Analýzy

Prodej headsetů pro rozšířenou a virtuální realitu vloni dramaticky rostl

Celosvětový prodej AR a VR headsetů v roce 2021 podle IDC meziročně povyskočil o 92,1 % na 11,2 milionů kusů. Téměř polovinu produkce se výrobcům podařilo udat během poslední kvartálu roku. Výrazně se na tomto úspěchu podílel například Meta (dříve Oculus) Quest 2, který byl zejména v USA velmi častým vánočním dárkem.

Prodej headsetů pro rozšířenou a virtuální realitu vloni dramaticky rostl

Celkově šlo v prodeji AR a VR řešení o rekordní rok, který je svým úspěchem srovnatelný snad jedině s rokem 2016, kdy Samsung výrazně zabodoval se svým levným systémem Gear VR.

Již jsme si zaznačili, že nejúspěšnějším produktem byl Meta Quest 2, kterému vloni patřilo téměř 80 % trhu AR a VR headsetů. Podíly dodavatelů na dalších místech žebříčku tak byly logicky výrazně menší – společnost DPVR dokázala obsadit 5,1 % trhu a na Pico VR od ByteDance připadlo 4,5 % trhu. Pěti největších dodavatelů uzavřely firmy HTC a iQIYI (což je čínská online video platforma).

„Úspěch společnosti Meta na AR/VR trhu tkví především ve schopnosti nabídnout cenově dostupný headset a schopnost zaujmout nejenom hráče, ale i ostatní skupiny zákazníků včetně firem,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC. „Společnost dále také těží z absence jakékoli vážnější konkurence, což se však bude pravděpodobně postupně měnit. Očekává se nástup nové generace VR řešení pro Sony PlayStation a již dlouho se hovoří o tom, že něco chystá rovněž Apple.“

IDC předpokládá, že díky rostoucímu počtu zákazníků i širší adopci ze strany podnikových uživatelů v roce 2022 trh s AR a VR headsety meziročně povyroste o dalších téměř 47 %. Do roku 2026 by pak měl trh průměrně růst o více než 35 %, což by znamenalo, že se na jeho konci prodá přes 50 milionů headsetů.

„Brýle pro rozšířenou realitu tvoří jen malou část celkového trhu a takřka výsadně se využívají pouze v byznysu a průmyslu,“ poznamenal Tom Mainelli z IDC. „Technologie pro rozšířenou realitu mířící na běžné uživatele se primárně stále soustředí na chytrý telefony či tablety a v blízké době by se na tom nemělo nic zásadního měnit. V poslední době se často hovoří i o tzv. Metaversu, které by mělo být jedním ze zásadních hybatelů zájmu o AR a VR technologie, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že se tento trend v nejbližší budoucnosti výrazně odrazí do reálných prodejů.“