IDC: Prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 klesl o 2,4 %
Podle IDC se ve 4. čtvrtletí roku 2014 celosvětově prodalo 80,8 milionu počítačů, což představuje meziroční pokles o 2,4 %. Celkový prodej byl lehce nad očekávání (původně se předpokládal téměř 5% pokles), zejména při porovnání se třetím čtvrtletím 2014 byl trh však stále spíše omezený. Celkově se za loňský rok prodalo na 308,6 milionů kusů, což představuje propad o 2,1 %.
Přestože americký a evropský trh zůstávají silnější než ostatní trhy, nárůst v těchto vyspělých regionech během roku zpomalil. Přestože region Asie a Pacifiku (vyjma Japonska) nadále sílil, zvýšení objemu bylo pouze mírné. Ke stabilizaci trhu napomohly zejména veřejné projekty a obnovující se zájem spotřebitelů. Komerční poptávka, která posílila růst na začátku roku, zpomalila. Prodej táhly nahoru levné přístroje včetně zařízení se systémy Chrome OS a Windows 8 with Bing.
„Síla tržních leaderů, stejně jako zlepšení v Asii a na spotřebitelském trhu obecně, jsou pozitivní znamení pro vývoj PC trhu,“ uvedl Loren Loverde, viceprezident výzkumu v IDC.
„Americký trh ve čtvrtém čtvrtletí pokračoval v růstu a již deset čtvrtletí v řadě překonával růst na celosvětovém trhu. Uplynulý rok byl v komerčním segmentu podpořen ukončením podpory Windows XP a přechodem na Windows 7, zatímco spotřebitelské prodeje klesaly,“ řekl Rajani Singh, analytik IDC.
Z regionů
USA – Pozoruhodné čtvrtletí zaznamenal leader trhu, HP, jehož meziroční nárůst činil přes 26 %. Dařilo se však i dalším dodavatelům. I v důsledku toho se prvních pět největších dodavatelů osobních počítačů na celkových dodávkách podílelo z 83 %. Trh s přenosnými přístroji zůstává silný s dvouciferným nárůstem oproti loňskému roku, zatímco prodej stolních počítačů poklesl o více než 10 %.
| Celosvětový prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 (v tisících kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q14 | Tržní podíl | Prodej 4Q13 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 16 049 | 19,9 % | 15 249 | 18,5 % | 4,9 % |
| HP | 15 880 | 19,7 % | 13,796 | 16,7 % | 15,1 % |
| Dell | 10 879 | 13,5 % | 10 026 | 12,1 % | 8,5 % |
| Acer | 6 220 | 7,7 % | 6 026 | 7,3 % | 3,2 % |
| Apple | 5 750 | 7,1 % | 4 838 | 5,8 % | 18,9 % |
| Ostatní | 25 994 | 32,2 % | 32 798 | 39,6 % | -20,7 % |
| Celkem | 80 772 | 100 % | 82 778 | 100 % | -2,4 % |
Evropa, Blízký východ a Afrika – V regionu EMEA vykázal prodej PC mírný nárůst, který byl zapříčiněný především silnou spotřebitelskou poptávkou v období Vánoc. Výrobci se dopředu zásobily na Vánoční a lednové prodeje. V regionu se nad očekávání dobře vedlo prodeji přenosných počítačů, zatímco prodej stolních počítačů zůstal spíše nižší. Řada zemí v regionu byla také negativně poznamenána nepříznivými politickými a ekonomickými faktory a obzvláště pak vývojem měnových kurzů.
Japonsko – Po krátkodobém růstu souvisejícím s ukončením podpory Windows XP japonský trh nadále padal. Prodejci se zbavili nadbytečných zásob v distribuci, což vedlo ke slabšímu kvartálu. Prodej klesl pod tři miliony kusů za čtvrtletí, což představuje meziroční pokles o 35 % a nejhorší výsledek od roku 2006.
Asie a Pacifik – Region APeJ nadál stabilizoval svůj trh s mírným přesahem do růstových hodnot, k čemuž došlo poprvé po několika letech poklesu. Výsledky společnosti HP se začaly znovu zlepšovat a Dell dokonce dokázal zvýšit stůj tržní podíl. Nižší prodej tabletů a smartphonů a propagace levnějších počítačů s Windows with Bing pomohly zmírnit tlak na počítačový trh.
Od výrobců
Lenovo nadále útočilo v regionu EMEA rozšiřováním prodejního kanálu i podchycením předvánoční spotřebitelské poptávky. Společnost předčila americký trh a byla blízko k nárůstu i v dalších regionech. Prodej dosáhl rekordu 16 milionů prodaných kusů s meziročním nárůstem 4,9%. Celkový meziroční nárůst v prodaných kusech činil 10 %.
| Celosvětový prodej PC v roce 2014 (v tisících kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2014 | Tržní podíl | Prodej 2013 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 59 233 | 19,2 % | 53 804 | 17,1 % | 10,1 % |
| HP | 56 849 | 18,4 % | 52 188 | 16,6 % | 8,9 % |
| Dell | 41 665 | 13,5 % | 37 787 | 12 % | 10,3 % |
| Acer | 24 104 | 7,8 % | 24 508 | 7,8 % | -1,6 % |
| Apple | 19 822 | 6,4 % | 17 132 | 5,4 % | 15,7 % |
| Ostatní | 106 952 | 34,7 % | 129 702 | 41,2 % | -17,5 % |
| Celkem | 308 625 | 100 % | 315 121 | 100 % | -2,1 % |
Výrazný, 15% meziroční nárůst zaznamenalo HP, které dosáhlo téměř 16 milionů prodaných kusů. Zvláště silné čtvrtletí v USA bylo klíčovým faktorem tohoto výsledku, k čemuž napomohly také veřejné projekty v Asii a Pacifiku a Africe.
Dell prodal více jak 10,8 milionu kusů s ročním nárůstem 8,5%. Stoupající nárůst v APeJ regionu pomohl kompenzovat zpomalení růstu v USA a Evropě.
Acer má nárůst více než 3 %. Převážně je to kvůli nízkému objemu prodeje minulý rok, ale také kvůli úspěchu prodeje chromebooků a cenově dostupných notebooků. Kvůli vyšším číslům v minulém roce společnost zaznamenala slabší výsledky v USA a Evropě.
Apple si na úkor firmy Asus udržel celosvětovou pátou příčku. Stálý nárůst spolu s nedávným snížením cen, zlepšilo zvýšit poptávku na trhu. K dosaženým výsledkům pomohl stabilní růst spolu s nedávným snížením cen a zlepšenou poptávkou na rozvinutých trzích.