IDC: Zavádění mobility ve střední a východní Evropě potáhnou výrobní sféra, bankovnictví a maloobchod
Společnost IDC odhaduje, že výdaje na mobilitu ve střední a východní Evropě (CEE) dosáhnou v roce 2019 82,5 miliardy amerických dolarů. Globální firemní a spotřebitelské výdaje na mobilní zařízení, software a služby pak ve stejném období dosáhnou 1,8 bilionu amerických dolarů.
Mobilita je jedním ze čtyř pilířů tzv. 3. platformy společnosti IDC, nejnovější generace nastupujících technologií, které transformují celé odvětví.
Mezi klíčové předpovědi společnosti IDC patří:
• Dodavatelé mobility v CEE najdou největší příležitost v Polsku, České republice a Maďarsku, neboť tyto země jsou v současnosti nejaktivnější v adopci mobility ve střední a východní Evropě.
• Mobilní software je nejrychleji rostoucí technologickou kategorií v regionu; výdaje vzrostou ze 183 milionů amerických dolarů v roce 2015 na 309,5 milionů v roce 2019. V současné době je patrná změna na trhu mobilních zařízení (Mobile Device Management) směrem k adopci tzv. enterprise mobility managementu, který zahrnuje kromě správy zařízení i správu aplikací a správu mobilního obsahu a také zvýšený zájem o mobilní bezpečnost.
• Více než jedna třetina firem střední a východní Evropy (především velké podniky) vyvinuly nebo mají v úmyslu vyvinout jednu nebo více mobilních aplikací (podle IDC Enterprise Mobility Survey).
• Výrobní, finanční a maloobchodní organizace patří mezi první v adopci firemní mobility. Zlepšení produktivity a služeb zákazníkům jsou hlavními faktory pro adopci mobility v oblasti výroby a maloobchodu. Hnací silou adopce v sektoru financí je převážně potřeba zajistit bezpečnější mobilní prostředí v souladu s předpisy a regulacemi. Výdaje na mobilitu (včetně hardwaru, softwaru a služeb) ve výrobním průmyslu vzrostou z 3,4 miliardy amerických dolarů v roce 2015 na 4,1 miliardy v roce 2019 a v maloobchodě se zvýší z 1,7 miliardy na 1,8 miliardy. Výdaje na mobilitu v bankovním sektoru se ve stejném období zvýší z 1,6 miliardy na 2,1 miliardy.
„Dodavatelé mobilních technologií v regionu by měli mít na paměti několik faktorů, které souvisejí se specifiky jednotlivých zemí v regionu, protože ty se mohou výrazně lišit,“ řekla Ina Malatinská, manažerka výzkumu v IDC. „Cena hraje vždy důležitou roli, ale některé trhy jsou cenově více citlivé, než ostatní, např. v Poslu či Rusku. Příkladem může být i adopce BYOD, která je plošně v regionu nízká, ale například Rusko nebo Rumunsko jsou nad průměrem. Nedostatek kvalifikovaných IT profesionálů, zejména v menších firmách, je další výzvou. Vzdělávání trhu a zvyšování povědomí mezi podniky má i nadále zásadní význam pro podporu adopce mobility, zejména v technologicky méně vyspělých zemích.“
„Ve střední a východní Evropě jsou mobilní strategie většiny podniků stále do značné míry řízeny IT odděleními. Postupně ale uvidíme v rozhodování o technologickém vybavení a strategii firem stále větší vliv non-IT oddělení, např. i HR. Souvisí to i s tím, že zanedlouho budeme svědkem příchodu nové generace zaměstnanců – generace, která vyrůstala s nejnovějším modelem smartphonu nebo tabletu, a která bude v práci očekávat stejnou míru technologického vybavení, kterou zná ze soukromého života,“ uzavřela Malatinská.