Online prodej v ČR brzdí obrovské množství klientských dat

16. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Internet Projekt)
Celkový obrat tuzemských e-shopů v roce 2015 byl 81 miliard korun a v roce 2016 přesáhl hranici 100 miliard korun. Celosvětový obrat vyrostl na celkovou částku přes 1, 9 bilionů dolarů. Jsou zde však bariéry, které e-commerce brzdí.
Foto: Pixabay.com

Pravidelní zákazníci e-shopů často oceňují výhodu internetového nakupování v možnosti okamžitého porovnání zboží, úspoře času, v komfortnějším nákupu z pohodlí domova a celkově větším výběru zboží. Přesto se podle průzkumů určité procento Čechů stále bojí nakupovat přes internet a dává raději přednost osobnímu kontaktu. Jako mínus udává 40 % zákazníků nemožnost si zboží osahat a vyzkoušet před provedením platby, 10 % se pak obává zneužití platebních údajů.

Česká republika má v současnosti v provozu okolo 38 500 e-shopů. Nejčastějším sortimentem e-shopů je ze 17 % oblečení a doplňky, 11 % zaujímá nabídka pro dům a zahradu, 7 % elektronika a 6 % sport a turistika. Nejvíce vyhledávaným zbožím zákazníky internetového obchodu jsou mobilní telefony, parfémy a pneumatiky. Vzrostl také počet aktivních uživatelů internetu obecně. Přesahuje 6, 9 milionu, z nichž 55 % pravidelně využívá internet přes mobilní telefony nebo tablety a 35 % přes tyto zařízení i pravidelně nakupuje.

Se vzrůstajícími počty nákupů nepopiratelně roste objem dat o (potenciálních) zákaznících. Pro úspěšnou firmu je zcela zásadní komunikace a péče o zákazníka a k tomu tato data mohou výrazně pomoci. Současným imperativem komunikace je personalizace sdělení a zároveň minimalizace nevyžádaného obsahu. „Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a umět s nimi pracovat. Například 6 z 10 lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětlil Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.

„Podle celosvětových dat společnosti Sitecore by bylo 75 % zákazníků loajálnějších, pokud by měli dobrou zkušenost s naplněním svých očekávání a nabídnutím vhodného personalizovaného obsahu. To je ovšem velmi těžké, neboť zákaznická data se často nacházejí v různých systémech a v různých marketingových službách či aplikacích, pak je velmi komplikované tato data vyhodnocovat a následně zákazníkovi nabídnout to, co ho skutečně zajímá. Pokud se marketér přesto pokusí tato data napříč systémy vyhodnotit, znamená to pro něj spoustu času. Tím se zbytečně plýtvá rozpočty při nejistém výsledku. Ovšem bez personalizované komunikace se pozitivní vztah mezi značkou a zákazníkem buduje o dost hůř,“ doplnil Elgner.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více