Online prodej v ČR brzdí obrovské množství klientských dat

16. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Internet Projekt)
Celkový obrat tuzemských e-shopů v roce 2015 byl 81 miliard korun a v roce 2016 přesáhl hranici 100 miliard korun. Celosvětový obrat vyrostl na celkovou částku přes 1, 9 bilionů dolarů. Jsou zde však bariéry, které e-commerce brzdí.
Foto: Pixabay.com

Pravidelní zákazníci e-shopů často oceňují výhodu internetového nakupování v možnosti okamžitého porovnání zboží, úspoře času, v komfortnějším nákupu z pohodlí domova a celkově větším výběru zboží. Přesto se podle průzkumů určité procento Čechů stále bojí nakupovat přes internet a dává raději přednost osobnímu kontaktu. Jako mínus udává 40 % zákazníků nemožnost si zboží osahat a vyzkoušet před provedením platby, 10 % se pak obává zneužití platebních údajů.

Česká republika má v současnosti v provozu okolo 38 500 e-shopů. Nejčastějším sortimentem e-shopů je ze 17 % oblečení a doplňky, 11 % zaujímá nabídka pro dům a zahradu, 7 % elektronika a 6 % sport a turistika. Nejvíce vyhledávaným zbožím zákazníky internetového obchodu jsou mobilní telefony, parfémy a pneumatiky. Vzrostl také počet aktivních uživatelů internetu obecně. Přesahuje 6, 9 milionu, z nichž 55 % pravidelně využívá internet přes mobilní telefony nebo tablety a 35 % přes tyto zařízení i pravidelně nakupuje.

Se vzrůstajícími počty nákupů nepopiratelně roste objem dat o (potenciálních) zákaznících. Pro úspěšnou firmu je zcela zásadní komunikace a péče o zákazníka a k tomu tato data mohou výrazně pomoci. Současným imperativem komunikace je personalizace sdělení a zároveň minimalizace nevyžádaného obsahu. „Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a umět s nimi pracovat. Například 6 z 10 lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětlil Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.

„Podle celosvětových dat společnosti Sitecore by bylo 75 % zákazníků loajálnějších, pokud by měli dobrou zkušenost s naplněním svých očekávání a nabídnutím vhodného personalizovaného obsahu. To je ovšem velmi těžké, neboť zákaznická data se často nacházejí v různých systémech a v různých marketingových službách či aplikacích, pak je velmi komplikované tato data vyhodnocovat a následně zákazníkovi nabídnout to, co ho skutečně zajímá. Pokud se marketér přesto pokusí tato data napříč systémy vyhodnotit, znamená to pro něj spoustu času. Tím se zbytečně plýtvá rozpočty při nejistém výsledku. Ovšem bez personalizované komunikace se pozitivní vztah mezi značkou a zákazníkem buduje o dost hůř,“ doplnil Elgner.

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více