prostřednictvím regulatorních technických standardů zavádí silné ověření – ověření identity zákazníka ve dvou krocích. „Domníváme se, že tento krok v současné podobě není zcela nezbytný, protože jsou k dispozici i jiné metody zabezpečení, které by nesnižovaly pohodlí nakupujících,“ uvedl Vetyška. Osvobozeny budou například platby do výše 30 EUR, pokud zároveň nepůjde o platby opakované v krátkém sledu – pak by při celkovém součtu hodnoty plateb přes 100 EUR vznikla opět povinnost ověření ve dvou krocích. „Myslíme si, že způsob ověření by měl být ponechán na vztahu obchodníka a zákazníka. V tomto směru jsme i vyvíjeli aktivitu prostřednictvím naší nadnárodní asociace Ecommerce Europe, jelikož v některých případech půjde o zbytečnou zátěž a zdržení pro nakupujícího. Z dosavadních jednání na evropské půdě ale vyplývá, že už ke změně zřejmě nedojde. Standardy připravil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA – European Banking Authority), účinné však budou až po 18 měsících ode dne jejich platnosti – vyhlášení Evropskou komisí. To očekáváme v průběhu února či března 2018. Fakticky tak bude silné ověření povinné nejdříve v druhé polovině roku 2019,“ doplnil Jan Vetyška.

Platby kartou nadále bez poplatků pro zákazníky

Přestože v internetových obchodech se s poplatkem za platbu kartou již zákazníci prakticky nesetkají, od 13. ledna je taková možnost zakázaná definitivně. „V roce 2015 došlo prostřednictvím nařízení Evropského parlamentu a Rady EU k omezení mezibankovních poplatků při platbách debetní či kreditní kartou. Toto opatření neznamená limit pro poplatky účtované obchodníkům, nicméně jeho cílem bylo dosažení jejich snížení,“ řekl Jan Vetyška. Na uvedené nařízení navázala nyní i směrnice PSD2, a u uvedených plateb kartou již neumožňuje požadovat žádné související poplatky po zákazníkovi.

Přestože směrnice a nařízení ze strany Evropské komise jsou často nepopulární, v oblasti platebních služeb se zdá, že PSD2 přinese pozitivní výsledky jak pro obchodníky, tak i zákazníky. Zvýšení konkurence díky nabídce platebních metod i důvěra nakupujících v on-line platby budou mít, věřím, pozitivní dopad na celou e-commerce,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více