IDC: Prodej PC ve 3. čtvrtletí 2014 klesl o 1,7 %
Celosvětový prodej osobních počítačů klesl během třetího čtvrtletí roku 2014 o 1,7 % na výsledných 78,5 milionu kusů. Dařilo se zejména v Severní Americe a některých částech Evropy. Největším dodavatelem počítačů bylo Lenovo, na páté místo poskočil Apple.
I ve třetím čtvrtletí bylo možné sledovat mnoho trendů, se kterými se bylo možné setkávat dříve. Klíčový faktor hrál na mnoha trzích prodej PC do firem, což se podepsalo zejména pod výsledky firem Lenovo, HP a Dell – které ve všech třech případech vykázaly meziroční nárůst. Tvrdá konkurence a pokles cen v kategorii tabletů pomohly k další konsolidaci trhu. Cenově dostupná základní zařízení (včetně Chromebooků) tvořila na několika trzích důležitou součást celkových prodejů a stála za zlepšující se uživatelskou poptávkou v posledním čtvrtletí.
Celosvětový prodej osobních počítačů stále táhly hospodářský vyspělé regiony s tím, že největší nárůst prodeje byl zaznamenán v Severní Americe a v některých částech Evropy. Za pozitivním vývojem vděčíme pokračující migraci z Windows XP (ačkoli již zpomalující), zlepšujícímu se ekonomickému výhledu, nasycení trhu s tablety a rozrůstající se nabídce notebooků.
Rozvojové regiony jako celek si nevedly dobře. Na druhou stranu si nad očekávání vedla spotřebitelská poptávka v regionu Asie a Pacifiku (podpořena byla zejména díky levným počítačům, které dokázaly přilákat pozornost zákazníků), což dává určitou naději do budoucna.
„Prodej osobních počítačů v USA stoupal o něco rychleji, než ve zbytku světa, a dosáhl předpokládaného 4,3% meziročního růstu. Solidní prodeje související s nástupem žáků do škol, dobré výsledky klíčových dodavatelů, pokračující přijetí Chromebooků i stále probíhající migrace z Windows XP na Windows 7 a také zpomalující prodej tabletů napomohl v růst severoamerického trhu,“ prohlásila Rajani Singh, analytička společnosti IDC. „Do budoucna očekáváme zdravou předvánoční a Vánoční sezónu, díky které by si americký trh mohl udržet pozitivní vývoj. Nicméně, omezené množství velkých komerčních projektů, v kombinaci s konkurencí ze strany zařízení 2 v 1, mohou omezit růstový potenciál.
| Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2014 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q14 | Tržní podíl | Prodej 1Q13 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 15,707 | 20 % | 14,13 | 17,7 % | 11,2 % |
| HP | 14,729 | 18,8 % | 14,016 | 17,5 % | 5,1 % |
| Dell | 10,442 | 13,3 % | 9,517 | 11,9 % | 9,7 % |
| Acer | 6,632 | 8,4 % | 5,952 | 7,4 % | 11,4 % |
| Apple | 4,982 | 6,3 % | 4,577 | 5,7 % | 8,9 % |
| Ostatní | 26,026 | 33,1 % | 31,714 | 39,7 % | -17,9 % |
| Celkem | 78,519 | 100 % | 79,905 | 100 % | -1,7 % |
Vývoj v regionech
USA – Díky 17,3 milionům prodaných kusů byl zaznamenán meziroční nárůst o 4,3 % a nárůst oproti druhému čtvrtletí o 2,6 %. Za růstem prodeje stojí zejména přenosné přístroje, které meziročně vyrostly o 9 %. Prodej stolních počítačů byl relativně slabý a vykázal pokles.
EMEA – Region Evropy, Blízkého východu a Afriky zaznamenal úspěšné čtvrtletí, které bylo podpořeno přípravami na vánoční sezónu. Windows 8.1 s Bing přispěly zejména ve spotřebitelské sféře k vyšším prodejům přenosných počítačů. Navzdory začínajícímu poklesu poptávky způsobené migrací z Windows XP zůstaly dodávky do firemního segmentu stabilní. Hlavním tahounem prodejů byl západoevropský trh. Prodej v regionu střední a východní Evropy zůstaly kvůli nestabilní politické a ekonomické situaci omezené.
Japonsko – Ačkoli byl objem prodeje vyšší, než se původně čekalo, na opuštění červených čísel a tedy negativního vývoje to bylo málo. Zejména v případě komerčních aktivit došlo k očekávanému útlumu, protože projekty založené na obměně počítačů s Windows XP již byly většinou dokončeny. Žádný z předních dodavatelů nezaznamenal meziroční nárůst prodeje, společnost Lenovo dokonce poprvé od čtvrtého čtvrtletí roku 2012 klesla v počtu dodaných PC pod 900 000 kusů.
Asijsko-pacifický region – Navzdory pokračujícímu propadu v meziročním srovnání si prodej PC vedl nad očekávání dobře. Mírné ekonomické klima v rozvinutých zemích, jako je Austrálie, Nový Zéland nebo Singapur, pomohlo k udržení stabilně zdravého prodeje PC. Silnější uživatelská poptávka pomohla vyrovnat nedostatek velkých projektů v předchozím čtvrtletí. Současné politické klima v jihovýchodní Asii podle očekávání způsobilo snížení veřejných výdajů. V Číně se veřejné projekty řídí jako součást pětiletého plánu a zejména zlepšující se americká ekonomika pomohla k dosažení mírně vyššího prodeje PC, než se předem plánovalo.
Situace výrobců
Lenovo si s náskokem téměř milionu kusů udrželo pozici největší světového dodavatele osobních počítačů. Celkem v období prodalo 15,7 milionu zařízení, což představuje 11,2% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Společnost dokázala opět vykázat nárůst prodeje v regionu Asie a Pacifiku a navíc si dokázala udržet výrazný nárůst v regionu EMEA.
HP během třetího čtvrtletí dodala na světové trhy 14,7 milionu počítačů, vykázala meziroční nárůst o více než pět procent a zůstalo celosvětové druhé. Největším odbytištěm byl pro společnost HP region EMEA a další rozvinuté země.
Společnosti Dell na třetí příčce se podařilo prodat více než deset milionů počítačů, což představuje téměř 10% meziroční nárůst. Hlavním odbytištěm byly zejména Spojené státy a region Asie a Pacifiku.
Čtvrtou příčku obsadila společnost Acer, která vykázala 11% meziroční nárůst. Nárůst byl zčásti způsoben nízkými dosaženými výsledky v loňském roce a zejména pak úspěchem Chrobebooků a levných notebooků.
Na celosvětovou pátou příčku se na úkor firmy Asus vyhoupla americká společnost Apple. Prodej společnosti rostl 9% tempem, čemuž napomohlo nejenom snížení cen, ale také zlepšující se poptávka v rozvojových zemích.