IDC: Trh s mobily v roce 2013 ovládly Android a iOS
Prodeje mobilních telefonů v roce 2013 poprvé v historii přesáhly jednu miliardu. Na téměř 800 milionech z nich běžel operační systém Android. Druhým nejúspěšnějším mobilním systémem byl Apple iOS ve více než 150 milionech přístrojů. Obě platformy v loňském roce byly v téměř 94 % všech prodaných chytrých telefonů. Největší meziroční nárůst zaznamenala platforma Windows Phone od Microsoftu.
„O platformy Android i iOS byl mezi uživateli ke konci roku velký zájem,“ uvedl Ramon Llamas, manažer výzkumu v IDC. „Obě platformy však vyznávají zcela odlišný přístup. Android sází na velký počet výrobců, kteří nabízejí širokou nabídku zařízení napříč všemi cenovými segmenty. Apple iOS vsadil na opačný přístup – nabízí jen několik málo modelů za vyšší ceny, než většina konkurence.“
Ačkoli byly prodeje smartphonů i v roce 2013 nadále vysoké, do budoucna je nutné počítat s tím, že se budou postupně snižovat. Mezitím se výrobci snaží udělat cokoli, aby uspokojily poptávku, dokud je na této úrovni. Marketingové kampaně jednotlivých výrobců se i nadále soustředí na tzv. vlajkové lodi (jmenovat můžeme např. Apple iPhone 5S, Samsung Galaxy Note 3 či HTC One), přestože výzkumy zákaznického chování jasně ukazují, že zájem se přesouvá k přístrojům nižších cenových kategorií.
| Prodeje chytrých telefonů dle OS ve 4. čtvrtletí 2013 (v milionech) | |||||
| Operační systém | Prodeje 4Q13 | Tržní podíl 4Q13 | Prodeje 4Q12 | Tržní podíl 4Q12 | Meziroční změna |
| Android | 226,1 | 78,1 % | 161,1 | 70,3 % | 40,3 % |
| iOS | 51 | 17,6 % | 47,8 | 20,9 % | 6,7 % |
| Windows Phone | 8,8 | 3 % | 6 | 2,6 % | 46,7 % |
| BlackBerry | 1,7 | 0,6 % | 7,4 | 3,2 % | -77 % |
| Ostatní | 2 | 0,7 % | 6,7 | 2,9 % | -70,1 % |
| Celkem | 289,6 | 100 % | 229 | 100 % | 26,5 % |
„V roce 2013 tvořily přístroje s cenou pod 200 USD celkem 42,6 % prodejů, což představuje asi 430 milionů kusů,“ doplnil Ryan Reith, programový ředitel v IDC. „Ačkoli se stále větší zájem zákazníků "přesunuje do nižších cenových kategorií, dává smysl, aby výrobci propagovali své nejlepší modely. Budují tak povědomí o značce a zájemci, kteří nedosáhnou na nejvyšší modely, pak často sáhnou alespoň po levnějších alternativách stejného výrobce. Příkladem může být Samsung a jeho řada Galaxy. Ta sice obsahuje top modely Galaxy S4 (nebo trochu jinam mířící Note 3), ale kromě nich také řadu přístrojů s podstatně nižšími cenami.“
Pro Android skončil rok podobně, jako začal – jasným vítězstvím nad ostatní konkurencí. Mezi výrobci dominoval Samsung, jehož logo na sobě mělo téměř 40 % chytrých telefonů prodaných v roce 2013. Za zhlédnutí ale stojí list ostatních výrobců, kteří budou o pozice bojovat v příštím roce – příkladem mohou být firmy Huawei, LG, Lenovo, Coolpad nebo Sony.
| Prodeje chytrých telefonů dle OS v roce 2013 (v milionech) | |||||
| Operační systém | Prodeje 2013 | Tržní podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 | Meziroční změna |
| Android | 793,6 | 78,6 % | 500,1 | 69 % | 58,7 % |
| iOS | 153,4 | 15,2 % | 135,9 | 18,7 % | 12,9 % |
| Windows Phone | 33,4 | 3,3 % | 17,5 | 2,4 % | 90,9 % |
| BlackBerry | 19,2 | 1,9 % | 32,5 | 4,5 % | -40,9 % |
| Ostatní | 10 | 1 % | 39,3 | 5,4 % | -74,6 % |
| Celkem | 1009,6 | 100 % | 725,3 | 100 % | 39,2 % |
Apple iOS vykázal 6,7% nárůst prodejů v posledním čtvrtletí roku 2013 a celkově pak 12,9% nárůst za celý rok. V obou případech jde o – v porovnání s trhem – o podprůměrný výsledek. Apple zůstává i nadále velmi populární, přesto se však stále častěji objevují výtky nad chybějícím levným přístrojem a také nad absencí přístrojů s většími úhlopříčkami obrazovky.
Největší růst mezi platformami vykázala v posledním čtvrtletí (46,7 %) i celém roce 2013 (90,9 %) platforma Windows Phone od Microsoftu. Téměř 90 % všech prodaných přístrojů tvořily smartphony Nokia.
Jedinou platformou, jejíž prodeje a tržní podíly se propadaly, bylo BlackBerry (o 77 % za poslední čtvrtletí a o 40,9 % celoročně). V loňském roce se sice mezi uživatele dostaly první přístroje s novým systémem BB10, jeho prodeje ale nedosáhly takové úrovně, jaké si v BlackBerry představovaly.