Analýzy

Masivní poptávka spotřebitelů přinesla dvouciferný růst prodeje PC v regionu EMEA

Prodej PC v regionu EMEA rostl již třetím čtvrtletím v řadě. Díky dopadům pandemie COVID-19 ve čtvrtém kvartálu 2020 silně rostl jak prodej PC do domácností (meziročně o 21,3 %), tak do firem (meziročně nárůst 13,6 %).

Masivní poptávka spotřebitelů přinesla dvouciferný růst prodeje PC v regionu EMEA

Celkově se v regionu prodalo 24,1 milionu stolních a přenosných počítačů a pracovních stanic, což představuje meziroční nárůst o 16,6 %.

Západoevropskému trhu se z regionu EMEA dařilo nejvíce. Meziročně vykázal nárůst o 20 %. A to navzdory výraznému meziročnímu propadu prodeje desktopů o čtvrtinu. Notebooky však tento drastický ústup dokázaly vykompenzovat, protože se jich prodalo téměř 13 milionů. Hovoříme tedy o nevídaném meziročním skoku o necelých 40 %.

„Za výjimečnými prodeji notebooků je nutné hledat primárně domácnosti, které si je pořizovaly pro zábavu i vzdělávání,“ uvedl Liam Hall, seniorní analytik v IDC. „Pokračující restrikce a opatření ještě zesílily potřebu pořizování dalších PC pro zábavu i učení se, protože si domácnosti dokonale uvědomily, že jim jedno PC zkrátka nevystačí.“

Prodeje přitom mohly být ještě lepší, ale v některých chvílích a v případech některých typů počítačů zkrátka nebylo co prodávat.

Západoevropské výdaje spotřebitelů meziročně vzrostly o více než 32 % a vyústily v prodej necelých sedmi milionů počítačů. Ačkoli prodejům v tomto případě drtivě dominovaly notebooky, rostl v tomto segmentu zákazníků i prodej desktopů. Výrazně rostoucí oblastí byl také gaming. Ačkoli méně intenzivně, rostl i prodej PC do firem (meziročně o 12,2 % na 9,2 milionu zařízení).

Prodej PC v regionu EMEA ve 4. čtvrtletí 2020 (v milionech kusů)
VýrobceProdej Q42020Tržní podíl (%)Prodej Q42019Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Lenovo6,18925,75,27425,517,4
HP Inc.5,59323,25,8628,3-4,6
Dell3,54514,72,86513,823,8
Acer2,2759,41,5827,643,9
Asus1,9568,11,477,133,1
Ostatní4,54918,93,63517,625,2
Celkem24,10810020,68510016,6

I přes meziroční propad prodeje o 2,8 % v Rusku dokázal trh v regionu střední a východní Evropy meziročně povyrůst o 14,3 %. V tomto regionu byly silnější firemní výdaje (meziročně narostly o 21,4 %), zatímco výdaje domácností si polepšily „jen“ o devět procent.