Analýzy

IDC: Zavádění mobility ve střední a východní Evropě potáhnou výrobní sféra, bankovnictví a maloobchod

Společnost IDC odhaduje, že výdaje na mobilitu ve střední a východní Evropě (CEE) dosáhnou v roce 2019 82,5 miliardy amerických dolarů. Globální firemní a spotřebitelské výdaje na mobilní zařízení, software a služby pak ve stejném období dosáhnou 1,8 bilionu amerických dolarů.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 11. 4. 2016
  • 2 min
IDC: Zavádění mobility ve střední a východní Evropě potáhnou výrobní sféra, bankovnictví a maloobchod

Mobilita je jedním ze čtyř pilířů tzv. 3. platformy společnosti IDC, nejnovější generace nastupujících technologií, které transformují celé odvětví.

Mezi klíčové předpovědi společnosti IDC patří:

• Dodavatelé mobility v CEE najdou největší příležitost v Polsku, České republice a Maďarsku, neboť tyto země jsou v současnosti nejaktivnější v adopci mobility ve střední a východní Evropě.

• Mobilní software je nejrychleji rostoucí technologickou kategorií v regionu; výdaje vzrostou ze 183 milionů amerických dolarů v roce 2015 na 309,5 milionů v roce 2019. V současné době je patrná změna na trhu mobilních zařízení (Mobile Device Management) směrem k adopci tzv. enterprise mobility managementu, který zahrnuje kromě správy zařízení i správu aplikací a správu mobilního obsahu a také zvýšený zájem o mobilní bezpečnost.

• Více než jedna třetina firem střední a východní Evropy (především velké podniky) vyvinuly nebo mají v úmyslu vyvinout jednu nebo více mobilních aplikací (podle IDC Enterprise Mobility Survey).

• Výrobní, finanční a maloobchodní organizace patří mezi první v adopci firemní mobility. Zlepšení produktivity a služeb zákazníkům jsou hlavními faktory pro adopci mobility v oblasti výroby a maloobchodu. Hnací silou adopce v sektoru financí je převážně potřeba zajistit bezpečnější mobilní prostředí v souladu s předpisy a regulacemi. Výdaje na mobilitu (včetně hardwaru, softwaru a služeb) ve výrobním průmyslu vzrostou z 3,4 miliardy amerických dolarů v roce 2015 na 4,1 miliardy v roce 2019 a v maloobchodě se zvýší z 1,7 miliardy na 1,8 miliardy. Výdaje na mobilitu v bankovním sektoru se ve stejném období zvýší z 1,6 miliardy na 2,1 miliardy.

„Dodavatelé mobilních technologií v regionu by měli mít na paměti několik faktorů, které souvisejí se specifiky jednotlivých zemí v regionu, protože ty se mohou výrazně lišit,“ řekla Ina Malatinská, manažerka výzkumu v IDC. „Cena hraje vždy důležitou roli, ale některé trhy jsou cenově více citlivé, než ostatní, např. v Poslu či Rusku. Příkladem může být i adopce BYOD, která je plošně v regionu nízká, ale například Rusko nebo Rumunsko jsou nad průměrem. Nedostatek kvalifikovaných IT profesionálů, zejména v menších firmách, je další výzvou. Vzdělávání trhu a zvyšování povědomí mezi podniky má i nadále zásadní význam pro podporu adopce mobility, zejména v technologicky méně vyspělých zemích.“

„Ve střední a východní Evropě jsou mobilní strategie většiny podniků stále do značné míry řízeny IT odděleními. Postupně ale uvidíme v rozhodování o technologickém vybavení a strategii firem stále větší vliv non-IT oddělení, např. i HR. Souvisí to i s tím, že zanedlouho budeme svědkem příchodu nové generace zaměstnanců – generace, která vyrůstala s nejnovějším modelem smartphonu nebo tabletu, a která bude v práci očekávat stejnou míru technologického vybavení, kterou zná ze soukromého života,“ uzavřela Malatinská.