Přeshraniční obchod v ČR v roce 2017 vzroste o 11 %

16. 1. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Průzkum společností PayPal a Ipsos odhalil, že hlavními důvody spotřebitelů po celém světě pro nakupování v zahraničí jsou lepší ceny, zájem o zboží nedostupné v jejich vlastní zemi a možnost objevit nové a zajímavé produkty. Co motivuje k nakupování v zahraničí Čechy a jak mohou naopak čeští prodejci přilákat zahraniční zákazníky?

Odvětví elektronického obchodu neustále roste. Ipsos odhaduje meziroční růst celkového objemu online nakupování v České republice v roce 2017 na téměř 11 %.

Co motivuje Čechy k nakupování v zahraničí?

Čeští spotřebitelé při nakupování v zahraničí stále hledají výhodné nabídky – 95 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 60 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 59 % spotřebitelů, kteří nakupují v USA, uvedlo lepší ceny jako důvod pro nakupování na zahraničních webech. Možnost pořídit zboží, které není v jejich zemi k sehnání, byla také uvedena jako důležitý důvod k nakupování v zahraničí (55 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 74 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 55 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech).

Co se týká faktorů, které zvyšují pravděpodobnost, že český spotřebitel nakoupí online na webu v jiné zemi, je nejčastěji uváděna zákaznická podpora v českém jazyce (41 % respondentů) a možnost sehnat zboží, které není k dostání v domácích obchodech (44 % odpovědí). Kromě toho ještě existuje několik dalších příležitostí, které silně ovlivňují oblibu online nakupování Čechů v zahraničí. Mezi nejdůležitější patří Vánoce (53 % respondentů, kteří nakupují v zahraničí, je uvádí jako příležitost, kdy v zahraničí nakupují více než obvykle) a sezónní výprodeje (31 % odpovědí).

Důvěryhodnost je klíčová pro české zákazníky nakupující v zahraničí

S rostoucí oblibou nakupování v zahraničí roste také důvěra Čechů k webům v zahraničí a klesá jejich důraz na zemi původu: 43 % českých online nakupujících souhlasí, že není důležité, zda se online obchod nachází v zahraničí, a 35 % odpovídá, že důvěřují zahraničním online obchodům stejně jako těm v zemi, ve které žijí. Zároveň ale zákazníci, kteří nakupují doma, i zákazníci nakupující v zahraničí, sdílejí stejné obavy, které představující překážky k dalšímu rozvoji elektronického obchodování: pro 40 % online nakupujících jsou obavy, že zboží nebude odpovídat popisu, důvodem, proč nenakupují ve své zemi častěji online. Hned 38 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech. A 36 % online nakupujících říká, že příliš vysoké náklady na případné vrácení zboží jim brání v online nakupování ve vlastní zemi, 36 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech.

Jak přilákat zahraniční zákazníky

Prodej do zahraničí je pro české obchodníky významnou příležitostí k rozšiřování jejich podnikání, obzvláště z pohledu rostoucího potenciálu e-komerce. Poslední zpráva ovšem také poukazuje na některé další otázky:

  • Pohodlí zákazníků je jedním z globálních klíčových aspektů nakupování v zahraničí. Mezi faktory, které mohou zvyšovat pravděpodobnost nákupu na webu v zahraničí, patří: bezplatná doprava (odpověď 46 % všech online nakupujících dotázaných ve všech zemích), bezpečná platba (44 %), možnost zakoupit zboží nedostupné místně (40 %), ceny uváděné v místní měně (37 %) a nižší celková cena (35 %).
  • Poštovné je jedním z hlavních problémů, který brání v nakupování na zahraničních webech. Při dotazů na překážky v nakupování na zahraničních webech online nakupující nejčastěji volili náklady na dopravu (globálně 35 % respondentů uvádí, je to důvod, který jim brání v nakupování v jiné zemi), obavu z nedodání zboží (33 %), dlouhou dodací lhůtu (29 %) a obavu z dodání zboží, které neodpovídá popisu (29 %).
  • Bezpečnost je hlavním parametrem při volbě způsobu platby. Ve 24 z 32 zemí zařazených do průzkumu je PayPal nejčastěji uváděným způsobem platby za nákupy v zahraničí. Dalším zajímavým faktem je, že nejčastěji uváděným důvodem, proč by online nakupující zvolili PayPal namísto jiného způsobu platby za online nákup v zahraničí, je možnost získat zpět své peníze v případě, že prodejce zboží nedodá nebo se dodané zboží neshoduje s popisem.
  • Při prodeji do zahraničí je důležité znát klíčové informace o cílových trzích, jako jsou kalendářní data hlavních prodejních období a místních svátků.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více