Analýzy

IDC: Prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 klesl o 2,4 %

Podle IDC se ve 4. čtvrtletí roku 2014 celosvětově prodalo 80,8 milionu počítačů, což představuje meziroční pokles o 2,4 %. Celkový prodej byl lehce nad očekávání (původně se předpokládal téměř 5% pokles), zejména při porovnání se třetím čtvrtletím 2014 byl trh však stále spíše omezený. Celkově se za loňský rok prodalo na 308,6 milionů kusů, což představuje propad o 2,1 %.

IDC: Prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 klesl o 2,4 %

Přestože americký a evropský trh zůstávají silnější než ostatní trhy, nárůst v těchto vyspělých regionech během roku zpomalil. Přestože region Asie a Pacifiku (vyjma Japonska) nadále sílil, zvýšení objemu bylo pouze mírné. Ke stabilizaci trhu napomohly zejména veřejné projekty a obnovující se zájem spotřebitelů. Komerční poptávka, která posílila růst na začátku roku, zpomalila. Prodej táhly nahoru levné přístroje včetně zařízení se systémy Chrome OS a Windows 8 with Bing.

„Síla tržních leaderů, stejně jako zlepšení v Asii a na spotřebitelském trhu obecně, jsou pozitivní znamení pro vývoj PC trhu,“ uvedl Loren Loverde, viceprezident výzkumu v IDC.

 „Americký trh ve čtvrtém čtvrtletí pokračoval v růstu a již deset čtvrtletí v řadě překonával růst na celosvětovém trhu. Uplynulý rok byl v komerčním segmentu podpořen ukončením podpory Windows XP a přechodem na Windows 7, zatímco spotřebitelské prodeje klesaly,“ řekl Rajani Singh, analytik IDC.

Z regionů

USA – Pozoruhodné čtvrtletí zaznamenal leader trhu, HP, jehož meziroční nárůst činil přes 26 %. Dařilo se však i dalším dodavatelům. I v důsledku toho se prvních pět největších dodavatelů osobních počítačů na celkových dodávkách podílelo z 83 %. Trh s přenosnými přístroji zůstává silný s dvouciferným nárůstem oproti loňskému roku, zatímco prodej stolních počítačů poklesl o více než 10 %.

Celosvětový prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 (v tisících kusů)
VýrobceProdej 4Q14Tržní podílProdej 4Q13Tržní podílMeziroční změna
Lenovo16 04919,9 %15 24918,5 %4,9 %
HP15 88019,7 %13,79616,7 %15,1 %
Dell10 87913,5 %10 02612,1 %8,5 %
Acer6 2207,7 %6 0267,3 %3,2 %
Apple5 7507,1 %4 8385,8 %18,9 %
Ostatní25 99432,2 %32 79839,6 %-20,7 %
Celkem80 772100 %82 778100 %-2,4 %

Evropa, Blízký východ a Afrika – V regionu EMEA vykázal prodej PC mírný nárůst, který byl zapříčiněný především silnou spotřebitelskou poptávkou v období Vánoc.  Výrobci se dopředu zásobily na Vánoční a lednové prodeje. V regionu se nad očekávání dobře vedlo prodeji přenosných počítačů, zatímco prodej stolních počítačů zůstal spíše nižší. Řada zemí v regionu byla také negativně poznamenána nepříznivými politickými a ekonomickými faktory a obzvláště pak vývojem měnových kurzů.

Japonsko – Po krátkodobém růstu souvisejícím s ukončením podpory Windows XP japonský trh nadále padal. Prodejci se zbavili nadbytečných zásob v distribuci, což vedlo ke slabšímu kvartálu. Prodej klesl pod tři miliony kusů za čtvrtletí, což představuje meziroční pokles o 35 % a nejhorší výsledek od roku 2006.

Asie a Pacifik – Region APeJ nadál stabilizoval svůj trh s mírným přesahem do růstových hodnot, k čemuž došlo poprvé po několika letech poklesu. Výsledky společnosti HP se začaly znovu zlepšovat a Dell dokonce dokázal zvýšit stůj tržní podíl. Nižší prodej tabletů a smartphonů a propagace levnějších počítačů s Windows with Bing pomohly zmírnit tlak na počítačový trh.

Od výrobců

Lenovo nadále útočilo v regionu EMEA rozšiřováním prodejního kanálu i podchycením předvánoční spotřebitelské poptávky. Společnost předčila americký trh a byla blízko k nárůstu i v dalších regionech. Prodej dosáhl rekordu 16 milionů prodaných kusů s meziročním nárůstem 4,9%. Celkový meziroční nárůst v prodaných kusech činil 10 %.

Celosvětový prodej PC v roce 2014 (v tisících kusů)
VýrobceProdej 2014Tržní podílProdej 2013Tržní podílMeziroční změna
Lenovo59 23319,2 %53 80417,1 %10,1 %
HP56 84918,4 %52 18816,6 %8,9 %
Dell41 66513,5 %37 78712 %10,3 %
Acer24 1047,8 %24 5087,8 %-1,6 %
Apple19 8226,4 %17 1325,4 %15,7 %
Ostatní106 95234,7 %129 70241,2 %-17,5 %
Celkem308 625100 %315 121100 %-2,1 %

Výrazný, 15% meziroční nárůst zaznamenalo HP, které dosáhlo téměř 16 milionů prodaných kusů. Zvláště silné čtvrtletí v USA bylo klíčovým faktorem tohoto výsledku, k čemuž napomohly také veřejné projekty v Asii a Pacifiku a Africe.

Dell prodal více jak 10,8 milionu kusů s ročním nárůstem 8,5%. Stoupající nárůst v APeJ regionu pomohl kompenzovat zpomalení růstu v USA a Evropě.

Acer má nárůst více než 3 %. Převážně je to kvůli nízkému objemu prodeje minulý rok, ale také kvůli úspěchu prodeje chromebooků a cenově dostupných notebooků. Kvůli vyšším číslům v minulém roce společnost zaznamenala slabší výsledky v USA a Evropě.

Apple si na úkor firmy Asus udržel celosvětovou pátou příčku. Stálý nárůst spolu s nedávným snížením cen, zlepšilo zvýšit poptávku na trhu. K dosaženým výsledkům pomohl stabilní růst spolu s nedávným snížením cen a zlepšenou poptávkou na rozvinutých trzích.