IDC: Prodej počítačů ve 2. čtvrtletí letošního roku klesal
Celosvětový prodej počítačů si dle IDC vedl lépe, než se původně předpokládalo. Ani zlepšení situace však nenapomohlo ke zvrácení trendu klesajícího prodeje. Výrobci prodali celkem 62,4 milionu počítačů, což představuje meziroční pokles o 4,5 %. Původně se čekal dokonce 7,4% pokles.
Nejlépe si vedly trh v USA, za což vděčil silnému dolaru i relativně stabilnímu trhu.
Zlepšení skladové situace u distributorů přispělo ke zlepšení celkové situace, stejně jako v meziročním porovnání i horší výsledky loňského roku a odstranění problémů s dodávkami komponentů. Tyto pozitivní změny však na druhou strany vždy neodpovídají změně chování zákazníků a dlouhodobější prognózy vývoje celkového trhu pravděpodobně nijak nevylepší.
Zvýšení skladových zásob by nicméně mělo přispět k určitému zlepšení situace ve druhé polovině roku. Také končící možnost bezplatného upgradu na Windows 10 by mohla přesvědčit některé uživatele k pořízení celého nového počítače, namísto pořizování nové verze OS. Komerční přijetí Windows 10 zůstává i nadále kladné a v krátkodobém horizontu by mělo rovněž přispívat určitému k oživení trhu.
„Situace na trhu s počítači je i nadále složitá, přesně jak jsme v IDC předpokládali,“ uvedl Loren Loverde, viceprezident výzkumu v IDC. Náš dlouhodobý výhled zůstává varující. Vývoj severoamerického trhu však dává vyhlídku na to, co by mohlo následovat při alespoň mírném zlepšení ekonomického prostředí. Zlepšení sice není nijak dramatické, ale mohlo by pozitivně ovlivnit prognózy na rok 2018.
Evropský trh zůstává nadále v útlumu. „Dokonce i podle nejlepších možných scénářů bude muset trh projít signifikantními změnami s tím, že jakákoli stabilizace je zatím v nedohlednu. Předběžné výsledky prozatím nezohledňují vystoupení Velké Británie z Evropské unie, ačkoli se s určitým ovlivněním načasování a rozsahu výdajů bezesporu musí počítat,“ doplnil Jay Chou, analytik společnosti IDC. „Nad očekávání dobré výsledky dosažené ve druhém čtvrtletí 2016 by bohužel určitě neměly být považovány za předpoklad pro významnější zlepšení situace na trhu.
Regionální pohled
Trh v USA se dokázal během druhého čtvrtletí letošního roku navrátit k růstovým hodnotám. Trhu dominovaly společnosti HP a Dell, dobře si však vedly i firmy Lenovo a Acer. K téměř pětiprocentnímu meziročnímu růstu přispěly navzdory nejistotě v určitých tržních segmentech zejména konkurenční prostředí, silný americký trh ve srovnání s většinou ostatních trhů i relativně vysoké prodeje zařízení s Chrome OS.
| Celosvětový prodej PC ve 2. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q16 | Tržní podíl | Prodej 2Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 13,202 | 21,2 % | 13,511 | 20,7 % | -2,3 % |
| HP | 12,964 | 20,8 % | 12,33 | 18,9 % | 5,1 % |
| Dell | 9,963 | 16 % | 9,56 | 14,6 % | 4,2 % |
| Asus | 4,518 | 7,2 % | 4,285 | 6,6 % | 5,4 % |
| Apple | 4,42 | 7,1 % | 4,82 | 7,4 % | -8,3 % |
| Ostatní | 17,297 | 27,7 % | 20,791 | 31,8 % | -16,8 % |
| Celkem | 62,363 | 100 % | 65,296 | 100 % | -4,5 % |
Prodej PC v regionu EMEA (tedy v Evropě, na Blízkém východě a v Africe) odpovídal předpokladům. Největší šanci na úspěch mají výrobci u notebooků, situace ale nadále potvrzuje očekávanou tržní erozi. Situaci v regionu nenapomáhají ani poměrně výrazné změny v kurzech měn ani nepříliš stabilní politická situace v řadě zemí.
Očekávaný pokles byl zaznamenán také v oblasti Asie a Pacifiku. Zde se pod nezlepšující se situaci podepsaly zejména slabá poptávka ze strany spotřebitelů i několik odložených velkých komerčních projektů.
Japonský trh si vedl lépe, než se původně předpokládalo a vykázal solidní meziroční nárůst. Poptávku však srážely faktory, jako zhoršující se ekonomický výhled, slábnoucí měna či klesající spotřebitelské výdaje.
Jak se dařilo výrobcům
Lenovo si i díky silnému růstu prodeje v USA udrželo pozici celosvětové jedničky. V dalších regionech se však firmě příliš nedařilo a celkový růst prodeje tím trpěl. Rozdíl v celosvětových výsledcích mezi společnostmi Lenovo a HP se tak smrskl na pouhá 0,4 %.
Celosvětová dvojka, společnost HP, může být s výsledky dosaženými v druhém čtvrtletí spokojena. Po období propadu se společnost opět vyhoupla do kladných růstových hodnot. Nejlépe si HP vedlo v USA, ale dobrými výsledky se mohlo pochlubit také v dalších regionech.
S celosvětovým čtyřprocentním nárůstem prodeje mohou být spokojení také u Dellu, světové trojky. Dellu se podařilo uspět v Japonsku a ve Spojených státech, naopak nepříliš valná byla situace v regionu EMEA.
Oživení růstu zaznamenal také Asus, který se celosvětově usadil na čtvrté pozici, a to na úkor pátého Applu, který naopak meziročně zaznamenal pokles prodeje (z důvodu rostoucí konkurence i čekání na nové modely v nabídce).